Storingen op entertainmentcentre Discovery Sport

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Doncorleone

Storingen op entertainmentcentre Discovery Sport

Berichtdoor Doncorleone » 16 Jul 2018, 10:04

Goedemorgen allemaal, ik loop tegen het volgende aan en word er redelijk wanhopig van: ik heb een Landrover Discovery Sport, bouwjaar 2017, nieuw aangeschaft (lease). Van het begin af aan heb ik diverse elektronische problemen. 1. de cd speler begint 7 van de 10 keer iedere keer overnieuw te spelen i.p.v. te onthouden bij welk nummer hij gebleven is. Heel vervelend omdat ik deze speler veel gebruik, maar nu dus helemaal niet meer. 2. de USB speler heeft hetzelfde probleem. Ik heb verschillende USB sticks geprobeerd, maar het entertainment centre "vergeet" iedere keer alle instellingen. Ook de "random play" functie die er voor zorgt dat alle nummers op de stick door elkaar heen worden afgespeeld, wordt niet onthouden door het systeem. Resultaat is dat dus ook de USB speler iedere keer dezelfde nummers laat horen, in dezelfde volgorde. Ook die gebruik ik dus niet meer. 3. de DAB+ radio stopt er regelmatig mee, soms heb ik dan zelfs geen FM radio ook, "geen ontvangst" in display. Meestal doet de FM het nog wel gelukkig. Maar een paar weken geleden had ik op een lange rit geen DAB+ én geen FM, en omdat ik de CD speler en de USB functie dus ook al niet gebruik, waren dat 2 een en half zeer stille uurtjes in de auto.

Verder heb ik nog wat andere, kleinere probleempjes die wel vervelend zijn, maar niet onoverkomelijk: de ruitenwisser die zonder reden af en toe gaat wissen, ook bij kurkdroge ramen. Vanmorgen liep de wissermotor daar dus helemaal op vast omdat de ramen zo droog waren dat de rubbers vastliepen. Verder slaat de airco af en toe op hol waardoor het stervenskoud wordt in de wagen. Dit is dan alleen op te lossen door de airco op 28 graden te zetten, waardoor het weer bloedheet wordt, dus blijf ik meestal maar lekker in de kou zitten.

Voor wat betreft de muziek heb ik als muziek freak juist de dure Meridian speakerset laten inbouwen, maar daar luister ik nu dus alleen maar radio op. :| De auto is al bij herhaling terug geweest bij de dealer, Landrover Benelux heeft de auto zelfs bijna 10 weken in bezit gehad om allerlei tests en updates te doen, maar inmiddels laten ze me zitten. Alle nog bestaande bovenstaande problemen zijn nu afgedaan als "product eigenschap". Dus Landrover gaat eerst alles bij elkaar bijna een half jaar sleutelen aan de wagen, en als ze de problemen daarna dus niet kunnen oplossen zeggen ze gewoon dat het zo hoort. Heel vreemd.

Ik hoop dat er mensen zijn die één van bovenstaande problemen herkennen en wellicht ervaring hebben met een dealer die wel het ei van Colombus heeft voor een oplossing?

Marco 109

Re: Storingen op entertainmentcentre Discovery Sport

Berichtdoor Marco 109 » 16 Jul 2018, 10:18

In tegenstelling tot heel veel andere situaties zou ik hier toch kort door de bocht reageren en eisen dat de dealer of LR Nederland dit oplost.
Desnoods rechtszaak van maken, die win je namelijk altijd.
Van een nieuwe auto mag je gewoon verwachten dat deze 100% goed werkt.
Overigens, geleased zelf via LR/dealer of via leasemaatschappij? Als je hem via een leasemaatschappij leased is het overduidelijk hun probleem.
Freelander II
Range Rover classic V8 1985
Serie IIa 109 Stawag 6 cil.1968 (verkocht....)
Serie III 109 Stawag 6 cilinder 1975 (verkocht)

Waar niets mag mislukken, kan niets nieuws ontstaan!

Geniet van het leven, het duurt maar even

Doncorleone

Berichtdoor Doncorleone » 16 Jul 2018, 10:32

Hoi Marco, natuurlijk heb je gelijk. Landrover NL staat echter op het standpunt dat de problemen dus producteigenschappen zijn. Ik heb een officiële schriftelijke verklaring dat de zaak voor hen afgedaan is. De leasemaatschappij doet echt zijn best om e.e.a. op te lossen, maar LR is onbuigbaar. Ik kan het op de spits gaan drijven, maar schiet daar niets mee op. Rechtzaak gaat ellenlang duren en dan is de auto straks alweer twee jaar oud. Daarbij ben ik bang dat als de auto wel omgeruild wordt, ik alleen maar oude problemen in een nieuw jasje krijg, want de wagen die ik in leen had tijdens de 10 weken, had dezelfde problematiek m.b.t. de CD en USB speler. Daarbij heb ik twee andere LR rijders gesproken die allebei wagens hebben van dezelfde generatie (1x Evoque en 1x Range Rover Sport) waarbij de elektronica ook problemen gaf.......

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 17 Jul 2018, 17:43

Tests en updates, dat zal wel. Is er ook naar de techniek gekeken, of alle contacten goed zijn bijvoorbeeld? Meten is weten. Toetsenborden en beeldschermen lijken magische krachten te bezitten, maar ze kunnen nog geen eitje bakken.
Dat Land Rover je afscheept is grof schandalig!

Stiekem denk ik aan twee dingen: een los contact ergens in de voeding en storing op de voeding waardoor de intelligentie in de war raakt. Storing kan gemeten worden met een scoop, losse contacten kan je opsporen met een multimeter.
Ik zou zelf in zo'n geval uiteindelijk zelf maar op zoek gaan, het is om hopeloos van te worden.

Met mijn Defender, in 2000 aangeschaft, ben ik door de dealer ook een paar keer afgescheept, o.a. kreeg ik natte voeten door lekkages via de ventilatiekleppen en de afdichting onder de boorruit. Commentaar van de dealer: het is een vrachtauto, daar moet je niet te veel van verwachten. Nooit meer bij die dealer geweest, die kan de boom in. Verder tientallen onvolkomenheden aangetroffen in de nieuwe Defender, boutje niet goed vast, scheef er in gedraaid, nog andere lekkages, noem maar op. Allemaal zelf opgelost en jaren probleemvrij gereden. Het avontuurlijke van Land Rover zit vooral in de mankementen heb ik gemerkt.

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 17 Jul 2018, 20:59

problematiek m.b.t. de CD en USB speler

Dat doet mijn radio ook op die manier, zet hem dus zelf zoveel nummers verder (dacht dat het in de telefoon zat:))

Is overigens een gewone ouderwetse JVC die ik later in de 130 heb gebouwd, de kreet "product eigenschap" kan ik me dus wel indenken.

Groet Ron

Ps: Die andere problemen zijn natuurlijk gewoon K......
130-Td5 HCPU "Camper" 2007
110-Td5 X-tech 2006

Edward

Berichtdoor Edward » 17 Jul 2018, 23:39

Heb iets soortgelijks gehad met af fabriek radio van een VW.

Wat de dealer of JLR zegt is niet relevant voor je. Jij doet zaken met de leasemaatschappij. Ik heb het na 4 keer garage opgelost door gewoon een andere aftermarket (Alpine) unit te laten plaatsen bij een mij bekende inbouwcenter. De factuur heb ik gewoon naar de leasemaatschappij gestuurd en die is ook vrij vlot zonder al teveel gemor betaald.......
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Terug naar “Techniek”