Hemel defender.

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
wilzun

Hemel defender.

Berichtdoor wilzun » 05 Aug 2018, 13:04

Mijn landrover defender 130 daarvan is de skailaag van het hemeltje los.
Heeft iemand een idee hoe je deze kan herstellen. Of weet een adres waar je dit kan laten doen?

Groeten William.

VeeTee

Re: Hemel defender.

Berichtdoor VeeTee » 05 Aug 2018, 16:44

Simpel gezegd: de hemel eruit halen, de bekleding loshalen, alle schuim- en lijmresten goed verwijderen, en dan de hemel met goede kwaliteit lijm opnieuw bekleden met stof of skai. Als je dan de boel los hebt, is dat een mooie gelegenheid om te isoleren: ik heb het dak meteen beplakt met 1 cm dik neopreenrubber voordat de hemel er weer in ging. Meteen maar een voorraadje van die plastic ‘fir trees’ kopen om de hemel weer terug vast te zetten, want 90% van die dingetjes breken toch af :lol:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

wilzun

Berichtdoor wilzun » 05 Aug 2018, 18:31

Oke ja dat ziet er weer goed uit. Dus nieuwe bekleding gebruiken.
En ga hem zeker gelijk isoleren. Isolatie zeker met contact lijm ?

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 05 Aug 2018, 18:39

Nee, ik heb neopreenrubber op de rol gebruikt, zelfklevend. Dak goed ontvetten, en het zit nog steeds prima.

Afbeelding

Hier gekocht: https://www.abenteuertechnik.de/Fahrzeu ... -Isolator/
Vincent

> www.titunet.nl <

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 05 Aug 2018, 23:50

wilzun schreef:Oke ja dat ziet er weer goed uit. Dus nieuwe bekleding gebruiken.
En ga hem zeker gelijk isoleren. Isolatie zeker met contact lijm ?

In plaats van Neopreen kan je ook denken aan gealuminiseerd belletjesplastic.
Bij mijn vorige Defender had ik eenvoudig bouwmarkt belletjesspul gebruikt.
Bij de huidige heb ik - ik kreeg het van onze timmerman - met dubbel belletjesspul met een degelijker plasticoppervlaktelaag gewerkt.
Dit "nieuwe" belletjesspul is naast taaier ook een stuk breder, dus zuiniger met naden.

Ik heb (en had) overigens bij wijze van "hemel" het goedkoopste Kwantum/Leen Bakker tapijt over het belletjesspul geplakt.

O ja alles met contactlijm geplakt (zorg voor een bescheiden briesje en niet te warm weer .... tegen de dampen).
Heb je het plakwerk een beetje netjes gedaan dan blijft het heel goed (dwz probleemloos vele jaren) zitten.

Groeten MarcS

wilzun

Berichtdoor wilzun » 06 Aug 2018, 06:33

Die neopreen is ook te gebruiken in de deuren etc toch?
Welke dikte kan je kwijt?
Oke en daar overheen weer de hemel paneel .
Deze is het belangrijkste om mooi opnieuw te beplakken.

Groeten
William

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 06 Aug 2018, 10:13

Zoals gezegd heb ik 1 cm dikte gebruikt voor het dak. Waarschijnlijk gaat dikker ook nog wel, maar ik vond dit wel afdoende voor mijn gebruiksdoel.
Deuren heb ik niet gedaan, dus dat weet ik niet wat je daar kwijt kan...
Vincent

> www.titunet.nl <

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 06 Aug 2018, 10:14

Dag William,

Zowel bij het dak al bij de deuren wil ik de vraag stellen bij de winst van neopreen tegenover gealuminiseerd belletjesplastic.

Bellitjesplastic lijkt fragiel, maar in de praktijk blijkt dat als er een afwerklaag overheen zit (of dus een hemeltje danwel deurkaart) dat het zeer duurzaam is (de mijn "nieuwe" zwaardere kwaliteit lijkt nog weer veer resistenter).

Neopreen is minder fragiel maar ook zwaarder (maar als antidreun is neopreen aan de lichte kant - bovendien zorgt om het even welk slecht geluid-afstralend oppervlak ook voor een geluidsreductie).

Belletjesplastic heeft als winst boven neopreen dat er de meervoudig reflecterende effecten zijn: aan de binnenkant zullen het dak en deuren minder warmte afstralen de buitenkant blijft dus heter (omgekeerd zal er bij koude blijft minder warmte naar buiten verdwijnen). Hoe dit effect zich verhoudt met het veel grotere aantal celletjes in neopreen weet ik niet, je moet dan isolatiewaarden vergelijken en ook het "dynamische" effect van de reflectie verrekenen (wat ik wel weet is dat de timmerman als hij beter wil isoleren als met het belletjesspul dan hij dan direct met veel dikkere isolatiematerialen gaat werken).
Het feit dat er veel minder massa is zorgt ook voor een lagere warmtecapaciteit en daarmee koelt de auto zodra hij in de schaduw staat ook vlotter af. (Een vaak gemaakte vergissing is dat isolatie niet per se de warmte buiten houdt: zodra de isolatie zelf mee opgewarmd wordt kan die isolatie ook weer een secondaire warmtebron worden.)

En tenslotte: Ik vrees in dit soort gevallen altijd het vocht-monster. Neopreen hoort dicht te zijn maar in geval van beschadigingen en/of veroudering is er veel meer celmateriaal dat vocht kan vasthouden als bij de beperkte "opeenstapeling" van plastic-laagjes in het belletjesplastic.
Ik denk hierbij ook aan het schuim dat Mr LandRover tussen de verschillende panelen monteert: bij vocht + vorst gaat daar iets mis (vooral als je met afwisselend stevige vorst en perioden van dooi te maken hebt -- belletjesplastic heeft bij mij nooit tot problemen geleid, en dat terwijl ik het belletjesspul herhaald aan stevige vorst heb blootgesteld).

Nee ik heb geen vergelijkende test gedaan, en belletjesplastic heeft als "minpunt" dat het een goedkoop product is en dus een "goedkoop dus niet goed" imago met zich meedraagt ... maar ik zou je aanraden nog eens goed je knopen te tellen.

Groeten MarcS

trix G4

Berichtdoor trix G4 » 06 Aug 2018, 13:43

Is al dat eventueel risico en extra werk wel de moeite waard om het dak dan te isoleren ?
Of is de uitwerking ervan minimaal dat het al die moeite niet loont ?

Ik zag namelijk net dat mijn hemel ook los zit na 15 jaar....

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 06 Aug 2018, 15:37

Mijn Hemel! Ach, mijn hemel ging ook uitzakken. Een operatie vond ik niet de moeite waard, dus er uit en zo gelaten. Echt basic en spartaans, dat past wel bij het rode beestje met het witte dak. Interessant is ook dat je nu de kabels ziet lopen, allemaal kleurtjes spaghetti.

Terug naar “Techniek”