diesel motor series 2a

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
LudoBourquin
Berichten: 26
Lid geworden op: 28 Okt 2017, 20:01
Locatie: Wijhe
Contact:

diesel motor series 2a

Berichtdoor LudoBourquin » 12 Nov 2018, 12:29

hallo,

voor een kennis met een series 2a ben ik op zoek naar een vervangend diesel blok. in het blok dat er nu in zit zit een scheur waar koelvloeistof uit lekt.
Mijn vraag is wat wordt er over het algemeen gevraag voor een goed blok en zou een diesel uit een series 3 of een 200 tdi ook in de 2a passen.

groeten Ludo Bourquin
Pure awesomeness is the aim of the game

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 5966
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: diesel motor series 2a

Berichtdoor Edward » 12 Nov 2018, 13:23

Een serie blok gaat voor ongeveer 300 euro voor een goed blok. Echter zijn er veel geswapt naar benzine waardoor een diesel ook wel voor minder te vinden is.

Een 200/300 tdi is vrij simpel in een Serie te lepelen. Sommigen laten de turbo weg waardoor het nog wat simpeler wordt want geen turbo, leidingen, en geen intercooler.
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Gebruikersavatar
LudoBourquin
Berichten: 26
Lid geworden op: 28 Okt 2017, 20:01
Locatie: Wijhe
Contact:

Re: diesel motor series 2a

Berichtdoor LudoBourquin » 12 Nov 2018, 13:41

Beste edward, een blok uit een series 3 is dan het zelfde als een uit een series 2a?

Groeten Ludo
Pure awesomeness is the aim of the game

Gebruikersavatar
Crazy-G
Berichten: 235
Lid geworden op: 29 Okt 2014, 18:05
Locatie: Waddinxveen

Re: diesel motor series 2a

Berichtdoor Crazy-G » 12 Nov 2018, 15:06

Kleine correctie op Edward's bijdrage, een 300 TDi lepel je er niet zo in, motorophanging is volledig anders, is ook een geheel nieuw ontwikkeld blok vergeleken met de oudere 2,5 diesels van 2,5 NA t/m de 200 TDi en probeer maar niet om zelf iets van motorsteunen te maken waarmee je de 300 op de originele steunen aan het chassis sleutelt, je trilt dan letterlijk de wagen uit en alles trilt naar de kloten, eventueel kun je wel nieuwe chassissteunen aan het chassis lassen en originele 300 tdi motorrubbers plaatsen, maar da's dus niet meer effe d'r in lepelen.

Ergo, tot en met een 200 tdi lepel je d'r inderdaad nog zo in, maaaar, die zijn, ook nu nog weinig meer leverbaar, juist vanwege het gemak van inbouwen in de oudere generatie's Land Rovers, dus die zijn zeg maar bijna allemaal opgebruikt.

Maar wie weet met een beetje zoeken nog wel te vinden, eventueel met een hele disco 1 d'r omheen voor "weinig"

Gert-Jan
Laatst gewijzigd door Crazy-G op 12 Nov 2018, 15:10, 1 keer totaal gewijzigd.
1972 Serie III 88" Lightweight/Airportable 2.25 Petrol(LPG)

Gebruikersavatar
Crazy-G
Berichten: 235
Lid geworden op: 29 Okt 2014, 18:05
Locatie: Waddinxveen

Re: diesel motor series 2a

Berichtdoor Crazy-G » 12 Nov 2018, 15:10

LudoBourquin schreef:een blok uit een series 3 is dan het zelfde als een uit een series 2a?

Groeten Ludo

Jup, in principe wel, schroefdraad kan verschillen, metrisch ipv imperial, vijf keer gelagerd ipv drie keer gelagerd en nog wat kleinigheden, maar past in elk geval één op één, alleen bij andere schroefaad even opletten wat nog wel en wat niet meer gebruikt kan worden.

Gert-Jan
1972 Serie III 88" Lightweight/Airportable 2.25 Petrol(LPG)

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 5966
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: diesel motor series 2a

Berichtdoor Edward » 12 Nov 2018, 17:59

Er zijn heel veel verschillen tussen IIa en 3. De lastigste is de dynamo van de 3 tegenover de oudere variant van de IIa. De spanningsregelaar op de IIa kan vervallen en dat maakt dat de bedrading wat aangepast moet worden.

Kan iemand mij uitleggen waarom een motorsteun zelf maken niet zou kunnen? Want ik heb er door de jaren heen een stuk of 20 gemaakt denk ik. Voor Series maar ook voor 400pk V8 blokken en weet ik wat voor vage projecten allemaal. Ik las liever een motorsteun in elkaar dan dat ik een chassis verkloot. Ik maak aanpassingen liever omkeerbaar zonder dat daar slijptol en lasapparaat aan te pas komt......
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Gebruikersavatar
Crazy-G
Berichten: 235
Lid geworden op: 29 Okt 2014, 18:05
Locatie: Waddinxveen

Re: diesel motor series 2a

Berichtdoor Crazy-G » 13 Nov 2018, 09:51

Edward, zelf maken kan zeker, maar dan MOET je dat bij een 300 TDi wel zo doen dat de originele 300 TDI motorrubbers gebruikt kunnen worden.

De 300TDi is namelijk een notoire "rammelaar" en in het gunstigste geval krijg je bij gebruik van de ouderwetse niet 300TDi rubbers geen echt brokken maar is het gewoon niet uit te houden om er langdurig mee te rijden omdat horen en zien je dan vergaat.

En dat is niet van horen zeggen dat is gewoon de praktijk en de 6 of 7 man die ik geadviseerd heb maar die het toch op hun eigen manier deden zijn daar allemaal zonder uitzondering van terug gekomen en hebben toch chassis steunen voor een 300TDi aan het chassis moeten lassen met de originele 300 TDi rubbers.

Het is zelfs zo dat imitatie 300 TDi rubbers slechter werken als de originele Land Rover rubbers voor wat betreft trillingen elimineren.

Ik heb die dingen verkocht toen ik nog bij Budget Parts werkte dus ik heb het allemaal voorbij zien komen.

Oftewel, niet altijd is wat je zelf maakt goed genoeg maar alleen soms wat goedkoper.

En nog even over de verschillen die je opnoemt, die zitten alleen aan de motor geschroefd, de zogenaamde ancilliaries, de motor zelf is zeg maar "uit dezelfde mal" op wat kleine dingetjes, die ik al opnoemde na, de rest is makkelijk aan te passen.

Gert-Jan.
1972 Serie III 88" Lightweight/Airportable 2.25 Petrol(LPG)

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 5966
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: diesel motor series 2a

Berichtdoor Edward » 13 Nov 2018, 13:51

Eens. Op beide punten.

Overigens gebruik ik bij zulke onderdelen altijd origineel. Vind het gewoon valse zuinigheid om dat niet te doen. En als je heel eerlijk rekent is zelf maken zelden goedkoper dan delen kopen. Materiaal, maak-uren, coaten, verzinken, spuiten, etc maken dat als je fabrieksachtige afwerking wilt en eerlijk alles telt zelf maken zelden goedkoper is.

Maar tegelijkertijd: ga maar eens motorsteunen vinden in het LaRo onderdelenboek voor een Chevy LS3, of een dikke 6 cilinder Cummins. :lol: :lol:
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Gebruikersavatar
arjan_de_jong
Berichten: 464
Lid geworden op: 18 Apr 2010, 23:20
Locatie: Mastenbroek

Re: diesel motor series 2a

Berichtdoor arjan_de_jong » 18 Nov 2018, 17:26

Crazy-G schreef:
Ergo, tot en met een 200 tdi lepel je d'r inderdaad nog zo in, maaaar, die zijn, ook nu nog weinig meer leverbaar, juist vanwege het gemak van inbouwen in de oudere generatie's Land Rovers, dus die zijn zeg maar bijna allemaal opgebruikt.

Maar wie weet met een beetje zoeken nog wel te vinden, eventueel met een hele disco 1 d'r omheen voor "weinig"

Gert-Jan


Probleem met een disco 200 TDi is dat je die niet in een links gestuurde series pas krijgt zonder grote aanpassingen. De turbo komt tegen het stuurhuis. Met een turbo van een defender moet het wel lukken maar die zijn ook niet meer te vinden.
Landrover series III 109 stawag. 2.4D (toyota)

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 5966
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: diesel motor series 2a

Berichtdoor Edward » 18 Nov 2018, 18:00

Ook dat heb ik al heeeeeeeeeeel vaak gehoord. Maar waarom zou je het gietijzeren spruitstuk van de Disco moeten gebruiken? En als je dat al wilt is het geen enkel probleem om een adapter te lassen waardoor de turbo in een andere hoek komt te hangen. Tenslotte hoef je alleen rekening te houden met de uitlaat, de inlaat is een slang.

Al zou je die moeten LATEN lassen....... En zelfs een heel spruitstuk lassen stelt weinig voor. Alle onderdelen zijn rijkelijk te koop en met wat passen en meten heb je in een lange dag het hele ding in elkaar. Mocht het echt te veel uitdaging zijn dan zijn er legio uitlaatspecialisten die het voor je doen.
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten