Motor afgeslagen; lucht in brandstofleiding. Pomp defect?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Pascal87
Berichten: 56
Lid geworden op: 09 Apr 2013, 21:02
Locatie: Baarn
Contact:

Re: Motor afgeslagen; lucht in brandstofleiding. Pomp defect?

Berichtdoor Pascal87 » 12 Nov 2018, 17:31

Ahhhh dit klinkt bekend! Ennn... (als dit het is) is het binnen een paar minuten opgelost :D

Vorig jaar heb ik hetzelfde euvel gehad en het bleek uiteindelijk Air bleed Valve (WJN500110) te zijn. Hoe werkt het:

1. Pomp in tank pompt diesel naar het dieselfilter (lage druk)
2. Diesel gaat door dieselfilter, terug naar de pomp
3. Diesel gaat door het 2 deel van de pomp (hoge druk)
4. Onder hoge druk (ik meen 4bar) van de pomp direct naar de motor (via FPR)
5. Overtollige brandstof komt terug van de motor naar de aansluiting op het dieselfilter behuizing en wordt weer in het lage druk systeem gebracht.
6. Op het filterhuis zit een 4e aansluiting (de retourleiding). Deze voert lucht af die in de retour komende brandstof zit. Het scheiden van lucht en brandstof gebeurd middels deze valve.

Als deze valve verstopt zit, kan geen lucht worden afgevoerd en blijft het in het circuit zitten. Dit verklaard ook waarom de pomp zo lang hoorbaar blijft, er zit immers lucht in het systeem. Zolang de tank vol genoeg zit gaat het allemaal nog wel goed, er wordt dan voldoende brandstof aangezogen. Zodra er een lager niveau bereikt wordt, komt er meer lucht in het systeem en stopt het geheel ermee.

Dit verklaard ook waarom je met een paar litertjes meer in de tank weer kan rijden.

Hoe kan je het controleren? Trek de leiding die loopt van het filterhuis terug naar de tank (om naar het hogedruk gedeelte te gaan) eraf (als je voor het filter zit, rechts voor), zet de auto op contact. Vang de diesel op. Zit er lucht in? gevonden! Zet wel even een slangetje op de aansluiting, anders is het een zooitje.

Als je echt enthousiast ben, kan je de pomp vervangen. Mijn ervaring is dat die circa. 200k tot 300k meegaan (maar dat is mijn ervaring). Controleer ook even of de FPR niet lekt. Die kan je vervangen, maar met een paar nieuwe rubbertjes kan die er ook weer tegenaan. Ik hoop dat het lukt!

Gebruikersavatar
nocoffee
Berichten: 35
Lid geworden op: 05 Sep 2017, 12:54
Locatie: Noord-Brabant

Re: Motor afgeslagen; lucht in brandstofleiding. Pomp defect?

Berichtdoor nocoffee » 13 Nov 2018, 08:18

Bedankt voor een zeer uitvoerig antwoord.
Ware het niet dat ik die valve niet lang geleden reeds vervangen heb. Kan ik daar nog iets aan fout gedaan hebben?
Leek me een straight-forward klusje (losmaken, oude eruit, nieuwe erin, nieuwe washer, vastdraaien)

De pomp is in elk geval verdachte.
Hoe controleer ik best de FPR?

Cheers,
Defender 110 TD5 CSW (2001)

Gebruikersavatar
Roger
Berichten: 669
Lid geworden op: 22 Apr 2006, 11:07
Locatie: Brivezac France

Re: Motor afgeslagen; lucht in brandstofleiding. Pomp defect?

Berichtdoor Roger » 13 Nov 2018, 10:10

mijn defender td5 had met 200.000 hetzelfde euvel.
bij ongeveer 1/4 tank begon het gieren en steeds iets eerder tot op een gegeven moment de pomp niets meer uit de tank kreeg. als ik m volgooide liep ie gewoon weer.
pomp vervangen en probleem opgelost.

de aanzuigopening van de oude zat overigens vol met zwarte kauwgum.
zal wel een soort residu van diesel zijn.

nooit geprobeerd of de oude pomp t gewoon weer zou doen als ik hem zou bevrijden van die blokkade, maar ik vermoed van wel.

succes

Roger.
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
Toyota Hilux D4 verkocht
D2 TD5 2004 automaat

Gebruikersavatar
nocoffee
Berichten: 35
Lid geworden op: 05 Sep 2017, 12:54
Locatie: Noord-Brabant

Re: Motor afgeslagen; lucht in brandstofleiding. Pomp defect?

Berichtdoor nocoffee » 13 Nov 2018, 14:56

Ik zal eens een pompje bestellen dan.. hebben we weer wat te doen ;)
even nummertjes checken:

WFX000260 voor de pomp (en ik begrijp dat je enkel de echte VDO moet willen)
WGQ500020 voor de seal
:?:
Nog aanvullende tips?
Defender 110 TD5 CSW (2001)

Pascal87
Berichten: 56
Lid geworden op: 09 Apr 2013, 21:02
Locatie: Baarn
Contact:

Re: Motor afgeslagen; lucht in brandstofleiding. Pomp defect?

Berichtdoor Pascal87 » 13 Nov 2018, 15:22

Het kan uiteraard ook de pomp zijn. Voordat ik de pomp zou vervangen, zou ik toch even nagaan welke valve je vervangen hebt... Er zijn er twee :D

Je hebt de filter return valve VUB503950. Die zit in de aansluiting. Vervangen van deze is zoals je beschrijft, losmaken, valve vervangen en met een nieuwe seal vastdraaien.

De valve die ik bedoel is de Air Bleed Valve. Deze wordt als complete nipppel aangeleverd (ja je kan ook de membraan alleen vervangen, maar is niet gebruikelijk). Vandaar dat het mij opviel. Mogelijk het checken waard...

Ik ken het gevoel als je met veel gedoe de pomp hebt vervangen en de auto het nog steeds niet doet :lol:

Gebruikersavatar
nocoffee
Berichten: 35
Lid geworden op: 05 Sep 2017, 12:54
Locatie: Noord-Brabant

Re: Motor afgeslagen; lucht in brandstofleiding. Pomp defect?

Berichtdoor nocoffee » 13 Nov 2018, 17:13

Ach... inderdaad je hebt gelijk. Ik haal ze door de war.
Maar ik heb ze die dag beiden vervangen :)
(hoewel die kleine filter valve er niet in zat)
Defender 110 TD5 CSW (2001)

Landmarcs
Berichten: 7082
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Motor afgeslagen; lucht in brandstofleiding. Pomp defect?

Berichtdoor Landmarcs » 13 Nov 2018, 17:42

nocoffee schreef:Ach... inderdaad je hebt gelijk. Ik haal ze door de war.
Maar ik heb ze die dag beiden vervangen :)
(hoewel die kleine filter valve er niet in zat)


Dat ze vervangen zijn wil niet zeggen dat ze nu ook goed zijn !!
De LandRover-methode van kwaliteitscontrole is de beste ... nl de harde praktijk (de eindgebruiker kan dus geluk hebben, of pech).

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
nocoffee
Berichten: 35
Lid geworden op: 05 Sep 2017, 12:54
Locatie: Noord-Brabant

Re: Motor afgeslagen; lucht in brandstofleiding. Pomp defect?

Berichtdoor nocoffee » 13 Nov 2018, 20:43

Moet ik nu ook al aan nieuwe onderdelen gaan twijfelen ? :cry:
Ik heb aan de oude meuk al de handen vol :P
Defender 110 TD5 CSW (2001)

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 6232
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Motor afgeslagen; lucht in brandstofleiding. Pomp defect?

Berichtdoor Edward » 13 Nov 2018, 23:31

Nee, als je origineel Land Rover of OEM hebt hoef je niet te twijfelen aan de kwaliteit. In 35 jaar nog niet meegemaakt dat daarvan iets stuk uit de winkel kwam.

Die valve zit er bij sommige filterhuizen wel in en bij andere niet. In mijn wagen zit ie ook niet.
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

conny
Berichten: 597
Lid geworden op: 11 Dec 2006, 16:54

Re: Motor afgeslagen; lucht in brandstofleiding. Pomp defect?

Berichtdoor conny » 14 Nov 2018, 14:14

Als je de pomp gaat vervangen; zit een vlotter aan, die aan een ijzerdraad bungelt. Buiten de tank even de bedrading aansluiten en kijken of die vlotter juist aangeeft: ijzerdraad wil nog wel eens buigen. :roll:


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten