300 tdi of td5

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
wilzun

300 tdi of td5

Berichtdoor wilzun » 08 Dec 2018, 18:52

Heb momentueel een 130 300tdi bj 97.
Zit te overwegen of deze geheel te laten restaureren (heb daar ook iemand voor waar ik het voorbeeld heb gezien)
Of toch deze weg te doen en een td5 te nemen ook een 130 met weinig km.
Mn vrouw heeft een mini met iedere keer een storing dus ben een beetje huiverig voor electronica.
Ben benieuwd naar de ervaringen van andere die beide heeft gehad en dus goed kan vergelijken.
Voor het reviseren of een hele mooie td5 met weinig km zit ik aan kosten op het zelfde dus keuze blijft lastig en een keuze die ik zelf moet maken.

Ik vind het wel opvallend dat de landrovergarage uit Rozenburg de ene na de andere restaureerd voor het leger en alle de 300tdi

Groeten William

Edward

Re: 300 tdi of td5

Berichtdoor Edward » 08 Dec 2018, 19:45

Heb eerst een 130 300tdi gereden naast een Td5 Disco.

Kan er kort over zijn, ik vind de 300tdi zwaar overgewaardeerd. Ik rij veel met aanhangers en dan is het een hopeloos traag wrak. verder iedere 100K een nieuwe koppakking en verder weinig omkijken naar.
De Td5 rijdt 1000x fijner, is iets minder lawaaiig en naar mijn ervaring ook veel betrouwbaarder. De enige electronica aan een Td5 is een motor ECU en die is gewoon uitwisselbaar door 1 parker en twee stekkers los te halen. Als je daar bang voor bent hoe kun je dan wel op internet komen? :shock: :shock:

Ik vind een Td5 niet alleen fijner maar ook betrouwbaarder. Vind eens een 300Tdi met 6-7 ton op de tellert, Td5's met die standen kan ik je zat aanwijzen.......

En al dat "bushrepair" gelul slaat helemaal nergens op want als je met een 300TDI ergens staat met een brandstof systeem ga je als leek ook niet ff je verstuivers langs de weg testen of aan de dieselpomp freubelen. Een Td5 is zeker zo reparabel langs de weg als een TDI :roll:

Maar een 130 Td5 vinden met weinig kilometers? Weinig kans. En als je hem vind is restaureren van je ouwe waarschijnlijk goedkoper ;)
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

wilzun

Berichtdoor wilzun » 08 Dec 2018, 20:00

Dank je Edward duidelijk een voorstander van de td5 ;)

tim

Berichtdoor tim » 08 Dec 2018, 20:42

ik neem aan een bmw miniet?

indien so, welliswaar bij jouw een eindje uit de route, maar van beek in den haag heeft een erg goede reputatie in die autotjes.

doet eens een fototje van de 130.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 08 Dec 2018, 21:25

Edward schreef:.....
De Td5 rijdt 1000x fijner, is iets minder lawaaiig en naar mijn ervaring ook veel betrouwbaarder. ....

Ik ben het stevig eens met Edward (heb wel minder 300Tdi ervaring).
De 300Tdi is op papier vrijwel even sterk, maar mist verfijning en de elasticiteit ... behalve ... helemaal onderin.
Een 300Tdi is meer een tractor, en onderin krijg je een Tdi niet makkelijk gesmoord, de Td5 heeft onderin last van de fly-by-wire aansturing.
Nu kan je makkelijk in voorkomende gevallen terug naar Low, en dan is het uit moeilijke situaties wegrijden opgelost.
Bij alledaags weg-gebruik heb je met een Td5 ook eerder/vaker wat aan een overdrive -- dat lijkt in tegenspraak met het voorgaande, maar op normale ± vlakke weg, zonder zware lading of aanhanger, rijd je met de Td5 gemakkelijk in de 2º versnelling weg, dus zonder obstakels kan je heel goed een Roverdrive benutten en in 1+Roverdrive wegrijden, je profiteert dan maximaal van de elasticiteit van de Td5. Net iets boven de 100 km/u bij 2000 rpm is heel prettig voortrollen.

O ja, de ECU van de Td5 is inmiddels bewezen "bomb-proof", en de ECU heeft als bonus dat je 'm kan uitlezen en je dus in geval van storing ook veel sneller bij het probleem komt.

Groeten MarcS

wilzun

Berichtdoor wilzun » 08 Dec 2018, 21:52

Oke Marc dit gaat me aan het denken zetten.
En tim hier een foto
20140415_185325.jpg

Kan er zo snel geen goede vinden.
IMG-20180722-WA0007.jpg

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 08 Dec 2018, 22:42

Edward schreef:Kan er kort over zijn, ik vind de 300tdi zwaar overgewaardeerd. Ik rij veel met aanhangers en dan is het een hopeloos traag wrak. verder iedere 100K een nieuwe koppakking en verder weinig omkijken naar.

Och, mijn 110 is nu 20 jaar oud en heeft iets meer dan 200.000 km gereden en aan de motor is niet veel gebeurt. Nog steeds de originele koppakking, wel iedere 80.000 de distributieriem vervangen, een keer de waterpomp en nieuwe gloeibougies. Verder uiteraard normaal onderhoud.
Landmarcs schreef:De 300Tdi is op papier vrijwel even sterk, maar mist verfijning en de elasticiteit ... behalve ... helemaal onderin.
Een 300Tdi is meer een tractor, en onderin krijg je een Tdi niet makkelijk gesmoord, de Td5 heeft onderin last van de fly-by-wire aansturing.
Nu kan je makkelijk in voorkomende gevallen terug naar Low, en dan is het uit moeilijke situaties wegrijden opgelost.

Mijn 300 Tdi heeft, af fabriek, de nodige geluidsisolatie meegekregen en zeker koud maakt de Td5 (die ik al zo'n 4 jaar heb) meer lawaai dan de 300 Tdi.
En in het terrein heb ik een duidelijke voorkeur voor de 300 Tdi (ook al heeft deze geen ABS/ETC, iets dat de Td5 wel heeft en dat soms een voordeel is). Op de 'grote' weg is de Td5 sneller (ook met een zware aanhanger, maar de moderne vrachtauto's blijven sneller).
En een overdrive vind ik zeer prettig, met de 300 Tdi als ook met de Td5 (beide auto's hebben er één).
Ik heb nu beide, maar als ik zou moeten kiezen, dan gaat de Td5 vermoedelijk weg (zo vaak rij ik niet met een zware aanhanger en zeker geen grote afstanden).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

wilzun

Berichtdoor wilzun » 08 Dec 2018, 23:13

In het terrein komt hij zeer weinig kan veranderen natuurlijk.
Maar ik merk dat het heel wisselend is qua voorkeur.
Als ik de 300tdi hou gaat hij zeker gerestaureerd worden met de nodige isolatie dat vermoedelijk een grote verbetering zal zijn en dat het dan ook daardoor een geheel andere beleving van rijden zal zijn.
Ik zal niet overhaast beslissen.

Mvg William

tim

Berichtdoor tim » 08 Dec 2018, 23:19

Chek.

fraaie velgen en leuke hond.
ik weet, zinvolle bijdrage..

afijn, met goede isoltie ( met bv lood bitumen) kun je winst boeken,of je daarmee het vermeende tractor 300 tdi geluid definitief weg krijgt is toch een beetje afwachten.
ik geloof dat een td 5 geluid wat dat betreft aangenamer is.
een goede 130 hcpu, pakweg iets van 20 K als snel?
enig idee wat jouw 130 nog zou doe qwa opbrengst?
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

wilzun

Berichtdoor wilzun » 08 Dec 2018, 23:25

Ja Tim die afweging zit ik ook te maken.
Of deze geheel restaureren dan is hij een stuk beter als nieuw geleverd.
Of een goede td5 en die goed conserveren.
Is een lastige keuze bl8jft rekenen en afwegen.

Mvg William

Terug naar “Techniek”