Motor afgeslagen; lucht in brandstofleiding. Pomp defect?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
nocoffee

Motor afgeslagen; lucht in brandstofleiding. Pomp defect?

Berichtdoor nocoffee » 10 Nov 2018, 11:51

Zoveel kwesties intussen opgelost, verzint de Defender wel een nieuw probleem om de hobby aan de gang te houden ;)

Zojuist slaat de motor ineens af en start niet meer. De brandstofpomp blijft lucht 'wegjanken' en is de lucht ook hoorbaar bij brandstoffilter en aan de motor. Ontluchten helpt niet. Airbleed valve heb ik een tijdje geleden vervangen.
Weet iemand hoe dit ineens kan ontstaan... Waar het aan ligt... hoe op te lossen :?:

Alvast bedankt,
Mark
Laatst gewijzigd door nocoffee op 11 Nov 2018, 15:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Defender 110 TD5 CSW (2001)

Erik Peters

Re: Motor afgeslagen; lucht in brandstofleiding?

Berichtdoor Erik Peters » 10 Nov 2018, 20:12

Het kan natuurlijk zijn dat de eerste (lage druk) trap van de brandstofpomp defect is, dan komt er geen 'verse/extra' diesel in het hogedruk systeem en kan er niet ontlucht worden. (zie ook).

Groet,

Erik.

p.s. Met een volle tank zou het kunnen dat de ondergedompelde (hogedruk) pomp wel voldoende brandstof krijgt.......
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

nocoffee

Berichtdoor nocoffee » 11 Nov 2018, 13:40

Meer info... ik heb er zojuist een klein kannetje diesel in gegoten (litertje of 9) ..
Nogmaals ontlucht... bij de 2e of 3e cyclus hield het lucht-janken nu wel op.
Toen vrij lang moeten doorstarten... en rijden weer!

De tank was wel ver maar niet helemaal leeg. Nog net niet in het oranje op de meter en heb tot nu toe nooit reden gehad om aan de meter te twijfelen.
Diagnose? Brandstofpomp naar de mallemoer? (ze staat nu op bijna 2 ton)

Groetjes,
Mark

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 11 Nov 2018, 17:25

nocoffee schreef:De tank was wel ver maar niet helemaal leeg. Nog net niet in het oranje op de meter en heb tot nu toe nooit reden gehad om aan de meter te twijfelen.

Met mijn Td5 tank ik doorgaans ook pas als de meter in het oranje vlakje staat, of als het waarschuwingslampje aan gaat. De tank is dan nog niet leeg, vaak gaat er dan zo'n 60 - 62 liter in. Er moet dan nog zo'n 10 liter in de tank zitten (tankinhoud ± 75 liter).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Re: Motor afgeslagen; lucht in brandstofleiding. Pomp defect?

Berichtdoor Landmarcs » 11 Nov 2018, 17:47

Aanzuig-filter verstopt, of een vals-lucht-lek in het aanzuig-traject wellicht ?

Ik reed de tank van de Td5 (on)regelmatig zover leeg dat er 70 of meer liters in gingen, een kleine 200.000 km nooit problemen gehad.
Als ik echt zuinig reed dan was de actieradius dus tegen de 900 kilometer.

Groeten MarcS

nocoffee

Berichtdoor nocoffee » 11 Nov 2018, 18:46

Ik heb de meter ook wel eens meer het oranje in gereden. Geen probleem.
Maar zo ver stond de meter nu nog niet. Nog mooi voor het oranje in het zwart.

Het filter is een jaar geleden vervangen dus die staat nu toch al wel zo ongeveer op de todo lijst.
Wat ik frappant vind is dat ie zo plots helemaal uit viel en uit bleef en lucht bleef horen. Met die 9 litertjes erbij ineens weer prima in orde.

Ik ben allerminst bang om reparaties uit te voeren maar zoek wel graag naar juiste diagnose :)

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 11 Nov 2018, 19:27

Landmarcs schreef:Aanzuig-filter verstopt, of een vals-lucht-lek in het aanzuig-traject wellicht ?

Ik reed de tank van de Td5 (on)regelmatig zover leeg dat er 70 of meer liters in gingen, een kleine 200.000 km nooit problemen gehad.
Als ik echt zuinig reed dan was de actieradius dus tegen de 900 kilometer.

Groeten MarcS

1 op 12,8? blok onder het gaspedaal?

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 11 Nov 2018, 19:28

nocoffee schreef:Ik heb de meter ook wel eens meer het oranje in gereden. Geen probleem.
Maar zo ver stond de meter nu nog niet. Nog mooi voor het oranje in het zwart.

Het filter is een jaar geleden vervangen dus die staat nu toch al wel zo ongeveer op de todo lijst.
Wat ik frappant vind is dat ie zo plots helemaal uit viel en uit bleef en lucht bleef horen. Met die 9 litertjes erbij ineens weer prima in orde.

Ik ben allerminst bang om reparaties uit te voeren maar zoek wel graag naar juiste diagnose :)

Ben bang dat je pomp de beste tijd gehad heeft.

trix G4

Berichtdoor trix G4 » 11 Nov 2018, 20:02

heb je de tank al helemaal volgegooid ?
En start hij nu wel normaal zonder herrie van de pomp ??

(en 1 op 12,8.........wind mee en berg af zeker ;) )

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 12 Nov 2018, 01:08

Nee, 1 op 12,8 heb ik nooit gehaald, wel 1op 12,5, en dat lukte ook zonder blok onder het pedaal.
Veel lucht in de banden, een overdrive, gewoon rustig en beheerst rijden, max 100-110, en een heuvelend traject (dan kan je hele einden rijden met 0-verbruik, ons platte landje is duur in het verbruik). Ik haalde Nederland => het Pools-Duits-Tsjechische drielandenpunt op één tank (indertijd kon je dan goedkoop in Polen tanken).
NB De overdrive scheelde als je je best deed tot 10% in het verbruik, maar dat alleen op lange afstanden en niet te druk verkeer (de folder zei tot 20%, maar dat was slechts geduldig drukwerk).

Ik reken met een tankinhoud van 75 liter, dus incl de vulhals, dat heb ik er nooit ingekregen, maar ik kwam wel heel dicht bij.

Groeten MarcS

PS Met een vulhals/wing-tank kom je natuurlijk nog veel verder.

Terug naar “Techniek”