V8 70th anniversary specificaties

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
WhiteLaRo

V8 70th anniversary specificaties

Berichtdoor WhiteLaRo » 03 Sep 2018, 17:13

Hallo, Ik ben redelijk nieuw hier.

Ik heb een originele Nederlandse 1985 V8 110.
Ik ben aan het onderzoeken hoe ik die de komende jaren kan ombouwen naar een 70th anniversary spec.

In ieder geval de techniek.

Het gaat er mij om dat het een auto wordt om fatsoenlijk in het huidige verkeer mee te komen, dus goede wegligging, veel vermogen en snel remmen.
'Crossen' doe ik wel in mijn 300TDI 110.

Wie weet welke techniek is toegepast bij de 70th anniversary modellen?
1. Motor, Versnellingsbak, Tussenbak.
2. Remmerij.
3. Ophanging, Schokdempers en Vering.
4. Verstevigde Aandrijfassen en Differentieel.
5. Eventuele chassis aanpassingen?
6. Overige belangrijke technische aanpassingen?

En waar kan ik deze onderdelen verkrijgen?
Is er iemand die hier ook mee bezig is/wil gaan?
Bedankt voor jullie reacties.

Edward

Re: V8 70th anniversary specificaties

Berichtdoor Edward » 03 Sep 2018, 19:50

Motor is gewoon de 4.0 V8 die ook in de Range Rover ligt. Bak is een automaat, een Zf hp22 of 24 dat weet ik zo niet.

Verder zat er een cosmetische rolbeugel voorop rond de voorruit en was het hele ding in North American Spec opgebouwd. En alleen als 90 volgens mij....
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

WhiteLaRo

Berichtdoor WhiteLaRo » 04 Sep 2018, 22:02

Hallo Edward,

Ik heb kunnen vinden dat het inderdaad gaat om een Range Rover motor, maar dan de 5.0 met een 8 bak automaat. Ook de 110 was verkrijgbaar in 70th anniversary.

Iemand nog meer info?

Cheers!

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 04 Sep 2018, 23:03

Dag WhiteLaRo,

Ik zou zeggen dat het remwerk van een recente Defender wel "moet" voldoen.
Een Td5 of een Puma rijden desgewenst ook harder als wettelijk is toegestaan.
Dat ze niet in alle omstandigheden geweldig remmen heeft meer te maken met het weg-contact (en soms met de rubber-blokken-banden) als met de (geventileerde) schijfremmen.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 04 Sep 2018, 23:44

70 ipv 50. :shock: :shock:

Zit nie op te letten. In de 70th ligt idd een 5 liter v8 zonder compressor met de 8 traps automaat die ook in de Range ligt. Remmerij is vast ook wel wat aangepast, maar ik heb zo'n ding nog nie 'live ' gezien dus da weet ik nie.
Edward van Vugt

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 05 Sep 2018, 12:23

Edward schreef:7In de 70th ligt idd een 5 liter v8 zonder compressor met de 8 traps automaat die ook in de Range ligt. Remmerij is vast ook wel wat aangepast, maar ik heb zo'n ding nog nie 'live ' gezien dus da weet ik nie.

Zolang je geen dramatisch gewijzigde wielophanging wilt is er aan de remmen niet al te veel te doen. Je moet welke motor er in ligt zo'n 2 ton auto afremmen, en je kan welke motor er in ligt toch niet al te hard met een Defender(oïde) <dwz wettelijk al helemaal niet en qua veilig ook niet echt> ... voor het remmen zijn gewicht+snelheid de bepalende waarden, verder is het het samenspel van door de remmen geleverde remkracht en vervolgens de adhesie tussen band en wegdek, en tenslotte moet het geheel bestuurbaar blijven, ook tijdens een noodstop.

Een "grotere" motor maakt hoogstens dat je bij iedere bocht iets eerder/harder moet remmen ... en dat vergroot vooral het brandstofverbruik.
Rijdt vlot en in een (te) hoge versnelling een bergpas af ... dat is waarbij de remmen het warm krijgen* ... daar maakt het nauwelijks uit hoe groot de motor is, daar heb je hoogstens wat aan geventileerde en anderszins verbeterde remschijven.

Ga maar eens onderaan staan en snuif de lucht van verbrandde remmen op ... en blijf van de remschijven af, of gebruik ze als grill-plaat

Groeten MarcS

PS   Je kan zelfs fietsremmen al zo heet krijgen dat je je vingers eraan verbrandt (don't ask me how I know) ... wie mij kent weet dat ik geen Dumoulin-vermogens lever, dwz alleen helling af

Edward

Berichtdoor Edward » 05 Sep 2018, 19:41

Landmarcs schreef:Zolang je geen dramatisch gewijzigde wielophanging wilt is er aan de remmen niet al te veel te doen.

Mwah, misschien valt er niet veel aan te doen maar betere geventileerde schijven en betere blokken al dan niet gecombineerd met andere klauwen is zeker wel een aanrader.

Heb de 130 vaak zat aan het faden gekregen op de remmen door 'iets' te voortvarend de berg af te rijden en bij iedere haarspeld even stevig bij te remmen. Kom je dan achter een tragere weggenoot te zitten en je moet vaker bijremmen dan kom je gewoon stil ste staan met oververhitte remmen. En dat terwijl de 130 bij thuiskomst toch "maar" 2700kg bleek te wegen. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 05 Sep 2018, 20:40

Edward schreef:
Landmarcs schreef:Zolang je geen dramatisch gewijzigde wielophanging wilt is er aan de remmen niet al te veel te doen.

Mwah, misschien valt er niet veel aan te doen maar betere geventileerde schijven en betere blokken al dan niet gecombineerd met andere klauwen is zeker wel een aanrader.

Heb de 130 vaak zat aan het faden gekregen op de remmen door 'iets' te voortvarend de berg af te rijden en bij iedere haarspeld even stevig bij te remmen. Kom je dan achter een tragere weggenoot te zitten en je moet vaker bijremmen dan kom je gewoon stil ste staan met oververhitte remmen. En dat terwijl de 130 bij thuiskomst toch "maar" 2700kg bleek te wegen. :lol: :lol:

Precies, maar dat lukt je ook bij, om maar wat te noemen, een Renault -- de remmen oververhit krijgen is eenvoudigweg het gevolg van een optimistische rijstijl.

Mijn punt is dat het motorvermogen erg weinig uitmaakt, het is het gewicht en de manier van rijden.
Bovendien, met wat geluk, zou het maar zo kunnen dat een 5 liter V8 beter op de motor remt.

Ik ken de werking van de 8 speed automaat niet, maar bij de meeste automaten is het terugschakelen om op de motor te remmen relatief goed geregeld, en met een 8 speed bak heb je ook nog eens mooie kleine stappen.

Groeten MarcS

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 05 Sep 2018, 21:54

Landmarcs schreef:, met wat geluk, zou het maar zo kunnen dat een 5 liter V8 beter op de motor remt.

Beter dan? De 5 l V8 is een benzinemoter, daarvan is de compressieverhouding ongeveer een factor 2 lager dan bij een dieselmotor. Die laatste zal daarom in het algemeen beter afremmen op motor dan een benzineversie.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green

> www.titunet.nl <

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 05 Sep 2018, 23:24

VeeTee schreef:
Landmarcs schreef:, met wat geluk, zou het maar zo kunnen dat een 5 liter V8 beter op de motor remt.

Beter dan? De 5 l V8 is een benzinemotor, daarvan is de compressieverhouding ongeveer een factor 2 lager dan bij een dieselmotor. Die laatste zal daarom in het algemeen beter afremmen op motor dan een benzineversie.

Ik weet dat de compressie bij een diesel ± het dubbele bedraagt ... echter, een diesel draait met gas los, op atmosferische lucht, een benzinemotor heeft een gasklep die dan vrijwel dicht staat. De dieselmotor zuigt vrijelijk lucht aan, comprimeert die lucht, maar daaropvolgend komt er de arbeidsslag en geeft de diesel heel veel van dat compressie-vermogen terug. De benzine-motor zuigt het inlaattraject na de gasklep naar een bijna vacuum, deze bijna vacuum-lucht wordt "gecomprimeerd" en levert dus in de arbeidsslag geen vermogen. Natuurlijk zijn er verliezen in het verhaal, er wordt warmte geproduceerd en afgevoerd, zoniet dan zou de diesel alleen nog maar door de wrijvingsverliezen remmen.
Bovendien ... draait een diesel met gewoonlijk wat minder toeren en gaat het bij de gebruikelijke Defender diesel om de helft van de cilinderinhoud van de 5 liter V8.
Misschien maak ik ergens een onvergeeflijke fout, zie ik een essentiéle factor over het hoofd ... ik dacht ook lang dat een diesel beter op de motor zou remmen ... maar vooralsnog lijkt het erop dat een 5 liter V8 + 8 speed automaat op diverse fronten meer motor-rem-vermogen in zich heeft als de gebruikelijke 2,5, 2,4 of 2,2 diesel.
Om een dieselmotor beter te laten remmen zijn er verschillende oplossingen: een uitlaat-rem of een aangepast open en sluiten van de in- en uitlaatkleppen.

En onafhankelijk van de precieze waarde van het motor-rem-vermogen is er denkelijk de winst van de 8-traps automaat: Terugschakelen gaat makkelijker (zo neem ik aan, ik heb alleen ervaring met tamelijk ouderwetse 3 traps-automaten, daar gaat dat terugschakelen heel aardig - eventueel kort bijremmen en dan schakelt ie zonder veel misbaar - bij een 3-bak zijn de stappen nogal groot). Bij een traditionele handbak heb je altijd de langere ontkoppelde fase waarin er 0,0 op de motor geremd wordt.

Groeten MarcS

PS   Er stond pas nog een stukje in de NRC over het motorremmen
PS2 Ik heb ooit een lift gehad van 4 militaire Renault/Saviem bussen en die hadden een speciaal motor-rem-pookje
      Zowel qua remwerking als qua geluid was die motor-rem indrukwekkend, zelfs korte Normandische hellingen waren al lang genoeg.
      Qua motorvermogen waren die bussen overigens minder indrukwekkend, zelfs op de korte hellingen ging het heel traag.

Terug naar “Techniek”