Motorolie bij de diesel doen ?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Robpagie

Motorolie bij de diesel doen ?

Berichtdoor Robpagie » 20 Nov 2018, 18:55

Vandaag mijn wagen opgehaald voor een revisie van de dieselpomp bij de dieselexpert . Er was erg veel roest en slijtage te zien . Op mijn vraag hoe ik er voor kan zorgen dat er minder roest kan komen in de pomp kreeg ik te horen om maar wat motorolie bij de diesel toe te voegen ( op 100 liter ong. 1 liter olie) omdat de brandstoffen van tegenwoordig niet vet genoeg meer zijn.
Is dit kletskoek of zit er een kern van waarheid in?

Over wat voor een Land Rover en motor praten we? Door dit niet te vermelden wordt het voor iedereen een zoekplaatje! Ook de respons kan hierdoor worden verbeterd.

Chris / Forumbeheer

Sorry....vergeten het gaat over een 2.5 NA diesel die in een serie 3 109 zit
Laatst gewijzigd door Robpagie op 21 Nov 2018, 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.

LaRoclassic7

Re: Motorolie bij de diesel doen ?

Berichtdoor LaRoclassic7 » 20 Nov 2018, 19:46

Dat is zeker geen onzin (voor de oudere types pompen).
Meer specifiek een liter 2takt olie op een volle tank doet (hoorbaar) wonderen.

wilzun

Berichtdoor wilzun » 20 Nov 2018, 20:57

Hebben we het dan ook over de 300tdi of ouder?

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 20 Nov 2018, 21:54

Tja, wellicht hebben we het gewoon over het welbekende tussendoortje, ook wel "broodje aap" genoemd.

Als je tentenmakers hoort:   Ja tegenwoordig met de zure regen weet ik niet hoe lang het tentdoek meegaat, Ja, met alle weekmakers weet ik niet wat de levensduur van het grondzeil is.   Bij de buitensportwinkel net zoiets over de schoenen: Misschien moet je dit (of dat) middel bij je nieuwe schoenen kopen, van ander schoenenvet weten we niet of het goed voor uw nieuwe schoenen is (of nog dramatischer: gewoon schoenevet moet u niet gebruiken, daar wordt het leer te zacht van). Kom je later met leer dat opvallend snel scheurt, dan heb je het weer te weinig ingevet, niet zacht/soepel genoeg gehouden.   Of terug bij de LandRover, maar dan een moderne: Ja van goedkope diesel kan de EGR eerder stuk gaan (zelfs al is geheel onduidelijk of er werkelijk gescheiden brandstofstromen zijn (en anders is er ook nog wel een Shell-pomp die met goedkope concurrenten concurreert).

Roest in de pomp komt vlgs mij niet door schrale diesel maar door vocht ... wellicht heeft de pomp ooit langer stilgestaan zonder preventief wat extra olie. Verder is een oude pomp natuurlijk oud dus wellicht hier of daar minder precies qua toleranties.
En het is vast en zeker hoorbaar, een litertje olie in de tank, maar is het naast hoorbaar ook bewijsbaar beter ?
Het niveau van de motor-olie is ook hoorbaar: luister maar eens goed naar de motor op het minimum-niveau (en dat is nog echt niet het echte minimum zolang de auto gewoon netjes horizontaal staat/rijdt) en de olie halverwege of het maximum-niveau. Of het hoorbare verschil ook iets zegt over wat het beste is? Natuurlijk is het beter als ie in ieder geval boven het minimum-niveau staat ... dan het je nog wat speelruimte.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 21 Nov 2018, 00:41

Landmarcs schreef:Roest in de pomp komt vlgs mij niet door schrale diesel maar door vocht ...
Precies en dat vocht verdwijnt niet door toevoeging van (smeer)olie. Zelfs zo'n oude Lucas CAV DPA inspuitpomp van een Series kan de moderne diesel prima verwerken. Vroeger werden die zelfde pompen ook gebruikt voor benzine inspuiting...........(over schraal gesproken).
Het vocht uit de brandstoftank kwijt raken daar moet je voor zorgen (of zorgen dat het niet in de tank komt), dus na iedere rit vol tanken om zoveel mogelijk lucht uit de tank te verwijderen, dan kan er ook amper condens ontstaan in de tank (vandaar ook tanken als alles warm is en niet eerst wachten tot de tank is afgekoeld).

Ik weet wel, dat doet niemand, ik tank ook pas als de tank aardig leeg is, maar vaak wel bij dezelfde pomp (die niet de goedkoopste is, maar ook niet duur).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Edward

Berichtdoor Edward » 21 Nov 2018, 08:44

Erik Peters schreef:
Ik weet wel, dat doet niemand, ik tank ook pas als de tank aardig leeg is, maar vaak wel bij dezelfde pomp (die niet de goedkoopste is, maar ook niet duur).

Groet,

Erik.

Met m'n dagelijkse auto's kijk ik er idd niet naar om. Maar met oldtimers, motoren en huis en tuingereedschap let ik er wel altijd op. Alles wat ik langer dan een wek of twee weg denk te zetten tank ik af.

In de grasmaaier, motor, etc gaat in de winter ook nog eens een conditioner die ik even door het systeem laat gaan. dat scheelt echt veel onderhoud en problemen. Zeker bij de Briggs&Stratton grasmaaier! Bij de wegmotor heeft het minder nut omdat die tot het echt glad wordt steeds weer gebruikt wordt. Maar die additieven werken echt!

In de Disco een pot erdoor gegooid om te kijken of het roeten minder zou worden en kennelijk is het injectiesysteem er toch ook door opgeschoond want hij roet nu merkbaar minder!

Alleen niet zozeer tegen vocht idd. Al helpt het benzine motoren ook weer wel daartegen want toen ik het niet gebruikte was in het voorjaar de carburateur roestig. Waarschijnlijk geeft het toch iets van een beschermfilmpje.........

Blijft de vraag of gewone motorolie dat ook voor elkaar krijgt.
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

conny

Berichtdoor conny » 21 Nov 2018, 11:19

Die additieven binden het vocht aan zich en zo wordt het spul mee verbrand. Zit vaak ethanol in, samen met andere zooi. Voor de smerende werking aan een brandstofpomp kan motorolie helpen, maar het geeft wel veel aanslag in de verbrandingsruimte. Verstuivers vinden het ook niet lekker.

Beter is om 2 takt olie te mengen; zo veel als je wilt of zo weinig als je wilt. Smeert goed, verbrand rook- en roetvrij en zorgt dat er geen vocht in je brandstof komt. ;)

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 21 Nov 2018, 12:47

conny schreef:Beter is om 2 takt olie te mengen; zo veel als je wilt of zo weinig als je wilt. Smeert goed, verbrand rook- en roetvrij en zorgt dat er geen vocht in je brandstof komt. ;)
Met de laatste stelling ben ik het niet eens, twee-taktolie neemt geen water op; zo is bij mij eens een motorzaag (tweetakt) vastgelopen (inlaatzijde vreetsporen) door water in de brandstof........

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

conny

Berichtdoor conny » 21 Nov 2018, 14:12

Dat klopt, maar dat zei ik ook niet. 2 takt functioneert wel goed bij smering van brandstofpomp en verstuivers, maar eveneens bij het in stand houden van de brandstof. Bij diesel speelt dat niet zo, maar zeker wel bij benzine. Denk inderdaad aan tuingereedschap, maar ook aan de dure buitenboordmotor, die in de winter stil staat.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 21 Nov 2018, 15:38

Erik Peters schreef:Het vocht uit de brandstoftank kwijt raken daar moet je voor zorgen (of zorgen dat het niet in de tank komt), dus na iedere rit vol tanken om zoveel mogelijk lucht uit de tank te verwijderen, dan kan er ook amper condens ontstaan in de tank (vandaar ook tanken als alles warm is en niet eerst wachten tot de tank is afgekoeld).

Steeds geheel vol tanken als de auto twee weken stil zal staan (hoe weet ik dat van te voren?) doe ik ook niet, maar wel (althans meestal) tanken met een warm gereden auto, en dus ook met een warme tank (vanwege de diesel-retour). Het zal niet tegen alle vocht helpen, maar het reduceert wel enorm de hoeveelheid vocht die je in het brandstof-systeem in circulatie hebt. En natuurlijk echt helemaal vol tanken, even aan de auto schudden voor de laatste blurp lucht en daarna de vulhals tot het randje vol, zeker als de auto waarschijnlijk weer even wat langer stil zal staan. Goed ver leeg-rijden (maar dan wel van het begin af aan, zit er eenmaal drab in de tank dan is dat geen goed idee meer) is dubbel nuttig: je neemt eventueel verdeeld water mee uit de tank (richting brandstof-filter/waterscheider), en dat laatste beetje diesel warmt het best op door de warme retourstroom, eenmaal goed warm en lekker heen en weer klotsend wordt het meeste water tot waterdamp en bij het tot de rand toe voltanken verdrijf je die waterdamp.
Stel dat het pure waterdamp was dan zit er 3 liter water in die 75 liter die je uit de tank verdrijft, bij 10% waterdamp is het dus een aardige koffie-mok water, en bij 1% altijd nog een borrelglas water. Houdt het maar op die borrelglaasjes, da's meer dan genoeg.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”