Tikkend geluid koppeling Defender 2.4tdi 2007

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
arjan_de_jong

Re: Tikkend geluid koppeling Defender 2.4tdi 2007

Berichtdoor arjan_de_jong » 08 Feb 2019, 18:18

Klopt met een nieuwe zit er goed dik zwarte vet bij waarbij het beter gaat.

Je kan controleren of hij nog goed is. Als je met remmen reiniger in het gat spuit aan de onderkant en er komt roest water terug naar buiten dan weet je dat het tijd is om de as te vervangen.
Landrover series III 109 stawag. 2.4D (toyota)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 08 Feb 2019, 19:07

Dag Arjan,

Hij is bij mij net vervangen, het was op tijd, maar hij had het ook niet erg lang meer uitgehouden (denk ik zo)*.

Ik denk dat je - een beetje afhankelijk van wat toevalligheden - met de remmenreiniger-truuk soms ook erg tijdig zegt "vervangen".

Het neemt toch even wat langer voordat de splines tot een bedenkelijk niveau zijn weggevreten ... al die tijd verzamelt zich roeststof rond deze "meenemer", dus ben je er met deze onderzoeksmethode eventueel te vroeg bij.

* hieronder een "schetsje" van wat je te wachten staat.
    De splines hebben nieuw schematisch een _/¯¯\__/¯¯\__/¯¯\__ vorm.
    Bij mij na ± 120.000 km zag het er zo uit __/\____/\____/\____ ...
    Het had nog maar kort geduurd en de laatste slijtage had de "meenemer" werkloos gemaakt.
    Met het oorspronkelijk toegepaste kopervet gaat de slijtage dus best snel.
    En ... zwaar of licht belast maakt weinig uit.

Groeten MarcS

arjan_de_jong

Berichtdoor arjan_de_jong » 11 Feb 2019, 21:35

Te vroeg er bij lijkt me sterk. Ook een lichte speling is een speling die je liever niet hebt. Elke speling is een belasting voor de rest.
Landrover series III 109 stawag. 2.4D (toyota)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 11 Feb 2019, 21:50

arjan_de_jong schreef:Te vroeg er bij lijkt me sterk. Ook een lichte speling is een speling die je liever niet hebt. Elke speling is een belasting voor de rest.

Tja, als je alles van te voren wist .... dan had ik bij 30.000 km al nieuw vet laten aanbrengen, onder garantie natuurlijk.
Alleen was toen kopervet nog het parool, dus dan had het voor hoogstens nog eens 30.000 km geholpen.

't Was natuurlijk een stuk correcter geweest als LandRover ook hiervoor een terugroep-actie, of eventueel een coulance-regeling, in het leven had geroepen.

Groeten MarcS

conny

Berichtdoor conny » 12 Feb 2019, 14:03

Koperpasta is geen smeermiddel :roll:

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 12 Feb 2019, 14:54

conny schreef:Koperpasta is geen smeermiddel :roll:

Dat kopervet geen smeermiddel is dat hebben ze na een uitgebreide duurproef bij LandRover ook ontdekt.
Alleen jammer dat al die "Puma" bezitters in deze duurproef het proefkonijn waren.
Het was dus ook een dure proef, een proef waarbij de kosten heel "democratisch" naar de klant verlegd zijn.

De gedachte zal geweest zijn dat er niks te smeren was omdat een en ander bewegingsloos zou passen, alleen is er verschil tussen bewegingsloos en bewegingsloos, zeker als de meenemer direct tegen de versnellingsbak aan zit en dus bij tijd en wijle goed heet wordt.

Bij de dealer beloofden ze me dat de huidige montage-voorschriften een veel duurzamer resultaat geven.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”