Landrover 109 wil niet starten

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Rzwart

Re: Landrover 109 wil niet starten

Berichtdoor Rzwart » 02 Okt 2018, 19:01

Nieuwe accu er in en probleem was verholpen hij loopt weer als een zonnetje
Nu het volgende probleem zien optelossen 4x4 in zn hoog werkt niet gele knop komt na
Indrukken langzaam weer omhoog :o

DAppeldorn

Berichtdoor DAppeldorn » 02 Okt 2018, 20:17

Smeer ,zand, modder?

De gele knop is een relatief simpel ontwerp, kan zijn dat de ingaande pal op tussenbak klemt of de hevel mechaniek stroef gaat door aangekoekt zand/ smeer.
De veer heeft wel een bepaalde spanning nodig, dat wil zeggen zie groene wp boek. :mrgreen:
Ik heb de boek zo niet naast mij liggen, maar ingedrukt moest de onderkant veer en borgmoer op +/- …...mm staan.
En volgens mij kun je makkelijk bij het mechaniek als je de vloer paneel van de bijrijderskant RH los haalt om dat schoon te maken.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 02 Okt 2018, 23:58

Door het indrukken van de gele knop, druk je een palletje (feitelijk trek je het palletje) uit een schakelstang, die vervolgens onder veerdruk (in de tussenbak) verschuift en de schakelklauwen voor de voorwielaandrijving in elkaar drukt. De gele knop blijft dan ingedrukt staan, omdat het gaatje in de schakelstang niet meer voor het palletje zit. Inschakelen van de lage gearing zorgt er voor dat het gaatje weer in lijn komt met het palletje en dan pas hoort de gele knop weer omhoog te komen (door de veer onder de gele knop).
Door weer naar hoog te schakelen wordt de klauwkoppeling uit elkaar getrokken en de veer (voor inschakelen van de voorwielaandrijving in hoge gearing) weer gespannen.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Rzwart

Berichtdoor Rzwart » 03 Okt 2018, 10:09

Klopt helemaal echter de gele knop komt na indrukken langzaam weer
Omhoog dus blijft niet ingedrukt wat zou dit veroorzaken

Mvg richard

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 03 Okt 2018, 12:59

Hallo Richard,

Misschien teveel zooi onder en om het palletje op de bak, waardoor het palletje niet vergrendelt. Het langzaam omhoog komen is voor mij ook een indicatie dat er veel wrijving (lees zooi) in de weg zit, anders knalt de veerdruk de gele knop omhoog.

Uit ervaring weet ik hoeveel rotzooi daar tussen kan gaan zitten. De rechtervloerplaat eruit geeft genoeg ruimte (en anders ook de tunnel) om dat te beoordelen en eventueel schoon te maken. Van onderaf heb je "ogen om een paar hoekjes" nodig.... En met wat oefenen heb je binnen 10 minuten de vloerplaten en tunnel eruit ;) (tenzij je een uitgebreid matten arsenaal op de vloerplaten hebt liggen)

succes, Fenna
Afbeelding

Rzwart

Berichtdoor Rzwart » 03 Okt 2018, 15:33

Bedankt voor de info
Ik zal eens kijken of dat wil.lukken
En idd via de inderkant is het moeilijk te zien om een hoekje

Mvg richard

Terug naar “Techniek”