Koelbox geschikt

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Mivida
Berichten: 87
Lid geworden op: 09 Okt 2018, 15:58

Re: Koelbox geschikt

Berichtdoor Mivida » 04 Nov 2018, 15:44

Ik ga eens kijken hoe ik de voeler in de koelbox kan krijgen... :)
Discovery 2 V8 4.0l - 2001

Gebruikersavatar
nocoffee
Berichten: 35
Lid geworden op: 05 Sep 2017, 12:54
Locatie: Noord-Brabant

Re: Koelbox geschikt

Berichtdoor nocoffee » 08 Nov 2018, 15:50

Ik heb voor die toepassing vorig jaar een Mobicool FR40 gekocht.
Heeeel erg blij mee! Koud, ruim, stil en redelijk zuinig.

W.b.t. accu: ik heb een Cyrix relais en 2e accu (80Ah) onder de stoel naast de 1e geinstalleerd.
Is wel even zoeken naar de juiste maat als je deze wilt laten passen in die beperkte ruimte.
Defender 110 TD5 CSW (2001)

Gebruikersavatar
RaRo74
Berichten: 224
Lid geworden op: 20 Feb 2011, 12:09

Re: Koelbox geschikt

Berichtdoor RaRo74 » 09 Nov 2018, 21:08

Onder de stoel zit bij mij een 3000 watt omvormer om de friteuse met 230 volt aan te kunnen sturen. Een extra accu zou er op die plek echt niet meer bij passen.
Waarom zou je een friteuse mee willen nemen? Waarom niet :mrgreen:

Mijn 120A Cyrix werkt na al die jaren nog steeds uitstekend om de 100A en 74A accu's die in het motorruim zitten af te persen met ampères. Daar is ruimte genoeg voor een 2e accu.

Is het nog gelukt Mivida?
RaRo74
Het is een blauwe.............

Mivida
Berichten: 87
Lid geworden op: 09 Okt 2018, 15:58

Re: Koelbox geschikt

Berichtdoor Mivida » 10 Nov 2018, 13:03

Ik wacht nog op bestelde onderdelen. En deze losse box die ik nu gemaakt hebt is prima, maar liever bouw ik alles in mijn koelbox. Is dan veel compacter en netter ;)
Later zat ik namelijk te denken, als ik die 12v thermostaat inbouw en ook tussen de 230V weet te krijgen, dan werkt de thermostaat altijd. Dus ben even aan het openbreken (>koelbox) geslagen en gaan meten.

Zie de foto hieronder voor de geopende koelbox:
Ok, wat heb ik gemeten: Zoals te zien gaat de 230V linksonder naar omvormer(?) daarna gaan de gele en blauwe kabel richting de kleine printplaat rechts. Sluit ik de koelbox aan op 230V dan meet ik daar 10,7V, aangesloten op 12V meet ik daar 10,6V.
Maw, de voltages worden gereduceerd tot ongeveer 10,7V.
Nu zet mij dit aan het denken.
STEL mijn thermostaat werkt ook op die 10,7V dan zou ik deze tussen de gele en blauwe kabel kunnen aansluiten. Gevolg is dan dat deze voortaan werkt op zowel 12V als 230V. Dit zou ideaal zijn. Alleen krijg ik nu het idee dat de thermostaat dan alleen nog werkt als thermostaat (ehhh duh :D ) Maar niet meer werkt om mijn accu te besparen. Dit omdat (en dit denk ik dus) de 12V ook via de omvormer gaat en dus een hoger verbruik zal hebben dan als ik de thermostaat alleen tussen de 12V kabel zou plaatsen.

Klopt mijn gedachtegang?
Bijlagen
IMG_2119_small.jpg
Discovery 2 V8 4.0l - 2001

Mivida
Berichten: 87
Lid geworden op: 09 Okt 2018, 15:58

Re: Koelbox geschikt

Berichtdoor Mivida » 17 Nov 2018, 12:44

Opgelost.
Ik heb hem "gewoon" tussen de 12V stekker en de omvormer ingebouwd. ;) Op 230V werkt alles zoals voorheen (zonder thermostaat) en via de 12V plug werkt het met de thermostaat. Mocht ik nu thuis ooit eens iets willen koelen tot een bepaalde temperatuur dan pak ik gewoon mijn 12V adapter en dan kan ik ook via "230V" gebruik maken van de thermostaat optie. 8-)

Moet zelf zeggen dat ik het aardig mooi gelukt vind. :D

De 2 extra metertjes zijn om nog even wat te testen. En ja, dit is een andere koelbox dan van de andere foto's. Ging eerst even rotzooien met de minst belangrijke. Liever die kaduuk dan... :lol:

IMG_2152_small.jpg
Discovery 2 V8 4.0l - 2001


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten