Lt230

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Rangie

Re: Lt230

Berichtdoor Rangie » 01 Okt 2018, 21:09

De 'truuk' is om het gaspedaal constant vast te houden, op een niet te hoog toerental is mijn ervaring.
Geef het de tijd om te werken, werkt bij mij prima
Gr. Rangie
Freelander 2.2 SD4 HSE
'per aspera ad astra'

RichardR

Berichtdoor RichardR » 01 Okt 2018, 21:22

Ik zit er momenteel aan te denken om de tussenbak die er nu op zit er onder weg te halen en volledig opnieuw in de pakkingen en keerringen te zetten.
Ik kwam op het net een complete seal kit tegen voor een lt230 .
De bak die ik gekocht heb wordt gebruikt onder RRC van bj 1983 en mijn disco is van 2003 dat is een verschil van 20 jaar voor mijn gevoel is dat best veel.
Dus daarom probeer ik de originele bak op deze manier droog te krijgen.

Edward

Berichtdoor Edward » 01 Okt 2018, 21:52

De Tc op al mijn Disco's , ben aan m'n derde bezig, doet het gewoon al als 1 wiel in de berm komt. Daar hoef je echt geen moeite voor te doen.......... En als je zo croos axle hangt als op het filmpje en 1 wiel draait gewoon door dan doet je TC dus niks......

Een tussenbak is prima te reviseren, alleen is het even afwachten of de tussenas niet ruim in het bakhuis hangt. Dan heb je een sleeved casing nodig. Maar dat zie je pas echt goed als ie uit elkaar is.
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

decramy

Berichtdoor decramy » 03 Okt 2018, 09:14

Ik hoor wel degelijk m'n TC gruis maken.
Ook ben ik wel vooruit gekomen zoals je ziet, maar ik vind dat m'n wiel hard draait.

Heb ook wel gezien dat het wiel slechts een kwartslag draait en dan stil komt te hangen.

Jullie bevinding is dus dat dit niet normaal gedrag is?
'03 Discovery 2 SE, 4.6l V8 (USA import)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 03 Okt 2018, 22:46

Edward schreef:D2 is ook geleverd mét bedienbare sper. Als optie en standaard op de G4 modellen dacht ik.

Maar ik heb iig een G4 gehad met sper dus die vormt geen probleem met de TC. Maar heb het wel eens geprobeerd en ik heb ook nog geen situatie gevonden waarbij het wat toevoegde :lol:

Zoals ik al zei: de meningen zijn erover verdeeld: voor&tegen.
Diff-Lock is mijns inziens een winst wanneer de ondergrond langdurig zo weinig grip geeft dat het ingrijpen van de TractionControl tot een steeds wisselend grip-verlies leidt, en verder ook wanneer je traag/voorzichtig manoeuvrerend niet op de werking van de TractionControl wilt wachten.
Maar goed, de TractionControl doet het veelal erg goed, in de meeste gevallen doet ie het beter en vlotter als wat je zelf handmatig kan doen.

Groeten MarcS

islander

Berichtdoor islander » 04 Okt 2018, 05:53

mijn inziens werkt de tc ,hier zoals hij hoort te werken .
met diff lock hab je hier heeeeel wa minder problemen gehad

Edward

Berichtdoor Edward » 04 Okt 2018, 10:34

islander schreef:mijn inziens werkt de tc ,hier zoals hij hoort te werken .
met diff lock hab je hier heeeeel wa minder problemen gehad

Diff lock in de assen dan want met diff lock in de tussenbak sta je nog steeds cross axle en zal nog steeds het vermogen naar het wiel met de minste weerstand gaan en dus gebeurd er weinig meer dan nu.

Ik heb het idee dat mijn TC veel eerder ingrijpt en het wiel ook veel meer afremt maar ik kan geen filmpje vinden. Dat zullen we het eerste weekend van november eens maken als we naar Fürstenau gaan.
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 04 Okt 2018, 11:08

Edward schreef:....
Ik heb het idee dat mijn TC veel eerder ingrijpt .... .

In theorie, en ook zichtbaar in de praktijk (aan de al dan niet scherpe profiel-afdruk) grijpt de ABS en TC al in na een heel bescheiden plotselinge extra verdraaiing (of juist minder verdraaiing) van één wiel. In de profiel-afdruk zie je dat dan aan een "plat kantje" over een lengte van ± 15 cm.

In het limiet-geval waarbij de ondergrond niet erg veel meewerkt (en dus juist teveel meegeeft) is die snelle plotselinge werking dan ook de bottleneck. Door de TC-rem-ingreep gaat het vermogen plotseling geheel naar het wiel mét grip en daardoor verliest dat wiel dan zijn grip - tegelijkertijd heeft het zonet afgeremde wiel weer grip verkregen en dan begint alles opnieuw maar met gewisselde wielen.

Om commentaar vóór te zijn: Diff-Lock in het midden-differentieel helpt maar een beetje maar zorgt er in ieder geval voor dat de hiervoor geschetste stoelendans slechts per as speelt (je hebt evenwel wel de winst van de extra tractie van de "onderste" as ... dit soort grip-problemen spelen vooral bij hellingen, is het vlak dan is het makkelijker met bescheiden vermogen voort te rollen).

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”