Defender TD5 kachel nauwelijks warmte

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gerard4t

Defender TD5 kachel nauwelijks warmte

Berichtdoor Gerard4t » 28 Okt 2018, 13:09

Het is mij bekend dat de de kachel van de TD5 niet erg veel warmte geeft, maar het lijkt me dat het bij mijn auto in de loop der tijd nog minder geworden is. Is er iets aan te doen, b.v. koelsysteem reinigen? Kan er lucht in de warmwaterkant van de kachel blijven hangen na verversen en ontluchten?
Ondertussen heb ik een straalkachteltje gebouwd van een flink koelprofiel met 10 weerstanden daarop gemonteerd, dit ding is 200 Watt en maakt het iets minder oncomfortabel.

Erik Peters

Re: Defender TD5 kachel nauwelijks warmte

Berichtdoor Erik Peters » 28 Okt 2018, 13:57

Er zou natuurlijk een luchtbel in de kachelradiateur kunnen zitten.
Overigens hoort de kachelradiateur altijd warm te worden als de motor loopt (ook als de thermostaat nog dicht zit*).
De hoeveelheid lucht die door de kachelradiateur de auto in stroomt regel je met een klep, als die dicht zit/niet functioneert, dan komt er gewoon koude buitenlucht de auto in (stroomt om de kachelradiateur heen). De hoeveelheid lucht die de auto in komt regel je weer met een andere klep en eventueel de aanjager.
Daar (in de bediening van de kleppen) zou ook het probleem kunnen zitten.

Groet,

Erik.

* Zo kwam ik er achter dat bij mijn 300 Tdi de thermostaat open bleef staan. Het duurde minimaal een kwartier voordat de kachel wat warmte gaf en dat was bij temperaturen onder nul niet fijn, ook al heb ik een standkachel in de auto, want de voorruit werd niet 'schoon' geblazen.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Crazy-G

Berichtdoor Crazy-G » 28 Okt 2018, 14:41

Over het algemeen is, bij een goed werkend en ontlucht koelsysteem, de oorzaak dat het schuimrubber dat de kieren rondom de kachelradiateur hoort af te sluiten vergaan is en de lucht dan makkelijker om de kachelradiateur heen blaast dan er doorheen want ook lucht neemt nou eenmaal de weg van de minste weerstand.

Ergo, radiateurtje d'r uithalen nieuw schuimrubber of zo d'r omheen, terugplaatsen, goed ontluchten en je hebt het weer een hele tijd gewoon lekker warm in de TD5.

Ook hier geldt weer, onderhoud is alles.

Dat het nooit een moderne kachel uit een moderne auto zal worden is inderdaad bekend maar ik kan na diverse jaren gebruik nog steeds m'n vingers goed verbranden aan de uitstromende lucht als de kachel op z'n heetst staat.

Dat was zo bij mijn 110 waar ik een nieuwe kachel in geplaatst had en nu ook weer bij mijn Lightweight waar ik ook een nieuwe Def kachel geplaatst heb.

Behoudens buitentemperaturen van rond de min 20 staat de kachel buiten de zomer eigenlijk nooit helemaal heet, altijd rond de middenstand of net daar boven, ook midden in de winter.

Gert-Jan.
1972 Serie III 88" Lightweight/Airportable 2.25 Petrol(LPG)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 28 Okt 2018, 15:07

Crazy-G schreef:Over het algemeen is, bij een goed werkend en ontlucht koelsysteem, de oorzaak dat het schuimrubber dat de kieren rondom de kachelradiateur hoort af te sluiten vergaan is en de lucht dan makkelijker om de kachelradiateur heen blaast dan er doorheen want ook lucht neemt nou eenmaal de weg van de minste weerstand.

Ergo, radiateurtje d'r uithalen nieuw schuimrubber of zo d'r omheen, terugplaatsen, goed ontluchten en je hebt het weer een hele tijd gewoon lekker warm in de TD5.

Weinig warmte kan soms nog een eenvoudiger oorzaak hebben: de bediening van de kachelklep verloopt via een nogal primitief handeltje met daarachter een nog primitievere staaldraad in een spiraal-huls. om die spiraal-huls zit ook nog een plastic-mantel en dit geheel zit eenvoudig opgeklemd. Strook de plastic-mantel wat op dan doe de bediening niks meer (of althans weinig).

Daarna komen de luchtbel en het schuim-rubber, maar ook de deurrrubbers: een beetje extra tocht langs de voeten maakt het ook koud.
Wat ook helpt, en zelfs dubbel: een "radiator-muff" -- de motor daarmee (iets) sneller op temperatuur en tegelijk warmt ook de koude kant van het schutbord wat op (het blijft net iets warmer in het vooronder - dit merk je vooral bij echt koud buiten).

En tenslotte schijnt de echte oplossing te zijn: het kachel-geheel demonteren, nieuwe schuimrubber afdichtingen én een dubbele kachel-radiator-matrix. De normale matrix is zo bescheiden dat je met de aanjager op stand 3 alleen maar méér lucht naar binnen krijgt maar ook netto kouder omdat de kachel-radiator de kans niet krijgt de lucht op te warmen.
O ja, er werd ook wel gesuggereerd dat de doorgang in het schutbord - tussen kachel en binnen - aan de krappe kant is, maar gezien de koudere lucht bij de aanjager op stand 3 moet die kachel-matrix een groter knelpunt zijn.

Groeten MarcS

wilzun

Berichtdoor wilzun » 28 Okt 2018, 15:29

Ik weet niet of het meganisme het zelfde is als de 300tdi?
Bij mij was het meganisme waar het kabeltje naar toe loop een beetje vast geroest.
Daardoor ging hij niet helemaal open.

Mvg William

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 29 Okt 2018, 06:13

Allemaal dank voor de adviezen.
De bedieningsmechanieken werken allemaal prima, ik heb deze vanaf nieuw goed gesmeerd, ik vond ze niet lekker werken af fabriek. Je ziet het stangetje van de klep bovenop de kachel draaien als je de warmteknop bedient.
Ik denk nu dat het de schuimrubber afdichting wel zal zijn, gezien de warmte in de loop der jaren steeds minder is geworden.
Ik wist niet dat er een dubbele radiatormatrix bestond. Is wel interessant als nieuw schuimrubber niet afdoende is, ik ga ook nog even kijken naar de leidingen achter het dashboard, ik vermoed dat het daar nogal lekt.
Nou nog even tijd hebben...

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 29 Okt 2018, 09:33

Die dubbele kachel-radiator-matrix zal je denkelijk zelf moeten fröbelen, gewoon twee waterzijdig parallel - aan de luchtkant dus in serie* - met wat goede wil was het passend te krijgen ... ik zag daar al eens een beschrijving en jubelende recensie over (maar zo'n recensie is er dan wel eentje van "wij van WC-eend ...").
Een radiator-bouwer kan natuurlijk ook iets voor je maken maar daar hangt dan een prijskaartje aan.
    *   Probleem is niet de warmte, is de Td5 eenmaal warm (met een radiatormuff gaat het sneller) dan is het vooral de inefficiënte kachel zelf.
Groeten MarcS

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 10 Jul 2019, 05:41

De winter doorgekomen met een radiatortje, nu toch toe aan het vervangen van het schuimrubber. Is daar ook een onderdeelnummer van?

zakraket

Berichtdoor zakraket » 11 Jul 2019, 11:54

Ik heb exact dezelfde vraag :)

pascal110

Berichtdoor pascal110 » 24 Jul 2019, 12:07

een aantal jaartjes geleden , 2 orgineele matrex besteld en deze dubbel erin geplaatst, beetje aanpassen, dag werk, en sinds dien kun je geen hand meer voor de opening houden, zo warm wordt het, en geen last meer bij min20.
dus kan wel.
gr pascal

Terug naar “Techniek”