Koelbox geschikt

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Mivida

Koelbox geschikt

Berichtdoor Mivida » 02 Nov 2018, 21:48

Momenteel heb ik een Mobicool ventilator koelbox. Ik was van plan om deze volgende jaar voor onze tocht naar/door Noorwegen mee te nemen. Omdat ik (mits het niet in de auto zit) een 2e accu wil inbouwen zat ik te rekenen met het verbruik van de koelbox. 47W is grofweg 4Ah verbruik dus. En toen viel het kwartje, dit type koelbox draait natuurlijk non-stop, dus heeft dan ook binnen een dag een 2e accu van bv 100Ah leeg getrokken.
Dus even rondgekeken/gelezen maar kwam er niet helemaal uit. Moet ik nu voor een compressor koelbox gaan? Bv een Dometic/Waeco, engel etc?
Discovery 2 V8 4.0l - 2001

RaRo74

Re: Koelbox geschikt

Berichtdoor RaRo74 » 03 Nov 2018, 09:27

Nee dat hoeft niet.

Ik heb een thermostaat in mijn Mobicool gemaakt namelijk deze.
https://nl.aliexpress.com/item/12V-20A- ... 4c4dpSwgGj

Meer heb je niet nodig en het is een complete set. Je zou deze zelfs los tussen je aansluitsnoer kunnen zetten met het draadje van de voeler tussen het deksel.
RaRo74
Het is een blauwe.............

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 03 Nov 2018, 10:22

Ook met een thermostaat blijft staan dat een compressor-koeler veel zuiniger werkt.
Tegelijkertijd vraag ik me ook af of je een koeler nodig hebt (er is natuurlijk soms echte noodzaak, bijv. om medicijnen goed te houden).

Is er geen harde noodzaak dan kan je nog eens je knopen tellen:
Ik ken Noorwegen nu niet als een overdreven warm land, met wat geluk (of pech) heb je zelfs in augustus sneeuw.

En zelfs in warme landen kan je met verstandig inkopen (en natte lappen) heel goed de dag doorkomen.
Op de fiets kopen we bijv. diepvriesspinazie en koelen er het bier mee (nee niet dagelijks, je eet graag ook eens wat anders).

Groeten MarcS

Mivida

Berichtdoor Mivida » 03 Nov 2018, 12:03

@RaRo74 Dank voor de tip en @landmarcs voor de stof tot nadenken

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 03 Nov 2018, 13:06

Ik heb een aantal jaren geleden een Engel (zie link) aangeschaft, kunnen nu dagen lang zonder wal aansluiting ergens staan. Afgelopen jaar een lader in de auto gemonteerd zodat de we de accu af en toe tot de nok vol kunnen laden.

Groet Ron

https://www.budget-parts.nl/onderdelen/ ... -040f.html
https://www.bluepowershop.nl/lader-omvo ... ector.html
130-Td5 HCPU "Camper" 2007
110-Td5 X-tech 2006

gerben1

Berichtdoor gerben1 » 03 Nov 2018, 17:27

wij gebruiken dezelfde koelbox van engel (MR040) , en super tevreden.
verbruikt weinig stroom en koelt echt super (niet op standje hoger als 1 zetten als er bier in zit , anders eindig je met bierijsjes...)

Mivida

Berichtdoor Mivida » 03 Nov 2018, 17:55

Dank voor de verdere info en tips. Ga die Engel ook nog eens bekijken. Moet alleen even kijken wat in mijn budget voor aankomend jaar gaat passen. :? :lol:

Had nog wat spullen liggen en ben even aan het knutselen gegaan. Op de sigaretten plug zelf na is ie al werkend. Nu eens een paar keer gaan testen met warmer weer. Nog even een doorzichtig schermpje erin maken en dan kan de box ook dicht. :D

IMG_2101_small.jpg

RaRo74

Berichtdoor RaRo74 » 03 Nov 2018, 19:00

Kijk dat is ook een mooie oplossing!

Geen dure Engel/Compressor/Absorptie koelkast nodig :D .

Mijn Mobicool peltierelement koelbox heb ik overigens achter de cubbybox staan voor de ijskoude grijpvoorraad voor onderweg. Achterin staat de grote absorptiekoelkast voor de melk, yoghurt, bier en kaas. Alles dus wat je gekoeld moet houden wil het langer goed eet- en drinkbaar zijn. Toen ik naar de Noordkaap en terug ben gereden heb ik deze hard nodig gehad ondanks enkele koele nachten van -10c. Altijd gevarieerde gekoelde proviand bij zonder afhankelijk te zijn van winkels (die er niet zijn wanneer je ze nodig hebt.
In IJsland had ik niets bij in de auto en dat is dan wel een gemis. Ach, je bier in een ijsrivier koelen heeft ook wel wat :mrgreen:
Dan in de rest van Zuid-Europa ga je het onderweg en op de overnachtingsplaatsen helemaal enorm waarderen. Geen ijskoude riviertjes om te koelen en bij 35/40c ga je een koelkast aan boord alleen nog maar meer waarderen.

Dus ja, uit eigen ervaring kan ik iedereen een koelkast/box adviseren.
RaRo74

Mivida

Berichtdoor Mivida » 03 Nov 2018, 21:28

Op welke trip we tot nu toe gemaakt hebben heb ik het "nooit kunnen missen".
Ook al was het alleen maar voor kaas/melk ed gekoeld en dus weer gebruiksklaar hebben bij aankomst. Misschien verwend/luxe maar ach :D

Ik lees nu je zin net pas goed:
RaRo74 schreef:Ik heb een thermostaat in mijn Mobicool gemaakt namelijk deze.
Meer heb je niet nodig en het is een complete set. Je zou deze zelfs los tussen je aansluitsnoer kunnen zetten met het draadje van de voeler tussen het deksel.

Als ik het goed begrijp heb jij hem letterlijk in je mobicool (klep) gemaakt ipv mijn snel gemaakte oplossing welke je er tussen dient te zetten. Rest mij een vraag: werkt dan een eventuele accu beveiliging ook nog steeds?

RaRo74

Berichtdoor RaRo74 » 03 Nov 2018, 23:32

Klopt en de temperatuurvoeler van de thermostaat zit in de koelbox. Waar maakt niet uit zolang het maar ergens in het koelgedeelte is en gemakkelijke toegankelijkheid heeft voorrang omdat niet alle type even makkelijk te demonteren zijn.

Die van mij zit in de zijwand zo hoog mogelijk omdat dat de warmste plek is. Onderin de koelbox is de koudste plek en daar wil je de voeler niet hebben. Het idee is namelijk om met zo min mogelijk accuenergie de koelbox op een maximale temperatuur te houden. Dus niet zo koud mogelijk maar zo warm mogelijk als toelaatbaar om de accuenergie het meest efficiënt te gebruiken. Bier met een temperatuur van 10 graden voelt heerlijk koel aan bij een buitentemperatuur van 40 graden. Als het echt moet dan smaakt 15 graden zelfs ook nog ;)
Naar 5 graden je bier koelen kan ook maar kost dan meer accuenergie. Toch maar een 320WP zonnepaneel op dak dan :D

Een eventueel aanwezige accubeschermer zal nog steeds werken en je koelbox zal op een gegeven moment bij een te laag voltage geen voeding meer krijgen
RaRo74

Terug naar “Techniek”