300 tdi of td5

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
tim

Re: 300 tdi of td5

Berichtdoor tim » 11 Dec 2018, 20:56

de prijs is flink vanwege de staat waarin die verkeerd, want oud is bij deze heel relatief.
ik zou in de riool ontstopping gaan, is ie sneller terug verdiend.

heel fraai exemplaar, zoveel is zeker.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 12 Dec 2018, 08:56

tim schreef:de prijs is flink vanwege de staat waarin die verkeerd, want oud is bij deze heel relatief.
ik zou in de riool ontstopping gaan, is ie sneller terug verdiend.

heel fraai exemplaar, zoveel is zeker.

Een kwestie van smaak, ik vind het jammer dat ie geen wit dak (meer) heeft -- maar ook daar is wat aan te doen.
Mijns inziens "doet" het rood het best goed op de 130 (overigens, ook in rood met wit dak, het blijft een BrandRover).

Qua "terugverdienen": Wellicht kan je de brandblus-attributen aan een of andere bedrijfsbrandweer verkopen.
't Spul is natuurlijk, net als de auto nauwelijks gebruikt.

O ja, indertijd kostte een 130 ± ƒ 65.000 -- dus als je de brandweer "bonus" buiten beschouwing laat is er nauwelijks op deze auto afgeschreven.

De vergelijking met een geheel gerestaureerde is moeilijk. Als de restauratie goed gedaan is dan is de gerestaureerde: als nieuw en/of beter als nieuw, direct verduurzaamd etc etc, en bovendien geheel naar eigen wens .... maar met een prijskaartje (zoals hier al genoemd is: gerestaureerd is duurder als nieuw kopen ... alleen is er geen nieuw meer).

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 12 Dec 2018, 10:20

Landmarcs schreef:De vergelijking met een geheel gerestaureerde is moeilijk. Als de restauratie goed gedaan is dan is de gerestaureerde: als nieuw en/of beter als nieuw, direct verduurzaamd etc etc, en bovendien geheel naar eigen wens .... maar met een prijskaartje (zoals hier al genoemd is: gerestaureerd is duurder als nieuw kopen ... alleen is er geen nieuw meer).

Groeten MarcS

Probleem is vooral: hoe beoordeel je een restauratie? Heb hier al zo vaak zitten lassen aan gerestaureerde auto's die na twee jaar meer gereviverfd bleken dan gerestaureerd. Bv een G klasse die gewoon weer roest vertoonde bij de achterlichten ondanks het zogenaamde verzinken, bestaande chassis die verzinkt zijn zonder eerst in een bad ontlakt te zijn (de zooi bakt er in het bad wel af....NOT). En ga zo maar door. Heb in de afgelopen 20 jaar zoveel langs zien komen dat ik erg weinig vertrouwen meer heb ik de gemiddelde 'restauratie'.

(Dat is ook de reden dat ik nooit van m'n hobby m'n werk gemaakt heb. Als je het goed wilt doen overstijg je vrij snel de waarde van de auto en het budget dat de gemiddelde klant ervoor vrij wil maken.)
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 12 Dec 2018, 12:46

Edward schreef:Probleem is vooral: hoe beoordeel je een restauratie? Heb hier al zo vaak zitten lassen aan gerestaureerde auto's die na twee jaar meer gereviverfd bleken dan gerestaureerd. Bv een G klasse die gewoon weer roest vertoonde bij de achterlichten ondanks het zogenaamde verzinken, bestaande chassis die verzinkt zijn zonder eerst in een bad ontlakt te zijn (de zooi bakt er in het bad wel af....NOT). En ga zo maar door. Heb in de afgelopen 20 jaar zoveel langs zien komen dat ik erg weinig vertrouwen meer heb ik de gemiddelde 'restauratie'.

(Dat is ook de reden dat ik nooit van m'n hobby m'n werk gemaakt heb. Als je het goed wilt doen overstijg je vrij snel de waarde van de auto en het budget dat de gemiddelde klant ervoor vrij wil maken.)

Precies, de NOT gerestaureerde auto's herken je binnen een paar jaar .... dan ziet het er vaak beroerder uit als vóór de restauratie.
Mijn broertje kocht ooit zo'n zeperd, een Volvo Amazon Break, gelukkig kocht ie 'm niet tegen bij LandRovers "normale" prijzen.
Het was net zo'n financieel gat als de zich aankondigende gaten in de auto.

Groeten MarcS

wilzun

Berichtdoor wilzun » 12 Dec 2018, 18:16

Bij degene waar ik hem anders laat doen zit het wel goed.
Nieuw gegalvaniseerd chassis en schutboord verder alle stalen delen laten galvaniseren.
Etc.
Maar vind het ook wel mooi als het originele chassis met de tijd gegalvaniseerd kan worden.
Ben bang dat als ik de binnen kant van het chassis behandeld hij niet meer gegalvaniseerd kan worden.

Edward

Berichtdoor Edward » 12 Dec 2018, 20:12

wilzun schreef:Bij degene waar ik hem anders laat doen zit het wel goed.
Nieuw gegalvaniseerd chassis en schutboord verder alle stalen delen laten galvaniseren.
Etc.
Maar vind het ook wel mooi als het originele chassis met de tijd gegalvaniseerd kan worden.
Ben bang dat als ik de binnen kant van het chassis behandeld hij niet meer gegalvaniseerd kan worden.

Kan altijd, alleen moet ie dan chemisch ontlakt worden (en dan stralen, repareren en verzinken) en dat is duurder dan verzinken. Dus bij elkaar opgeteld kom je dicht bij een nieuw chassis.

Oh, en vwb die restauratie en hoe realistisch dat is zullen we het er maar ophouden dat we het oneens zijn. De werkzaamheden die jij beschrijft komen qua kostprijs al aan het genoemde bedrag. Dus je hobbyist moet er zoveel hobby in hebben dat ie er zelfs geld op toe legt......... :roll: :roll:
Edward van Vugt

Crazy-G

Berichtdoor Crazy-G » 13 Dec 2018, 09:27

Bij mij is het heel simpel, ik hobby gratis, dus als ik een restauratie zou doen voor iemand, dan is het arbeidsloon, en daarmee meteen de grootste kostenpost, gewoon nul.

Nog geen restauratie gedaan, maar wel al heel veel andere reparaties en modificaties voor diverse vrienden van me en die zouden zich geen Land Rover kunnen veroorloven als ik geld zou vragen voor mijn werkzaamheden.

Maar ja, dat is voor mij nou eenmaal ook de hobby he.

Algehele restauratie gaat ook niet gebeuren overigens, of ik moet ineens tegen een fatsoenlijke en betaalbare werkruimte aanlopen, maar dat zie ik voorlopig niet gebeuren als je ziet dat hier in de omgeving een simpele garagebox van 3x6, door toedoen van de "huisjesmelkers", al minimaal €215 per maand moet opbrengen om over kopen maar geeneens te spreken.

Gert-Jan.
1972 Serie III 88" Lightweight/Airportable 2.25 Petrol(LPG)

wilzun

Berichtdoor wilzun » 13 Dec 2018, 09:46

Gert-Jan helemaal mee eens het is bij elkaar sprokelen en lenen.
Maar er moet iets gebeuren of een andere.
De man waar ik geweest ben weet waar hij over praat en heeft de wagen goed bekeken naar wat er vervangen dient te worden.
Maar eerst eens kijken bij een td5 en dan afwegen.
Heb geen haast.

Mvg William

Edward

Berichtdoor Edward » 13 Dec 2018, 12:03

Crazy-G schreef:Algehele restauratie gaat ook niet gebeuren overigens, of ik moet ineens tegen een fatsoenlijke en betaalbare werkruimte aanlopen, maar dat zie ik voorlopig niet gebeuren als je ziet dat hier in de omgeving een simpele garagebox van 3x6, door toedoen van de "huisjesmelkers", al minimaal €215 per maand moet opbrengen om over kopen maar geeneens te spreken.

Gert-Jan.

Tja, dat is het nadeel van de randstad. Heb hier af en toe een wagen of vier binnen staan zonder dat ik daar last van heb. Nadeel daarvan is weer dat er geen clubje bij elkaar te krijgen is om samen wat te doen. In Eindhoven had ook iedereen ruimtegebrek en aangezien ik een stuk van 250M2 naast m'n werkplaats had dat maar af en toe gebruikt werd hebben we daar in 2 jaar wel 17-18 verschillende projecten gedaan met een groep variërend van een man of 8 tot 12. Dan kun je snel wat bouwen voor niet teveel geld.

Hier in Groningen wonen hoofdzakelijk autisten die liever in hun eentje wat zitten te frotten want we hebben op klusavond misschien een vier man bij elkaar......
Edward van Vugt

Crazy-G

Berichtdoor Crazy-G » 13 Dec 2018, 12:25

Ah, Grun, ik zou zo die kant op komen, maar ja, mijn wederhelft ziet dat helaas niet zitten en om die nou weg te doen voor een mooie betaalbare sleutelruimte :lol: gaat me net te ver, alhoewel . . . . . . . . . :mrgreen: zeg nooit nooit.

Gert-Jan.
1972 Serie III 88" Lightweight/Airportable 2.25 Petrol(LPG)

Terug naar “Techniek”