Lightweight uit 81 naar België

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
macwlem

Lightweight uit 81 naar België

Berichtdoor macwlem » 07 Feb 2019, 10:13

Goedemorgen,

Misschien zitten hier ook Belgische collega's, maar ieders antwoord is welkom.... Ik heb vanuit NL een Lightweight uitgevoerd naar BE

De auto is zover klaar om naar de toelatingskeuring te gaan als Oldtimer in BE

Ik heb begrepen dat in België driepuntsgordels verplicht zijn, mijn Lightweight uit 1981 is daar blijkbaar geen uitzondering blijkt. Ik heb hiervoor contact gezocht met de dienst "Groep Autoveiligheid" en ondanks dat op mijn oude NL kentekenbewijs staat dat gordels niet verplicht zijn bij dit voertuig, heeft dit duidelijk geen enkele invloed in België blijkbaar. De contactpersoon daar is stellig: er MOETEN 3-puntsgordels in!

Ik heb nog de vraag voorgelegd of een tweepuntsgordel een alternatief is, bevestigingsgaten heb aan weerszijden van de stoelen, maar men blijft op het standpunt staan dat het een driepuntsgordel moet zijn. Jullie begrijpen dat met een softtop de bovenste bevestiging van een driepuntsgordel niet echt gaat werken.

Nu is mijn vraag: hoe lossen jullie dit op? Ik bedoel los van de verplichting wel of niet (waar ik in BE ook wel benieuwd naar ben... hoe lossen andere oldtimers dit dan op?). Het blijft natuurlijk veiliger voor jezelf om een driepuntsgordel te dragen, want met een tweepuntsgordel kun je net zo fris in een rolstoel belanden.

1) is een extra seta belt bar zoals bearmach die aanbiedt (past die überhaubt op een lightweight)
2) wat is de verplichting van een 3 punts gordel. Ik bedoel is zou het derde punt ook achter de stoel in de kuip tegen de scheidingswand/bulkhead kunnen monteren, dan loopt hij van onder op direct over mijn schouder heen wel... mag dat?
3) suggesties....???

Bedankt voor jullie antwoord

Grtz,
MacWlem
*** Voor wie wacht komt alles steeds te laat ***

Land Rover Lightweight 1981 FFR ex-KL

Edward

Re: Lightweight uit 81 naar België

Berichtdoor Edward » 07 Feb 2019, 10:41

Latere 90 softtops hadden gewoon drie punts gordels dus daar kun je de bevestiging gewoon van opzoeken. Natuurlijk is het een iets andere body maar echt groot zijn de verschillen ook niet en het is niet zo dat het gekeurde brackets zijn dus die kun je gewoon namaken.
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Crazy-G

Berichtdoor Crazy-G » 07 Feb 2019, 11:24

Kort door de bocht antwoorden:

1. Ja/Nee, is eigenlijk net te breed, maar met beleid wat verbuigen doet wonderen denk ik, zelf nooit geprobeerd.
2. Nee, dat mag niet omdat je dan alsnog niet rond de schouders tegengehouden word.

Ik heb een hardtop op mijn LW gezet en daar kun je wel gewoon de bovenste bevestiging aan zetten zonder problemen, maar om nou voor de gordels een hardtop te plaatsen . . . . . . .

Verder is het niet zo moeilijk om er een paar gordels in te hangen hoor, idd even kijken hoe dat bij een Def Softtop zit en nabouwen.

Oh, en hou bij de bevestiging aan de seartbase rekening dat je deurframe echt helemaal tegen de seatbase aankomt, een deurkaart past er al niet tussen, dus even goed kijken waar je de bevestiging plaatst.

Gert-Jan.
1972 Serie III 88" Lightweight/Airportable 2.25 Petrol(LPG)

DAppeldorn

Berichtdoor DAppeldorn » 07 Feb 2019, 16:22

snelste is denk ik toch een series 3 hardtop tijdelijk plaatsen.

Wou op mijn S2a softtop ook gordels, die heb ik uit mijn jongere broer zijn s3 gehaald omdat de nieuwe van paddocks alleen op de hardtop pasten.
Bij mijn jongere broer zat een iets ander model gordelspanner (geen idee waar van) deze kon bevestiging worden op de rugplaat en dan ook nog functioneren. ( onder uitloop zonder extra ophang beugel)
Bij een militair s3 swb rolbeugel kun je wel een gordel aan monteren ( plaatje met oog op lassen)

Is er geen vrijstelling? i.v.m. de originaliteit? dacht dat bij de softtop alleen heupgordels zaten. (S3)
Bij mijn S2a zat origineel helemaal geen gordel in.

macwlem

Berichtdoor macwlem » 07 Feb 2019, 21:16

Het probleem in Belgie is denk ik ook dat er "tig" diensten zijn die elkaar overlappen en elkaar ook vaak tegenspreken. Als Nederlander heb ik dus ook nog altijd niet door de bomen het bos gezien zeg maar. Bovendien merk ik dat "meedenken/zoeken" niet gewaardeerd wordt. Dat brengt je dus al snel bij starre antwoorden die geen enkele ruimte open laten tot interpretatie zeg maar.

Die van de hardtop tijdelijk is overigens een goeie... op die manier kan ik daarna op zoek gaan naar een mooie andere oplossing.
*** Voor wie wacht komt alles steeds te laat ***

Land Rover Lightweight 1981 FFR ex-KL

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 07 Feb 2019, 21:58

macwlem schreef:Het probleem in Belgie is denk ik ook dat er "tig" diensten zijn die elkaar overlappen en elkaar ook vaak tegenspreken. ... .

Dat zou maar zo probleem nummer één kunnen zijn.

Ik las ook al eens iets over de regelgeving voor e-bikes en speed-pedelecs in België. Er was iemand die een type-keur voor zijn had en zich afvroeg of dat wel goed zat, en dus om inschrijving vroeg omdat zijn fiets harder kon als volgens de laatste regels bij het type-keur paste. Inschrijven lukte dus niet omdat daar weer een verzekering bij vereist werd, een verzekering die bij weer een nog hoger vermogen en snelheid hoorde.

Zelf had ik te maken met een discriminerende regelgeving / discriminerende gemeentelijke uitspraak.
Er blijkt een anti-discriminatie-organisatie te zijn die naar ze zeggen bemiddelen en eventueel zelfs een juridisch traject ingaan.
Na uitvoerige briefwisseling en analyse van de regelgeving blijkt een en ander evident discriminerend en tegelijk zo geformuleerd dat de gemeente er mee weg komt*.

* Het ging over een kampeervergunning die ineens nodig was (bij een boer die heel boos was - op zijn gemeente - want een traditie van meer dan 30 jaar). De controlerend ambtenaar zei: "Vraag een kampeervergunning aan". Het antwoord van de gemeente was: sinds 2 jaar geven we geen vergunningen aan "volwassenen" -- en dat was evident discriminerend en ook verboden vlgs de Belgische wet. De regelgeving evenwel zei dat kampeervergunningen alleen aan een bepaalde verenigingsvorm werd gegeven, dat is naar de letter niet discriminerend. In de praktijk is het zelfs dubbel discriminerend omdat 1º die verenigingsvorm één-op-één gekoppeld is aan jeugbewegingen, en 2º die verenigingsvorm in de praktijk niet open staat voor buitenlanders/in het buitenland gevestigden. Dit alles was zo moeilijk aan te pakken dat de Belgische politiek en ambtenarij ermee weg komt. Ik heb nu een andere oplossing, maar het blijft jammer van de 30-jarige traditie.
O ja, de les hieruit is wel:  Zoek een andere uitweg, of zoek het direct zoveel hogerop dat direct politieke steun hebt.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”