kleiner stuur, handig?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: kleiner stuur, handig?

Berichtdoor Landmarcs » 25 Nov 2018, 23:44

tim schreef:....
zeg maar geen buschauffeur gevoel meer met het originele stuur.

Tja, dat buschauffeur-gevoel vind ik geen minpunt.
Op het moment dat je bijv. een zere schouder hebt kan zelfs met stuurbekrachtiging het stuur best "zwaar" zijn, en hoe kleiner hoe zwaarder.

Alleen om het moment dat je je veters wilt strikken (of laarzen uit dan wel aan wilt doen) terwijl je achter het stuur zit ... dan wil je graag een heel veel kleiner stuurtje.

Vaak zit er een best dikke verloop-naaf op zo'n kleiner stuurwiel waardoor het stuur maakt dat je liever heel korte armpjes had, ergonomisch geen eerste keus.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 26 Nov 2018, 00:29

Landmarcs schreef:Vaak zit er een best dikke verloop-naaf op zo'n kleiner stuurwiel waardoor het stuur maakt dat je liever heel korte armpjes had, ergonomisch geen eerste keus.

Groeten MarcS

Flauwekul! Misschien bij een cheapo stuurtje dat bij de Hallfords ligt. Maar de betere sturen brengen het stuur echt niet omhoog :shock: :shock:
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

juko

Berichtdoor juko » 26 Nov 2018, 07:26

Edward schreef:
Landmarcs schreef:Vaak zit er een best dikke verloop-naaf op zo'n kleiner stuurwiel waardoor het stuur maakt dat je liever heel korte armpjes had, ergonomisch geen eerste keus.

Groeten MarcS

Flauwekul! Misschien bij een cheapo stuurtje dat bij de Hallfords ligt. Maar de betere sturen brengen het stuur echt niet omhoog :shock: :shock:

heb je een voorbeeld van een beter stuur, hoeft geen plaatje ( mag wel) , maar een merk

Edward

Berichtdoor Edward » 26 Nov 2018, 09:00

Ik had een Motolita. Waarschijnlijk de duurste die je vinden kunt maar ik vind het ook de mooiste en de fijnste.

Let er bij elk stuur op dat de spaken geen gaatjes hebben waar je vinger in past. Die had een makker en die is net te vaak met z'n vinger in zo'n gaatje blijven steken terwijl ie de bocht door moest. :lol: :lol:
Edward van Vugt

HJK

Berichtdoor HJK » 26 Nov 2018, 09:46

Heb zelf in de 130 td5 een: Luisi Evolution 2 hout/polyurethaan 14.2 inch 36cm
SW5006-228x228.gif
SW5006-228x228.gif (23.74 KiB) 530 keer bekeken

Super fijn in de hand liggend stuur, ( en ik vind hem ook nog eens mooi...). Komt inderdaad wel dichterbij door de extra naaf.

In de 110 td4 rough zit het originele grote, geloof lederen stuur, deze ligt ook veel beter in de hand dan het "normale" td5 stuur...
Deze zou ik zeker niet vervangen voor een kleiner stuur.

In een andere 110 td4 zit een "standaard" goedkoop kleiner sportstuur, stuurt wel prettig maar ligt totaal NIET lekker in de hand..

Edward

Berichtdoor Edward » 26 Nov 2018, 09:58

HJK schreef:In de 110 td4 rough zit het originele grote, geloof lederen stuur, deze ligt ook veel beter in de hand dan het "normale" td5 stuur...
Deze zou ik zeker niet vervangen voor een kleiner stuur.

Het is gewoon een kwestie van smaak. In mijn 130 zat ook dat leren stuur, maar ik vond het niks. In de Disco zou ik ook liever een kleiner stuur hebben maar da's wa lastiger want airbag :roll:
Edward van Vugt

HJK

Berichtdoor HJK » 26 Nov 2018, 10:14

Klopt, kwestie van smaak en gevoel. Gewoon even uitproberen op je eigen auto... denk dat er eerstdaags een een "gewoon sportstuur" te koop komt.... :lol:

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 26 Nov 2018, 11:27

HJK schreef:Klopt, kwestie van smaak en gevoel. ...

Precies.
Ik vind één van de "gevoelsmaten" armen gestrekt bij de bovenkant stuur kunnen, en een andere armen op ± 9 en 3 uur prettig in rust, schouder-breedte, en voldoende ruimte achter de ellebogen (op de als ideaal genoemde ± 10 en 2 uur heb je dan een actievere positie). Of er dan nog ruimte onder het stuur is voor een dikke jas is en enig overgewicht ... dat hangt mede van de moeilijk te wijzigen stuurhelling af. Ruimte voor lange benen is ook zoiets, die krijg je alleen door de stoel achteruit te schuiven ... en dan heb je ineens ook langere armen nodig.

Even een semi-zijspoor: Enerzijds is het gemiddeld zo dat kleinere mensen zowel kortere benen als kortere armen hebben, en dat bij grotere mensen alles ook langer is. Maar er is nog een tweede "vuistregel" die in de stuur-stoel-pedalen verhouding ongemakken geeft: Je hebt mensen met verhoudingsgewijze korte benen, en een lang lijf, die mensen hebben gewoonlijk ook langere armen, en omgekeerd lange benen en een kort lijf, daar "horen" ook wat kortere armen bij. Je zou kunnen zeggen dat je armen zo lang zijn dat je er wat aan hebt om over een hek te stappen (of gewoon om aan je kruis te kunnen krabben).
Anyway, dit zijspoor is dus weer On Topic waar het gaat om de kwestie van de keuze van het stuur.

Ik ben kennelijk nogal gewoon/gemiddeld (qua lichaamsbouw) voor mij was het Td5 stuur goed genoeg, en het "Puma" stuur is iets anders maar ook adequaat.

Groeten MarcS

juko

Berichtdoor juko » 26 Nov 2018, 19:07

ik heb vanmiddag gereden met een Defender voorzien van klein stuur. Tja...... ik ben niet overtuigd dus ik rijd nog maar even door met mijn standaard stuur.

HJK

Berichtdoor HJK » 27 Nov 2018, 14:43

ik heb vanmiddag gereden met een Defender voorzien van klein stuur. Tja...... ik ben niet overtuigd dus ik rijd nog maar even door met mijn standaard stuur.

Precies, en elke Defender stuurt "anders", en elk stuur "voelt" anders....

Terug naar “Techniek”