Pagina 3 van 3

Re: Trekhaak rammelt

Geplaatst: 11 Sep 2018, 08:48
door Erik Peters
Landmarcs schreef:Hoe moet ik dat zien/wat moet ik erbij bedenken ... een nieuwe achterbumper ?

Misschien doelt hij op zoiets (wat ook achter mijn Td5 zit):
Schermafbeelding 2018-09-11 om 08.42.12.png
Dan komt de trekhaak verder naar achteren en heb je met zo'n verstelbare trekhaak langere steunen nodig naar de sleepoogbevestiging aan het chassis.

Groet,

Erik.

Re: Trekhaak rammelt

Geplaatst: 11 Sep 2018, 09:37
door HJK
trekhaak.jpg

Zelf verlaagd met een dikke staalplaat (meen rvs) werkt super, maar zal ook wel niet mogen...

Ps bij de def 130 verstelbare trekhaak gewoon een matje rubber van paar mm ertussen en rammelt al jaren niet meer.

Re: Trekhaak rammelt

Geplaatst: 11 Sep 2018, 10:21
door Landmarcs
Ahh ja ... ik weet wat er achterop de 110 van Erik zit (don't ask me how I know).
Qua langere trek/duw-steunen: daar had ik niet aan gedacht.
En HJK heeft daar ook niet aan gedacht ...
... ik heb geen idee hoe stevig die NAS? buizenbumper is.

Groeten MarcS

Re: Trekhaak rammelt

Geplaatst: 11 Sep 2018, 10:45
door HJK
standaard kan de bumper/trekhaak 3500 kg, geen idee wat het effect is van de koppeling 10 cm lager te hangen, behalve dat de kar nu beter achter de auto hangt. Trek zelden over 2000 kg..

Re: Trekhaak rammelt

Geplaatst: 11 Sep 2018, 12:56
door Houston
Erik Peters schreef:
Landmarcs schreef:Hoe moet ik dat zien/wat moet ik erbij bedenken ... een nieuwe achterbumper ?

Misschien doelt hij op zoiets (wat ook achter mijn Td5 zit):
Schermafbeelding 2018-09-11 om 08.42.12.png
Dan komt de trekhaak verder naar achteren en heb je met zo'n verstelbare trekhaak langere steunen nodig naar de sleepoogbevestiging aan het chassis.

Groet,

Erik.

Klopt ja! Die bedoelde ik!

Re: Trekhaak rammelt

Geplaatst: 11 Sep 2018, 13:13
door Erik Peters
Houston schreef:Klopt ja! Die bedoelde ik!

Daar waar de trekhaak aan komt is e.e.a. zwaar uitgevoerd en er zitten ook twee massieve vierkante stalen (trek)steunen naar de sleepogen aan het chassis. Wat dat betreft is het sterk genoeg. Bij mij zit de knobbel rechtstreeks aan die 'bumper'. Zit dan wel wat (te) hoog, maar met mijn aanhangers is dit geen probleem en de trekhaak functioneert zo niet als grondanker.
HJK schreef:standaard kan de bumper/trekhaak 3500 kg, geen idee wat het effect is van de koppeling 10 cm lager te hangen......
Zolang die extra verlagings plaat niet krom buigt is het volgens mij geen probleem. En anders een nog dikkere plaat nemen.

Groet,

Erik.

Re: Trekhaak rammelt

Geplaatst: 11 Sep 2018, 13:28
door Crazy-G
HJK schreef:maar zal ook wel niet mogen...

Mag wel, maar mag je dan dus maximaal een aanhanger van 750 kilo mee trekken :roll:

GJ

Re: Trekhaak rammelt

Geplaatst: 11 Sep 2018, 14:31
door HJK
zodra die plaat verbuigt heb ik denk ik wel een ander probleem....

Re: Trekhaak rammelt

Geplaatst: 11 Sep 2018, 16:45
door Edward
Dezelfde trekhaak had ik ook op m'n 130. Met een Rockinger snelkoppeling om te kunnen wisselen tussen vangmuil en kogel. Alles met E-keur.
De kogel die ik heb heeft de kogel een dikke 90 mm onder de bevestigingsgaten zitten. Dat geeft dus ongeveer dezelfde hefboom als de plaat op de foto hierboven.

Dat gaat zonder problemen, ook met dik 5 ton op de kar. Dus daar zou ik me niet druk om maken. De oplossingen zoals op de foto zie je legio, ken ook een Range Rover met originele trekhaak maar met de kogel van een D2. Heeft ook allebei E-keur maar hoort niet bij elkaar...... Maar wellicht veiliger (ambtelijk gezien dan) dan zelfbouw. Maar wil je aan de typegoedkeuring van de trekhaak voldoen mag je dus niet eens een andere kogel monteren.

Daar wordt nooit op gecontroleerd of bekeurd. Bij een ongeval zou het kunnen dat de verzekering technisch onderzoek doet, daarom leg ik alles aan hen voor. Maar heb het zelf nog nooit meegemaakt dat men dat ook daadwerkelijk en zo in detail deed.