Hemel defender.

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
VeeTee

Re: Hemel defender.

Berichtdoor VeeTee » 07 Aug 2018, 21:57

Het is niet per sé een kwestie van beter... als ik een hardtop zou hebben, zou ik het achterste gedeelte waarschijnlijk ook met een soort tapijt gedaan hebben...
Maar ik heb een CSW (County Station Wagon), dus met hemel over de volle lengte, en 2de rij deuren, en ramen achterin, en dus alle daarbij behorende binnenbekleding en interieurdelen. Die uitstraling wilde ik graag behouden, dus heb ik zelf het dak beplakt met het neopreenrubber toen de hemel eruit was, en de gehele hemel - waarvan het oude stof los liet en ging hangen - opnieuw (door een stoffeerder) laten beplakken... en bovendien met een stofje wat volgens zijn zeggen altijd door Mercedes gebruikt werd, beter in kwaliteit, rekbaar in verschillende richtingen en nog zowat superlatieven ;)
Ik moet zeggen dat ik er nog steeds niet ontevreden over ben...
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

tim

Berichtdoor tim » 07 Aug 2018, 22:57

Ik ga volledig mee met VeeTee; de mijne 2 jaar geleden volledig aangepakt met 10 mm neopeen en nul last meer van condens, waar je voorheen een verkapte douche had in de winterse tijd(zoals eerder gemeld, luchtvochtigheid slaat neer op het koudste punt, lees enkelwandige carroseriedelen.
De profielen/ribben van het dak niet gedaan, die anderhalve druppel die daar vanaf komt is het benoemen niet waard mij inziens.
Zeker als je je hemel nadat het ontdaan is van de oude bekleding behandeld met een epoxie laag, wat ik je sterk kan aanraden; je geeft weer meer vormvastheid aan de hemel en preventief beter bezig. Daarna netjes afwerken met een stof.
Tapijt is wellicht ook een optie, laat onverlet dat tapijt eruit ziet als jawel tapijt..
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 08 Aug 2018, 09:21

tim schreef:Ik ga volledig mee met VeeTee; de mijne 2 jaar geleden volledig aangepakt met 10 mm neopeen en nul last meer van condens, waar je voorheen een verkapte douche had in de winterse tijd(zoals eerder gemeld, luchtvochtigheid slaat neer op het koudste punt, lees enkelwandige carroseriedelen.
De profielen/ribben van het dak niet gedaan, die anderhalve druppel die daar vanaf komt is het benoemen niet waard mij inziens.

Ik heb niks tegen een goede isolatie. Ik ben/was vooral bevreesd mbt eventuele vocht-opbouw in het neopreen. Mochten de gesloten cellen door veroudering en/of mechanische invloeden (incl vorstschade) beschadidgd raken dan is de fijnschuinige structuur vrij snel zompig bij de "juiste" klimatologische omstandigheden (vgl. het door LandRover gebruikte "afdichingsschuim")
Mijn boodschap was daarnaast dat je met het eenvoudige timmermans belletjes-plastic (dus dat in de dubbele laag en met steviger afwerklaag) heel veel isolatiewaarde haalt en bovendien ook een zekere hitte-reflectie inbouwt. Nadeel is dat je het zelf moet inlijmen (voor een goede hechting moet je ook het blik inlijmen) - er zijn mensen die lijm-snuiven voor hun plezier, ik heb er niks lolligs in ontdekt.

Zeker als je je hemel nadat het ontdaan is van de oude bekleding behandeld met een epoxie laag, wat ik je sterk kan aanraden; je geeft weer meer vormvastheid aan de hemel en preventief beter bezig. Daarna netjes afwerken met een stof.

Wat :o .... Heb jij een hemel in de laadbak van je rijdende gereedschapkist :?:   Daarmee kan je tot in Wassenaer gaan klussen.

Tapijt is wellicht ook een optie, laat onverlet dat tapijt eruit ziet als jawel tapijt.

Tja, daar kan ik alleen maar tegen inbrengen dat je het spul op de tapijt-afdeling vind maar dat de schriftelijke en mondelinge waarschuwingen heel expliciet zijn: het mag dan wellicht in de verte op tapijt lijken, gebruik het niet als zodanig :!: :lol:
Het spul is zo laagpolig dat het meer een wat ruiger velours lijkt*. Nadat het goed is ingelijmd is de fragiele rubberige onderlaag (een laag die een rubber-schuim-rug moet suggereren) een geheel geworden met de rubberlijm -- de waarschuwing dat je geen tapijt met een rubber-schuim-onderlaag moet gebruiken omdat die tzt verkruimelt is dus niet van toepassing. Nadat het spul is ingelijmd is die rubberlaag dus weg en toont het spul zelfs een marginale rek (dat laatste is bij een rechthoekige auto alleen maar een nadeel, je moet heel precies werken om die rek niet terug te zien in een plek waar je liever krimp zag).

* Het spul is zodanig velours-achtig dat je het ruwe hakende deel van klittenband kan gebruiken om er iets aan te hangen.
    Grappig zijspoor: klittenband is een Franse uitvinding en in het Frans heet het Velcro een verkorting van Velours-Crochets (waarbij het eerste deel iedereen duidelijk is, het tweede deel betekent "haakjes"

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”