Lt230

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
RichardR
Berichten: 50
Lid geworden op: 21 Mei 2018, 20:13

Lt230

Berichtdoor RichardR » 28 Sep 2018, 22:29

Ik kan een lt230 kopen in de advertentie staat dat hij voor discovery/range rover is maar nu is mijn vraag past deze ook op mijn disco it 2003?
En wat moet ik op leten bij aanschaf?
Groet Richard

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 5836
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Lt230

Berichtdoor Edward » 28 Sep 2018, 23:27

Als het een LT230 is met de ratio 1:1.22 dan past ie op je D2. Waar moet je op letten? Nou, dat ie nie lekt nie, geen speling heeft en a;s het ff kan dat ie diff lock heeft.

Dat laatste is nie echt van belang maar wel leuk. Bediening van een D1 of D2 G4 editie erin en je hebt diff lock op je middendiff. Voegt geen zak toe bij een D2 want TC maar toch, als het kan is het leuk :lol: :lol: :lol:
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Landmarcs
Berichten: 6483
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Lt230

Berichtdoor Landmarcs » 29 Sep 2018, 00:03

Tja, er is al genoeg over geschreven ... er zijn momenten dat je winst hebt bij gebruik van Diff-Lock ... dus als je keuze hebt kies dan de beste.

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
Rangie
Berichten: 221
Lid geworden op: 11 Mar 2015, 15:39

Re: Lt230

Berichtdoor Rangie » 29 Sep 2018, 08:24

Zal wel passen idd, maar de tv van een D1 of RRC heeft niet de hoog/laag sensor voor de ecu.
Je zult tevens de voorste aandrijfas flens moeten overzetten.
Gr. Rangie
Freelander 2.2 SD4 HSE
'per aspera ad astra'

Landmarcs
Berichten: 6483
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Lt230

Berichtdoor Landmarcs » 29 Sep 2018, 09:17

Rangie schreef:Zal wel passen idd, maar de tv van een D1 of RRC heeft niet de hoog/laag sensor voor de ecu.
Je zult tevens de voorste aandrijfas flens moeten overzetten.


De originele D2 tussenbak heeft ook "Q-gears" met de "Q" van quiet ... of die "Q-gears" dan ook stiller zijn weet ik niet.

O ja, ik vermoed dat de "Puma" tussenbak aardig overeenkomt met die van de D2 (de "Puma" weet ook of je hoog of laag geselecteerd hebt).

Groeten MarcS

RichardR
Berichten: 50
Lid geworden op: 21 Mei 2018, 20:13

Re: Lt230

Berichtdoor RichardR » 29 Sep 2018, 19:54

Nou, ik heb hem toch gekocht er zat geen voelbare spelling op.
Nú heb ik de bakcode even opgezocht en die begint met 15d hij komt uit een range rover en heeft een diff lock.
Ik moest wel de fles overzetten. Nu is dit al best een oudere lt230 dus ik hoop dat ik het goed heb gedaan.
Groet Richard

Gebruikersavatar
decramy
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 Feb 2017, 19:04

Re: Lt230

Berichtdoor decramy » 01 Okt 2018, 16:36

Ik ben zo vrij geweest om de kennisbank-pagina even te 'stylen'

Code: Selecteer alles

LT 230 staat voor: Leyland Transmissie: 230 mm tussen input en output assen.
De LT 230 tussenbak is geïntroduceerd op de OneTen in 1983 (stage 2 product).
Er zijn grofweg 4 versies gebouwd.
We kunnen onderscheiden:
- De LT230 R (1983 - 1986), waarbij het middelste tandwielsetje op naaldlager kooien draaide (nogal rumoerig).
  De suffix A en B waren met smalle landwielen uitgevoerd, vanaf Suffix C kreeg de R bredere (en stillere) tandwielen.
  --> LT230 R Laag in alle uitvoeringen: 3.321:1 (3.32:1),
- De LT230 T (1985 - 2006).
  De T staat voor "taper"-roller, de tussenas is gelagerd op 2 rollagers.
  --> LT230 T Laag in alle uitvoeringen: 3.321:1 (3.32:1),
- De LT 230 Q (1998 - heden).
  Q staat voor 'quiet'. Dit is bereikt door tandwielen met een fijnere vertanding onder een grotere hoek (31 graden) toe te passen.
  Voor de Disco II met ETC is er een afwijkende versie gebouwd, waarbij de sper niet meer bedienbaar is (1).
  De verhoudingen zijn hierdoor 'iets' gewijzigd t.o.v. de technisch verder identieke LT230 T transferbox.
  --> LT230 Q Laag in alle uitvoeringen: 3.320 : 1 (3.32 : 1)
  --> LT230 QRS Defender > 2007 (+ Duratorq 6-bak), laag 3.269:1 (3.27:1)
- De LT 230 SE (2002 - 2003)
  SE staat voor "Special Enginerend".
  Voor de Disco II met ETC is er een afwijkende versie gebouwd, waarbij de sper niet meer bedienbaar (2) of zelfs niet aanwezig (3) is in de tussenbak.
  --> LT230 SE Laag in alle uitvoeringen: 3.327:1 (3.33:1)

90/110/127 en Defender met LT230 transferbox:
Model en motor      / LT230 model / indicatie tussenbak en ingeslagen baknummer = Overbrengingsverhouding Hoog
110 Select 2/4 WD   / LT230 R     / 10D00001 = 1.667:1
110 4 cilinder      / LT230 R     / 12D00001 = 1.667:1
110 4 cilinder      / LT230 R     / 13D00001 = 1.410:1
110 Isuzu 4BD1      / LT230 R     / 14D00001 = 1.003:1
90 / 110 V8 (LT85)  / LT230 R     / 15D00001 = 1.192:1
90 / 110 4 cilinder / LT230 T     / 20D00001 = 1.667:1
90 / 110 2.5 Turbo  / LT230 T     / 22D00001 = 1.410:1
110 V8 + LT85       / LT230 T     / 25D00001 = 1.410:1
110 Isuzu 4BD1      / LT230 T     / 26D00001 = 1.003:1
90 V8 + LT85        / LT230 T     / 29D00001 = 1.192:1
Defender V8         / LT230 T     / 32D00001 = 1.222:1
Defender V8         / LT230 Q     / 38D00001 = 1.211:1
Defender 90 NAS     / LT230 Q     / 40D00001 = 1.211:1
Defender Td5        / LT230 Q     / 43D00001 = 1.410:1
Defender            / LT230 T     / 56D00001 = ??
Defender Td5        / LT230 T     / 57D00001 = 1.410 :1
Defender            / LT230 T     / 58D00001 = ??
Defender            / LT230 T     / 59D00001 = 1.211:1
Defender V8         / LT230 T     / 60D00001 = 1.222:1
Defender Puma       / LT230 QRS   / ??D00001 = 1.211:1

Discovery met LT230 transferbox
Disco I 200 Tdi     / LT230 T     / 28D00001 = 1.222:1
Disco I V8 carburat / LT230 T     / 28D00001 = 1.222:1
Disco I 2.0 MPi     / LT230 T     / 34D00001 = 1.410:1
Disco I 300 Tdi     / LT230 Q     / 36D00001 = 1.211:1
Disco I V8i         / LT230 Q     / 37D00001 = 1.211:1
Disco I V8i         / LT230 Q     / 40D00001 = 1.211:1
Disco II (98-01)    / LT230 Q (1) / 41D00001 = 1.211:1
Disco II (98-01)    / LT230 Q (3) / 42D00001 = 1.211:1
Disco II (03->)     / LT230 SE(2) / 61D00001 = 1.211:1
Disco II (03->)     / LT230 SE(2) / 62D00001 = 1.211:1
Disco II (03->)     / LT230 SE(2) / 68D00001 = 1.211:1
Disco II (03->)     / LT230 SE(2) / 69D00001 = 1.211:1
Disco II (2002)     / LT230 SE(3) / 70D00001 = 1.211:1

Range Rover (Classic) met LT230:
Motortype                      / Type tussenbak / Ingeslagen baknummer = Overbrengingsverhouding Hoog
RR V8 + automaat (3-bak) 83-84 / LT230 R        / 14D00001 = 1.003:1
RR V8 + LT77 83-84             / LT230 R        / 15D00001 = 1.192:1
RR V8 + automaat (3-bak) 85-88 / LT230 T        / 26D00001 = 1.003:1
RR V8 + LT77 85-88             / LT230 T        / 27D00001 = 1.192:1
RR Turbo D 2.4 VM              / LT230 T        / 28D00001 = 1.222:1
RR V8 LT77 86-88               / LT230 T        / 30D00001 = 1.222:1
RR V8 ZF-HP automaat 88        / LT230 T        / 30D00001 = 1.222:1
'03 Discovery 2 SE, 4.6l V8 (USA import)

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 5836
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Lt230

Berichtdoor Edward » 01 Okt 2018, 16:42

D2 is ook geleverd mét bedienbare sper. Als optie en standaard op de G4 modellen dacht ik.

Maar ik heb iig een G4 gehad met sper dus die vormt geen probleem met de TC. Maar heb het wel eens geprobeerd en ik heb ook nog geen situatie gevonden waarbij het wat toevoegde :lol:
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Gebruikersavatar
decramy
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 Feb 2017, 19:04

Re: Lt230

Berichtdoor decramy » 01 Okt 2018, 16:57

Als jullie dit zien; zeggen jullie dan dat mijn TC niet goed werkt?
Ik heb het idee dat CDL zou voorkomen dat mijn front-diff een klap krijgt zodra m'n voorwiel weer de grond raakt.

https://vimeo.com/292731169
'03 Discovery 2 SE, 4.6l V8 (USA import)

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 5836
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Lt230

Berichtdoor Edward » 01 Okt 2018, 18:58

Zou eerder zeggen dat ie helemaal niet werkt. Hoor je hem wel ingrijpen en zie je het oranje TC lampje op je dash oplichten?

Afgelopen weekend ook off road geweest met een D2 zonder TC en geen middendiff. Da's best lastig.......
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten