Defender 300TDI, witte rook

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
robb

Re: Defender 300TDI, witte rook

Berichtdoor robb » 14 Jan 2019, 16:39

Heb ik ook gehad en nog steeds met mijn 300 tdi. Vooral tijdens de vakantie met afdalen......klein beetje gas gaf echt pluimen onverbrandde diesel. Dus gaan testen door geen gas meer te geven met afdalen....weg witte rook.....dus ook niet meer gedaan.....geen witte rook meer. En ja ik heb ook nieuwe verstuivers gezet al voor de vakantie maar heb me erbij neergelegd.
Robb

\\\\\\\\\\\\\\\"Auwguwuk\\\\\\\\\\\\\\\"

blaat het niet, dan schaapt het niet
Wees vooral vriendelijk.....

GertJantH

Berichtdoor GertJantH » 15 Jan 2019, 14:20

Tja Robb, datzelfde gebeurde dus bij mij ook.
Ik ga nu eerst maar nieuwe verstuivers plaatsen, dat lijkt me hoe dan ook verstandig.
Noem een echte Landy geen LaRo!
https://www.facebook.com/MiladyLandy
http://www.miladylandy.nl

wilzun

Berichtdoor wilzun » 15 Jan 2019, 18:49

Als dat niks uitmaak zou ik zeker naar het vacuumrubber in je brandstofpomp kijken.

Crazy-G

Berichtdoor Crazy-G » 16 Jan 2019, 09:21

GertJan,

als je iets met je verstuivers wil, of de inspuitpomp, ga dan naar een goede dieselservice, die testen ze en maken ze beter dan nieuw, voor mijn gereviseerde 300 TDi destijds brandnieuwe verstuivers gekocht, origineel Land Rover maar vanwege slecht lopen de (oude) inspuitpomp en meteen, voor de zekerheid, de verstuivers laten testen, bleek de pomp nog perfect te zijn en drie van de vier verstuivers weken ernstig af van wat hoorde, dus daar zijn nieuwe nozzles ingegaan en afgesteld, daarna liep de 110 als een naaimachientje.

Nieuwe verstuivers kosten een berg en de oude laten testen/reviseren kost minder, ze kunnen niet slijten dus in principe eeuwig reviseerbaar, behalve als je de schroefdraad of zo verrot hebt van één van de aansluitingen.

Ik heb alles destijds bij Dieselservice Stokking hier in de buurt laten doen, aardige en zeer terzake kundige mensen.

Overigens had mijn 300 TDi ook dezelfde witte rook in de bergen tijdens afdalen, tot ook ik mijn rechter voetje echt van het gaspedaal afhaalde, daarna eigenlijk nooit last meer van gehad.

Gert-Jan.
1972 Serie III 88" Lightweight/Airportable 2.25 Petrol(LPG)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 16 Jan 2019, 11:16

robb schreef:..... door geen gas meer te geven met afdalen....weg witte rook.....dus ook niet meer gedaan.....geen witte rook meer. .....

Kennelijk is dit een meer voorkomend beeld.
Zou ik er ver van af zitten als ik denk dat de compressie met de tijd wat minder is geworden.

De helling af zal de turbo stil liggen, als dan het normaal goed verwarmde deel van het blok iets langer geen werk hoeft te doen koelt dat af en tel daarbij op een wat mindere compressie (die met een koude zuiger nog weer iets extra vermindert) ... dan zou je maar zo ineens onder de ontbrandingstemperatuur van vernevelde diesel kunnen komen*.

Het is slechts een hypothese, maar met deze hypothese "klopt" het ook dat je je ineens gaat verbazen over die witte rook. In al die jaren eerder was de compressie nog (net) genoeg om wel tot een ontbranding te komen. Vooral omdat we in onze contreien nauwelijks hellingen van betekenis hebben merk je heel lang niks ... totdat je een langere helling afrijdt, en dan lijkt het dus ineens op te treden en dus ook ineens zorgelijk.
De 300Tdi is inmiddels oud genoeg voor een zeker compressie-verlies, misschien treedt het ook op bij een 200Tdi (het kan ook dat er bij de 200Tdi door net iets andere materiaal-keuze de compressie langer behouden blijft).

* De vernevelde diesel (misschien is die diesel inmiddels ook iets minder ideaal verneveld) wordt overigens wel goed verwarmd, want niet niet genoeg compressie is altijd nog compressie en dus verwarming. Mooi verneveld/verwarmde diesel is een beproefde methode om mist en/of rookgordijnen te maken. Diesel in de uitlaat vernevelen en klaar ...

Groeten MarcS

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 16 Jan 2019, 12:08

Ik heb het 1 keer gehad toen we vanuit Spanje kwamen (TD5), een verschrikkelijke pluim achter de wagen. Daarna nooit meer gehad, dus ik weet niet of dat compressie verhaal overal bij op gaat.

Groet Ron

Ps: Ik schrok me wel de tandjes en was blij dat we op de terug reis waren
130-Td5 HCPU "Camper" 2007
110-Td5 X-tech 2006

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 16 Jan 2019, 12:58

Crazy-G schreef:voor mijn gereviseerde 300 TDi destijds brandnieuwe verstuivers gekocht, origineel Land Rover maar vanwege slecht lopen de (oude) inspuitpomp en meteen, voor de zekerheid, de verstuivers laten testen, bleek de pomp nog perfect te zijn en drie van de vier verstuivers weken ernstig af van wat hoorde, dus daar zijn nieuwe nozzles ingegaan en afgesteld, daarna liep de 110 als een naaimachientje.

Misschien was er tijdens montage van die nieuwe verstuivers per ongeluk iets rommel in gekomen? Daar houden verstuivers niet van.
Crazy-G schreef:Nieuwe verstuivers kosten een berg en de oude laten testen/reviseren kost minder, ze kunnen niet slijten dus in principe eeuwig reviseerbaar, behalve als je de schroefdraad of zo verrot hebt van één van de aansluitingen.

Ik vond de prijs van nieuwe (niet origineel Land Rover) nog wel mee vallen, ik vermoed amper duurder dan nieuwe nozzles laten monteren (ook niet origineel Land Rover).
De oude versuivers heb ik nog bewaard, maar omdat het twee-traps verstuivers zijn (ik meen 200 bar), kan ik die niet goed testen op de standaard verstuivertester bij het mechanisatiebedrijf vlakbij.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 16 Jan 2019, 13:32

Ron63 schreef:Ik heb het 1 keer gehad toen we vanuit Spanje kwamen (TD5), een verschrikkelijke pluim achter de wagen. ....

Tja, vroegahh ... was de Spaanse diesel van een "bijzondere" kwaliteit, gewoonlijk zorgde dat dan vooral voor een zwart rookgordijn.
Maar dat was vroegahh, lang geleden.

Ik ben al heel wat keren de helling afgereden vanuit Spanje (of in Spanje) en nooit pluimen gezien (en ook wel elders overigens).
Nu was mijn auto ook nooit ouder als ± 10 jaar, en had ook nooit verder gereden als 200.000 km, dus wellicht is dat ook een factor.

Verder ben ik erg van het gas-loze rijden, in heuvelland al (en ook bij rode verkeerslichten), en zeker in echte bergen ... dat scheelt "bergen" brandstof.
Het mooie is dat zodra de motor genoeg toeren maakt de ECU de brandstoftoevoer echt dicht zet (bij een 300Tdi weet ik niet hoe het daar gaat, denkelijk gaat ook daar de brandstofkraan op nul) - geef je een beetje gas dan wordt deze regeling overruled en dan heb je ineens verbruik over kilometers waar je gratis kon rijden.

Wellicht ... speelt er iets anders ... wellicht geeft heel weinig gas bijgeven ook echt weinig brandstof, wellicht te weinig en daarmee een niet brandbaar mengsel ??   Ik weet niet hoe de verschillende regel-karakteristieken in dit soort situaties (samen of tegen elkaar in) werken.

Groeten MarcS

PS Ik ken ook de situatie waar ik een aantal kilometers helling af moet, en dat met een inmiddels koude motor (na een langere sneeuwschoenen-tocht - dat was de reden om boven te parkeren). Dat eind helling-af warmt de motor dus 0-komma-0 op (en dat is best oncomfortabel) maar daarbij heb ik nog nooit witte wolken gezien, niet bij de Td5 en niet bij de Puma.

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 16 Jan 2019, 14:20

Verschil tussen zwart en wit kan ik nog net uit elkaar houden :D

Groet Ron
130-Td5 HCPU "Camper" 2007
110-Td5 X-tech 2006

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 16 Jan 2019, 15:24

Ron63 schreef:Verschil tussen zwart en wit kan ik nog net uit elkaar houden :D

Da's handig, vooral als de Vaticaan-watchers weer aan de beurt zijn.

Dat van die Spaanse zwarte wolken was ook iets van vroegahh ... je bleef het liefst op geruime afstand (een correcte Spanjaard geeft toch wel aan wanneer je er langs kan). En mocht je het niet in de spiegel gezien hebben, dan merkte je vanzelf wel hoe zwart en zwaar die wolken waren aan de achterzijde van de auto.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”