Accu serie 2A

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Jacq.

Accu serie 2A

Berichtdoor Jacq. » 22 Jan 2019, 12:48

Hi,
net nieuw op dit forum en een vraag
Ik moet mijn accu vervangen om in de winter optimaal te kunnen starten
om niet te verdwalen in accu-land, wie kan aangeven welke accu het beste is voor een serie 2A..
én waarom graag...leer ik weer van

dank voor de snelle reacties...kan niet wachten om te gaan rijden met de sneeuw en iedereen die niet durft te rijden..90% dus..op de lege linker baan in te halen ;))

Groet, Jacq.

Landmarcs

Re: Accu serie 2A

Berichtdoor Landmarcs » 22 Jan 2019, 21:08

Dag Jacq.,

Wat zit er nu voor accu in ?

In principe is de grootste accu die makkelijk past goed.
En qua accu zelf: de goedkoopste startaccu is misschien wel de beste.
Duurdere accu's gaan misschien langer mee, maar of je de meerkosten ooit terug zal verdienen ??
Ikzelf heb nu een 8 en-een-half jaar oude (originele) accu ... met wat geluk en druppel-laad-hulp haalt ie waarschijnlijk ook de 9 jaar.

Verder, qua in de sneeuw rijden: ik hoop dat je winterbanden hebt, of minstens banden met een winterse kwaliteit.
Het gaat niet alleen om wat je zelf kan, maar ook om wat anderen aan gekkigheid uithalen.
Rijden is één, sturen en remmen is nog wat anders, daarvoor heb je goede banden nodig.

Groeten MarcS

RaRo74

Berichtdoor RaRo74 » 22 Jan 2019, 21:54

Neem een Lotus accu van http://www.cranenbroek.nl/index.php/nl/ ... ingstijden.

Spotgoedkoop en ze gaan jaren en jaren mee en ik spreek uit eigen ervaring.

Afbeelding
Het is een blauwe.............

DAppeldorn

Berichtdoor DAppeldorn » 24 Jan 2019, 15:43

elk accu wat goed in de tray past is goed.
in mijn series had ik een 70/75 ampere. (met electrische lier)

zelf vind ik de varta accu's goed, en heb een hekel aan de vmf green system accu's
die van vmf lijken elk jaar snel minder te worden en na 3 jaar had ik bij een aantal al te weinig startvermogen. (werkbus)
volgens de automaterialenzaak lag dit niet aan de accu :shock: :roll:

er zijn meerdere merken,soorten maar een A merk gaat bij mij langer mee.
en zoveel prijsverschil zit er niet in.

RaRo74

Berichtdoor RaRo74 » 26 Jan 2019, 18:16

Zoveel fabrieken waar ze autoaccu's maken zijn er niet in de wereld.
Wat is een A merk accu? Dezelfde accu als van een B of C merk maar dan met een andere sticker er op en je betaald er 2 tot 3 keer zo veel voor?
Een C merk accu van de bouwmarkt welke ik persoonlijk geplaatst heb hield het 7 jaar vol en daarna is de auto verkocht met nog steeds dezelfde accu.
Het is een blauwe.............

Edward

Berichtdoor Edward » 26 Jan 2019, 18:47

RaRo74 schreef:Zoveel fabrieken waar ze autoaccu's maken zijn er niet in de wereld.
Wat is een A merk accu? Dezelfde accu als van een B of C merk maar dan met een andere sticker er op en je betaald er 2 tot 3 keer zo veel voor?
Een C merk accu van de bouwmarkt welke ik persoonlijk geplaatst heb hield het 7 jaar vol en daarna is de auto verkocht met nog steeds dezelfde accu.

Of er veel fabrieken zijn doet er niet toe. Iedere fabriek kan een product volgens 100 verschillende specificaties maken waarbij spec 1 meestal de kostprijs is. Dat geeft ook verschil kwaliteit. :roll:

Maar ben het met je eens dat er bij gewone loodaccu's niet een heel grot kwaliteitsverschil is. Maar 7 jaar vind ik dan weer niet veel. Ik heb meestal Varta accu's, gewoon omdat de lokale automat die uit het schap pakt als ik om een accu vraag, en die gaan makkelijk 10-12 jaar mee.
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 26 Jan 2019, 20:02

Edward schreef:Maar ben het met je eens dat er bij gewone loodaccu's niet een heel grot kwaliteitsverschil is. Maar 7 jaar vind ik dan weer niet veel. Ik heb meestal Varta accu's, gewoon omdat de lokale automat die uit het schap pakt als ik om een accu vraag, en die gaan makkelijk 10-12 jaar mee.

Dag Edward,

Je bent hetzij spekkoper, of bovengemiddeld zorgvuldig met je accu's of ... Varta is bovengemiddeld goed,
De standaard LandRover accu zoals die nieuw in de auto werd geleverd was bij mijn vorige Defender na ± 6 jaar moe (het precieze jaar van vervangen moet ik opzoeken). Bij mijn huidige Defender was die levensduur eigenlijk ook zo'n jaar of 6, maar deze laatste houd ik al 2 jaar in leven met zo nu en dan (vooral als het koud is) de druppellader.

Volgens een Amerikaans onderzoek was (zo uit het hoofd geciteerd) 5-6 jaar de gemiddelde levensduur van een accu in het motor-compartiment en kon je er een jaar bijtellen als de accu niet aan de hitte van een motor-compartiment werd blootgesteld. Slechte lading en koude is slecht voor een accu (en paradoxaal genoeg is het auto-accu-laadsysteem bij koude vaak ontoereikend), hitte is óók negatief voor de levensduur (alleen merk je bij warm weer niet veel van de achteruitgang, de auto wil toch wel starten).

Mijn volgende accu - ik weet nog niet wat het wordt - ga ik vanaf de start in herfst en winter met zo nu en dan met de druppellader vertroetelen, misschien haal ik dan ook "makkelijk" die 10-12 jaar (of misschien nog langer*) ?

* Ik moet natuurlijk ook maar zien of ik zelf de tijd van leven heb.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 26 Jan 2019, 21:17

Zal wel weer een geluksvogel zijn. In de huidige disco vorig jaar een andere accu gezet ipv de originele. De auto is 15 jaar oud. Hele onderhoudshistorie erbij waar wel nieuwe ruitensproeiers vermeld worden maar geen accu......

In de vorige Disco ook een originele vervangen toen de auto 13 jaar was. In de 130 nooit naar omgekeken of last mee gehad en die is weg gegaan toen ie 8 jaar was. In de Golf zit ook een VW accu en die is ook 15 jaar oud. Als ik kijk hoe minimaal die verder onderhouden is lijkt het me niet dat daar een originele als vervanging ingestoken is.

De Opel van ma heeft 19 jaar met de originele accu gedaan. En die had een lekspanning waardoor de accu leegliep dus waarschijnlijk hebben we die vervangen terwijl niet de accu maar de klok die hem leeg trok het probleem was. :lol: :lol:

Met de heftruck heb ik de startaccu in een paar jaar kapot, daar overweeg ik nu iets in te stekken met een hogere startcapaciteit maar geen plek dus dat zal een Optima oid moeten worden.

Maar voor een Serie hou ik vol: gewoon een loodaccu van een al dan niet bekend merk. ;)
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 26 Jan 2019, 23:10

Het kan wel: heel lang doen met een normale loodaccu. Hier een makkelijk startende trekker (met ook nog eens een gelijkstroom dynamo) en een overbemeten accu (120 Ah), die het zeker 20 jaar heeft vol gehouden.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 27 Jan 2019, 10:14

Erik Peters schreef:Het kan wel: heel lang doen met een normale loodaccu. Hier een makkelijk startende trekker (met ook nog eens een gelijkstroom dynamo) en een overbemeten accu (120 Ah), die het zeker 20 jaar heeft vol gehouden.

Precies, een trekker zonder noemenswaardige verbruikers, en daarbij een ruim overmaat accu. Waarschijnlijk helpt die primitieve dynamo ook nog eens, dwz een beetje primitieve spanningsregelaar geeft ook nog eens bij tijd en wijle een beetje overspanning, en dat zorgt - als je maar genoeg laadtijd hebt - voor een goed doorgeladen accu.

Ik ben ervan overtuigd dat je - met een beetje geluk - en verder met de nodige zorg iedere auto accu dit "eeuwige" leven kan geven.
Tussentijds aan de druppellader hangen (niet per se dagelijks maar wel met een zekere regelmaat in het koude seizoen en wanneer de auto langere tijd stil staat). Zelfs een heel geringe sluipverbruiker ontlaadt de accu naar een niveau waarbij hij het best aardig volhoudt maar waarbij tegelijkertijd de veroudering veel rapper gaat.
O ja en een overmaat-accu helpt dus ook, want ook al laadt de dynamo het verbruik wel weer bij, het sluipverbruik betreft bij een kleinere accu een groter deel van de totaal-capaciteit.

Groeten MarcS

PS   Ik ben even de draad kwijt maar hoe stond het nu met jouw Td5 accu ?

Terug naar “Techniek”