Torsiestijfheid DEF130

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Bobcat

Torsiestijfheid DEF130

Berichtdoor Bobcat » 31 Aug 2018, 11:19

Heren,
Het is mijn voornemen een camper te bouwen op het chassis van een Defender 130 Crewcab, bj2009. Mijn vraag is of het chassis stijf genoeg is om het campergedeelte ongestraft daar strak op vast te bouten. Ik wil mij geen zorgen hoeven maken dat het slaaphok straks kraakt in zijn voegen. Wellicht bestaan er opbouwrichtlijnen voor.

Ik hoor graag jullie deskundige mening.
Groet,
Bobcat

Erik Peters

Re: Torsiestijfheid DEF130

Berichtdoor Erik Peters » 31 Aug 2018, 13:19

Als je de camper-unit stevig genoeg maakt dan verstevig je tegelijkertijd het chassis door de unit vast aan het chassis te bouten.
Ik weet niet of er opbouwrichtlijnen voor bestaan.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

HJK

Berichtdoor HJK » 31 Aug 2018, 14:20

mijn vorige puma 130 hcpu tordeerde flink indien ik scheef geparkeerd stond...Volgens mij heeft daarom het zwaailicht zelfs een deuk in het dak veroorzaakt.
IMG_4867.jpg

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 31 Aug 2018, 16:15

Bobcat schreef:.... vraag is of het chassis stijf genoeg is ...

Ik zou zeggen: het chassis is niet stijf.

Zelfs bij een 110 - dus ± 50 cm korter - merk je de torsie als de auto een beetje "cross-axled" staat.
Ik bedoel dan niet echt cross-axled maar gewoon een steen onder één voorwiel om een beetje horizontaal te slapen.

Het maakt niet (veel) uit of je al dan niet anti-roll-bars (stabilisator-stangen) hebt.
Ik had veel torsie bij mijn oude 110Td5 en ik heb ook torsie bij de huidige 110Puma (en die laatste heeft die bars/stangen.

Tegenwoordig leg ik direct de stenen zo dat de auto niet teveel tordeert want ... ander kan je hebben dat de achterdeur niet goed dicht wil.

Ik denk overigens dat die torsie ook een factor is bij de deur-slijtage van de oude achterdeuren. De nieuwere deuren, die uit één stuk en geheel staal, zijn veel stijver, de oude met een los stalen frame kregen zelfs zonder een zwaar reservewiel al allerlei vervormings-krachten te verwerken.

Er is overigens verder weinig tegen het wat torderen, alleen moet je de constructie erop ontwerpen.
Bijv. een zijwand-afwerking over de volle lengte van een 110 HardTop moet een beetje kunnen werken. Een afwerking met een iets schuivende passing en een verticale naad ± halverwege gaat goed, en het kraak en knarst dan niet meer als de rest van de auto.

Als je de camper-doos echt rigide opbouwt reken en als je die wilt gebruiken om een en ander stijver te maken, reken dan dus wel met de krachten die daarbij op chassis, camper-doos en de onderlinge verbinding inwerken.
O ja, ik heb geen sommetje gemaakt hoeveel lengte-verschillen er kunnen ontstaan bij buiten van min 20 tot plus 50 en binnen omstreeks de plus 20 -- wellicht zijn dat verwaarloosbare waarden, het werken van de verschillende materialen tgv vocht + temperatuur is in ieder geval ook iets om in de planning meer te nemen.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 31 Aug 2018, 19:34

Nee, dat gaat geheid je camperunit slopen. Johnny heeft en unit achterop z'n 127 single cab en die heeft een stalen subframe gelast voor onder de unit.

Ik zou kiezen voor vaste montage achterop het chassis en een swivel voor op het chassis net achter de cabine. Zo worden ze ook op Unimogs gemonteerd.
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Bobcat

Berichtdoor Bobcat » 03 Sep 2018, 17:19

Heren, dank voor jullie input!

@ Edward, maakt het dan nog iets uit of ik de swivel vóór of achter op het chassis bouw?

Groet,
Bobcat

Edward

Berichtdoor Edward » 03 Sep 2018, 19:53

Ik zou hem voor zetten, maar da's puur gevoelsmatig.
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Terug naar “Techniek”