Defender 300TDI, witte rook

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Erik Peters

Re: Defender 300TDI, witte rook

Berichtdoor Erik Peters » 16 Jan 2019, 18:42

Landmarcs schreef:Het mooie is dat zodra de motor genoeg toeren maakt de ECU de brandstoftoevoer echt dicht zet (bij een 300Tdi weet ik niet hoe het daar gaat, denkelijk gaat ook daar de brandstofkraan op nul) - geef je een beetje gas dan wordt deze regeling overruled en dan heb je ineens verbruik over kilometers waar je gratis kon rijden.

Ik vermoed dat de 300 Tdi altijd de hoeveelheid diesel inspuit die nodig is voor stationair draaien, er is geen ecu die dat regelt. Er zit een regeling op die de inspuit hoeveelheid verhoogd afhankelijk van de turbodruk ("boostpin") en er zit een regeling op die bij lage luchtdruk (in de bergen) de inspuit hoeveelheid vermindert. En die regelingen gaan mechanisch (membraan).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Edward

Berichtdoor Edward » 16 Jan 2019, 19:20

Erik Peters schreef:Ik vermoed dat de 300 Tdi altijd de hoeveelheid diesel inspuit die nodig is voor stationair draaien, er is geen ecu die dat regelt. Er zit een regeling op die de inspuit hoeveelheid verhoogd afhankelijk van de turbodruk ("boostpin") en er zit een regeling op die bij lage luchtdruk (in de bergen) de inspuit hoeveelheid vermindert. En die regelingen gaan mechanisch (membraan).

Groet,

Erik.

Heeft een late Discovery 1 die wel? Want mijn D1 had wel een drive by wire gaspedaal. Dat zou ook verklaren waarom ik het met een 300 in de bergen nooit meegemaakt heb want met de Defender ben ik nooit Nederland uitgeweest. :lol: :lol:
Laatst gewijzigd door Edward op 01 Feb 2019, 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

GertJantH

Berichtdoor GertJantH » 16 Jan 2019, 19:37

Heren, wat een discussie brengt mijn vraag met zich mee, wel goed om te lezen dat ik niet de enige ben die zich verbaast over het fenomeen.
Voor de duidelijkheid, bij het bergaf rijden geef ik geen gas, alleen is het zo nu en dan nodig om even weer op gang te komen, na een bocht of op een vlakker stuk, dan treedt dit fenomeen witte diesel-rook op, een klein beetje bij een klein beetje gasgeven en iets meer tot een flinke pluim bij een flinke dot. Ik heb toen ik het merkte inderdaad iets meer gespeeld met het gaspedaal om de rook te verminderen, ook voor mijn volgers, maar helemaal zonder witte rook kon ik niet rijden.
Op de vlakkere stukken had ik verder geen probleem.

Overigens ben ik er achter dat de verstuivers sinds 2009 (km-stand 270.000, nu 443.000) niet zijn gewisseld, ze zijn toen getest en goed bevonden. Ik heb vandaag een nieuw revisie-setje besteld bij Robbert Janssen. Dan kan ik ze vervangen en de anderen eventueel reviseren voor de reserv.
Noem een echte Landy geen LaRo!
https://www.facebook.com/MiladyLandy
http://www.miladylandy.nl

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 16 Jan 2019, 22:15

Erik Peters schreef:Ik vermoed dat de 300 Tdi altijd de hoeveelheid diesel inspuit die nodig is voor stationair draaien, er is geen ecu die dat regelt. Er zit een regeling op die de inspuit hoeveelheid verhoogd afhankelijk van de turbodruk ("boostpin") en er zit een regeling op die bij lage luchtdruk (in de bergen) de inspuit hoeveelheid vermindert. En die regelingen gaan mechanisch (membraan).

Tja in de jaren dat de diesel-ontwikkelingen ineens wat sneller gingen hadden, "iets modernere", traditionele diesels - ik doel dan op de diesels met nog een traditionele inspuitpomp - volgens mij al wel een geen-gas-regeling. Wellicht was de 300tdi net te veel een voortrekker van de vernieuwingen en was er geen "geen-gas-regeling" behalve dan bij die aller laatsten met een eerste beetje electrickery.

Overigens vermoed ik dat bij een traditionele atmosferische voorkamer-diesel-motor de ingespoten diesel veel langer blijft ontbranden.
Was dat niet het geval dan zouden toch vele Alpen- en Pyreneeën-dalen vol gestaan hebben met een dikke diesel-mist :cry:
Ik heb in ieder geval nooit witte diesel-mist-wolken gezien, ook niet achter de verschillende traditionele(re) diesels die ik vóór de LandRover reed.
Die Spaanse zwarte wolken ken ik maar al te goed. In Andorra tankte je het best bij een van de laatste pompen, een Mobil-pomp bovenop de Port d'Envalira, daar kocht je Franse diesel voor een margimaal verhoogde Andorra-prijs -- dan was je heel snel van dat zwarte rookgordijn verlost, dan hoefde je op de weg naar huis nog maar één keer de achterklep schoon te maken.

Groeten MarcS

Roger

Berichtdoor Roger » 21 Jan 2019, 17:26

mijn Defender 2003 TD5 deed het in ieder geval ook altijd.
als ik van huis wegreed had ik een afdaling van 7 km.
als ik onderaan de helling stond en ik wilde de voorrangsweg oprijden had ik vervolgens ook een enorme witte onverbrande dieselpluim en slecht trekkende motor.
de temperatuur meter was onderaan de helling ook gewoon weer onderin.
door afremmen op de motor koelen de enorme hoeveelheden ingeademde lucht zonder noemenswaardige verbranding het zaakje gewoon te veel af.

niks abnormaals volgens mij en was na een km ook gewoon over.
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
Toyota Hilux D4
UNIC 75 PC camper 4x4 truck

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 21 Jan 2019, 18:57

Roger,

Van mijn 1999-er Td5 ken ik het niet, maar in de gevallen dat ik ' s winters een lang eind helling af reed (en dus ook de "temperatuur-wijzer" op het onderste van het onderste had) werd die helling gevolgd door een stuk dat weliswaar vlak maar nog steeds smal en bochtig was dus geen serieus vermogen vroeg. Daarna nog weer een dito weg iets helling op dus nog steeds niet erg veel vermogen en een slechts langzaam oplopende motor-temperatuur ....   Omdat ik juist bij koude daar naar boven rijdt, en dan na een lange wandeling op sneeuwschoenen met een steen koude auto weer naar beneden zou ik denken dat ik ook aan de beurt geweest zou zijn
Echter nooit witte wolken gezien.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 21 Jan 2019, 19:04

Landmarcs schreef:Roger,

Van mijn 1999-er Td5 ken ik het niet, maar in de gevallen dat ik ' s winters een lang eind helling af reed (en dus ook de "temperatuur-wijzer" op het onderste van het onderste had) werd die helling gevolgd door een stuk dat weliswaar vlak maar nog steeds smal en bochtig was dus geen serieus vermogen vroeg. Daarna nog weer een dito weg iets helling op dus nog steeds niet erg veel vermogen en een slechts langzaam oplopende motor-temperatuur ....   Omdat ik juist bij koude daar naar boven rijdt, en dan na een lange wandeling op sneeuwschoenen met een steen koude auto weer naar beneden zou ik denken dat ik ook aan de beurt geweest zou zijn
Echter nooit witte wolken gezien.

Groeten MarcS

Ik zou denken dat de ECU slim genoeg is om dan de vlinderklep in de EGR dicht te gooien. Dan komt er geen koude lucht in de motor die overmatig kan koelen? Of is dat een te hoge verwachting van een LaRo? :lol: :lol:

Ik heb het met geen enkele auto ooit meegemaakt. Dat kan komen doordat ze allemaal standaard waren. Alleen de huidige heeft andere mapping maar verder ook heerlijk origineel :D
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

robb

Berichtdoor robb » 31 Jan 2019, 14:09

Ik lees dat er ook over het membraam gesproken wordt en dat er dan misschien een scheurtje inzit. Wat zijn dan de effecten daarvan? Wat doet de auto dan anders?
Is adt membraam dat rubber wat boven de boostpin(die ik niet heb overigens) zit?
Robb

\\\\\\\\\\\\\\\"Auwguwuk\\\\\\\\\\\\\\\"

blaat het niet, dan schaapt het niet
Wees vooral vriendelijk.....

wilzun

Berichtdoor wilzun » 31 Jan 2019, 23:14

Bij mij moest ik als ik de berg af ging een beetje gas bijgeven.
Liet ik hem los had ik echt een flinke rookpluim.
Is volgens mij idd dat rubber.
Dit was overigens bij mijn toyota landrover bj 42 deze was gescheurd.

Everhard Mulder

Berichtdoor Everhard Mulder » 01 Feb 2019, 11:07

Als er, zoals omschreven, warmte aan het blok onttrokken wordt, zie je dat dan niet op je temperatuurmeter?

Terug naar “Techniek”