300 tdi of td5

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
wilzun

Re: 300 tdi of td5

Berichtdoor wilzun » 15 Dec 2018, 20:45

Vandaag de brandweer wagen bereden en bekeken.
Ik vind voor beide motoren wat te zeggen.
De 300tdi komt naar mijns inzien als je 100 rijd eerder aan zn top onderin vond ik hem als hij warmer was wel prettig .
De carrosserie had wel de nodige deukjes en chassis heeft ook de nodige roest sporen.
Achterbumper heeft ook al 2 plekjes ben bang dat dit het begin is van meerdere plekken die te voorschijn komen.
Weet niet of dat te stoppen is of dat het van binnenuit komt en daardoor moeilijk te stoppen is.
Denk dat ik toch de 300tdi voor het verschil laat doen.
Weet ik in elk geval dat chassis , schutbord en spuitwerk weer goed is een blijft.

Mvg William

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 16 Dec 2018, 00:01

wilzun schreef:Vandaag de brandweer wagen bereden en bekeken.
Ik vind voor beide motoren wat te zeggen.
De 300tdi komt naar mijns inzien als je 100 rijd eerder aan zn top onderin vond ik hem als hij warmer was wel prettig .
De carrosserie had wel de nodige deukjes en chassis heeft ook de nodige roest sporen.
Achterbumper heeft ook al 2 plekjes ben bang dat dit het begin is van meerdere plekken die te voorschijn komen.
Weet niet of dat te stoppen is of dat het van binnenuit komt en daardoor moeilijk te stoppen is.
....

Tja, na zoveel jaren zou het bijzonder zijn als het rear-X-member nog in als nieuw conditie was.
Er zijn genoeg Defenders die op deze leeftijd al weer bijna aan een tweede vernieuwing toe zijn.

De reparatie is eenvoudig (maar wel een klus), er zijn goede reparatie delen die een hopeloos uitziend rear-X-member vervangen en zo de auto weer als nieuw (of beter als nieuw) maken. Het rear-X-member is zelfs bedenkelijk bij een origineel, opgelapt en daarna gegalvaniseerd chassis. Het rear-X-member is zolang het origineel is gewoon een gevalletje van bedenkelijk broddelwerk (dit deel van het chassis is net een 2CV chassis, uit allerlei stukken en stukjes samengesteld).

En ... zo hier en daar wat roest zegt mij niks: wat is wat roest, is het chassis of zijn de outriggers echt roestig ingevreten, is er sprake van serieuze "erosie" van het staal of is het de roest die er in de folder al op zat ?

De "nodige" deukjes ... taj dat is een kwestie van smaak etc.

Dus ... alleen maar redenen om nog steeds te twijfelen (of misschien niet, denkelijk is die BrandRover eigenlijk de betere keus).

Groeten MarcS

wilzun

Berichtdoor wilzun » 16 Dec 2018, 00:35

Is zeker een lastige keuze Marc.
Zijn allemaal min puntjes bij elkaar.

Rekje op het dak moet eraf (maakt echt een hoop herrie) zit je met gaatjes in het dak ook een antenne.
Dashbord ook beschadigingen waar bepaalde apparateur bevestigd heeft gezeten.
Motor hing een druppel twijfelde wel of dat diesel met smeer of toch olie was.
Chassis was helaas niet afgespoten en brug niet aanwezig.
Op de snelweg trekt de 300tdi toch vlotter door misschien na chippen niet

Mvg William

Crazy-G

Berichtdoor Crazy-G » 16 Dec 2018, 11:44

Hahaha, voor mij is de keuze nooit zo moeilijk, toen ik mijn 110 uit 1983 kocht was het een vullisbak, daar was de prijs ook naar, toen opgeknapt tot iets waar ik zeer tevreden mee was, kon echt geen enkele andere gerestaureerde 110 uit 1983 tegenop.

Toen ik mijn huidige Lightweight kocht, dito met een sterretje, lekker langzaamaan gemaakt zoals ik hem wil hebben en klaar, voor de minimale prijs (overigens alsnog veel geld) de, voor mij, maximale auto.

Moraal van het verhaal, koop een Land Rover of nieuw nieuw en laat hem direct conserveren of zo goedkoop mogelijk en helemaal kaal en afgeleefd voor bijna niets en bouw hem op naar je eigen wensen en je zult tevreden zijn met wat je hebt voor een bedrag dat alleszins meevalt vergeleken met een "goede tweedehands" die achteraf altijd veel meer kost dan wat je had verwacht, want die zijn in de meeste gevallen gewoon toch niet zo goed en je zit vaak met een uitvoering en of zooi waar je helemaal niets mee hebt of kunt.

Ik zou ook nooit van m'n leven een al volledig geprepareerde "adventure" uitvoering kopen, hele grote kans dat je het meeste heel anders wil als hoe die is.

En v.w.b. die achterbalk, inderdaad hoppa nieuwe d'r onder en je kunt weer heul lang verder, niet moeilijk, wel wat werk.

Maar dat is mijn mening, ik denk namelijk in oplossingen en niet in problemen, bij een Land Rover moet je door de ellende heen naar het eventuele eindresultaat kijken wat je voor ogen staat en dat is in bijna alle gevallen heel goed te realiseren.

Gert-Jan
1972 Serie III 88" Lightweight/Airportable 2.25 Petrol(LPG)

wilzun

Berichtdoor wilzun » 16 Dec 2018, 12:36

Wat dat betreft ben ik er wel uit qua carrosserie en chassis.
Beter is een nieuw gegalvaniseerd chassis en schutboard met de nieuw deuren en motorkap.
Is alles goed bestand tegen roest etc.
Enige twijfel of een td5 of toch de 300tdi blijven rijden. :mrgreen:

Brengt mij bij de volgende vraag is het mogelijk om een electronische brandstofpomp op de 300tdi te zetten?
Of zijn ze zo ook geleverd?

Crazy-G

Berichtdoor Crazy-G » 16 Dec 2018, 12:59

wilzun schreef:Enige twijfel of een td5 of toch de 300tdi blijven rijden. :mrgreen:

Brengt mij bij de volgende vraag is het mogelijk om een electronische brandstofpomp op de 300tdi te zetten?
Of zijn ze zo ook geleverd?

Latere 300 TDi zijn "electronisch" maar waarom je dat zou willen snap ik niet helemaal, een mechanische 300 TDi is veel makkelijker aan te "rommelen" om hem beter of sterker of zuiniger of een combi van die zaken te laten werken.

Ik voor mij zou gewoon lekker voor een TD5 gaan, die hebben zich inmiddels al genoegzaam bewezen net zo bombproof te zijn als een 300 TDi en als jij een 300 TDi prettiger vond rijden als de TD5 dan is er mijns inziens toch iets niet goed geweest met de TD5.

Ik heb de 300TDi altijd maar een traag geval gevonden, zowel in de Disco's als de Defender die ik gehad heb, de 200 TDi disco 1 was beter en sneller als de 300 TDi die ik gehad heb.

De TD5 (een goeie) rijdt gewoon veel soepeler als zo'n trekker motor.

Ik heb sowieso al dat opgehemel van een Diesel nog nooit terug gevoeld tijdens het rijden, opmerkingen als "trekt de straatstenen uit de grond" en meer van dat soort superlatieven zijn onzin in mijn optiek.

Max koppel op 1500 toeren, ja me reet, met caravan d'r achter komt het hok gewoon niet van ze plek, fuck max koppel, dat zijn papieren waarden en daar rij ik niet mee, als je in Frankrijk in 1 laag weg moet rijden om een beetje lastige weg vlot op te komen en dan na een paar honderd meter verder bijna moet gaan stilstaan om terug naar hoog te kunnen, ja ach, kan wel, maar is niet zoals het hoort, een TD5 heeft dat gewoon niet, die doet gewoon wat'ie doen moet, bijna altijd en bijna overal, als dat niet zo is dan zit je in een wel heel lastige situatie.

Maar wederom, dat zijn mijn ervaring en mening, ik hoop dat je d't wat mee kunt.

Gert-Jan.
1972 Serie III 88" Lightweight/Airportable 2.25 Petrol(LPG)

wilzun

Berichtdoor wilzun » 16 Dec 2018, 13:50

Gert-Jan ik dat dat hij dan eventueel wat meer vermogen te geven.
Motor is ģereviseerd en loop best wel lekker.
De td5 waar ik mee gereden had heeft 33.000 km gereden maar vermoedelijk weinig lange afstanden lekker door gereden. Misschien daardoor wat traag boven in.

Mvg William

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 16 Dec 2018, 15:11

wilzun schreef:Gert-Jan ik dat dat hij dan eventueel wat meer vermogen te geven.
Motor is ģereviseerd en loop best wel lekker.
De td5 waar ik mee gereden had heeft 33.000 km gereden maar vermoedelijk weinig lange afstanden lekker door gereden. Misschien daardoor wat traag boven in.

William,

Als je echt meer wilt weten over deze Td5 moet je iemand met Td5 ervaring meenemen.
Misschien blijft er iets hangen of is juist door het weinige gebruik een sensor wat vervuild.
Als zo iemand er een Nanocom oid aan kan hangen tijdens een proefrit weet je snel meer.
Een goede kans dat je met 10 minuten aandacht weet wat er speelt en met nog eens 10 minuten het probleem hebt verholpen.
De Td5 is niet alleen bomb-proof maar de uitlees-mogelijkheid maakt ook dat veel problemen - voor de kenner althans - veel sneller duidelijk zijn.
Bij een traditionele motor kom je veel sneller in de zoek-en-vervang-strategie.
Als alles goed is en de motor ook echt goed ingereden is dan moet ie echt soepeler zijn, juist ook bovenin.
O ja, heb je je niet laten misleiden door het vriendelijker, minder hoekige, geluid van de Td5 ??

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 16 Dec 2018, 15:29

wilzun schreef:De td5 waar ik mee gereden had heeft 33.000 km gereden maar vermoedelijk weinig lange afstanden lekker door gereden. Misschien daardoor wat traag boven in.
Ja, nog niet hard genoeg hoeven te werken. Mijn Td5 is sneller (en trekt ook beter) dan mijn 300 Tdi, zeker wat hoger in de toeren (een Td5 kan ook meer toeren <± 200 rpm> maken dan een 300Tdi). En het maximum koppel van de 300Tdi ligt rond de 1800 rpm en voor de Td5 is dat 1950 rpm en het maximum koppel voor de Td5 ligt wat hoger. Op de snelweg kan ik met de Td5 daarom een iets hogere snelheid vasthouden dan met de 300 Tdi (ca. 10-15 km/h sneller). Maar dat vind ik minder belangrijk, iets langzamer rijdend kom ik er ook wel.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

wilzun

Berichtdoor wilzun » 16 Dec 2018, 16:12

Het geluid van de td5 vind ik meer zoals bij de nieuwe bussen.
En de 300tdi maakt naar mijn inzien ook niet echt meer geluid wel anders.
Grootste zorg voor mij is het chassis moet toch weer de nodige aandacht hebben ook carrosserie heeft de nodige gaatjes na verwijderen dakrail etc.
Geld ook voor het dashboard.

En heb niemand die de motor zou kunnen uitlezen ;)

Is een chassis stabiel te krijgen qua roest? Of is het uitstel?

Mvg William

Terug naar “Techniek”