Elektrische antenne Puma

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Persepolis

Elektrische antenne Puma

Berichtdoor Persepolis » 10 Feb 2019, 09:53

Goedemorgen,

Er is gisteren een stuk boom op mijn auto gevallen waardoor mijn antenne is afgebroken.
Om van de noodzaak een deugd te maken wil ik graag een elektrische antenne terug plaatsen.

Het liefste een antenne met DAB+ antenne erbij. Ik heb momenteel een actieve DAB+ antenne op het raam zitten, maar dat werkt slecht.

De ruimte voor de vervanging is vrij beperkt voor een elektrische antenne.

Iemand een idee? Of iemand al eens elektrische antenne ertussen gefriemeld? :lol:

Groet
Mario

Landmarcs

Re: Elektrische antenne Puma

Berichtdoor Landmarcs » 10 Feb 2019, 10:07

Tja, hoeveel ruimte je nodig hebt voor een elektrische antenne, en of er ruimte genoeg is weet ik niet.

Wel weet ik dat er minstens een zekere ruimte is. Er is zelfs zoveel ruimte dat je de standaard-antenne ook fout kan monteren.

De "artiesten" bij de verkopende dealer hebben bij mijn "Puma" de antenne fout gemonteerd, hij zit onderaan aan de verkeerde kant van een steun.
Deze artistieke oplossing heeft als voordeel (en nadeel) dat de antenne naar rechts helt. Nadeel: het ziet er niet uit, en hij zit meer "in beeld", het voordeel is dat de antenne veel minder door laag langskomende takken wordt geplaagd.
Wat betreft dat laatste: het scheelt echt, op mijn Td5 stond de antenne recht en daarmee moest ik veel eerder de antenne inhalen.

Wat betreft dat antenne inhalen: het heeft wel wat een elektrisch bedienbare antenne, het is bepaald geen charmante vertoning als je door het raam heen moet proberen de antenne in te schuiven en tegelijk moet voorkomen dat je DNA in de bramen achterblijft. (Don't ask me how I know.)

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 10 Feb 2019, 12:51

Er is ruimte genoeg om een elektrisch uitschuifbare antenne te monteren. Neem aan dat je dat bedoelt aangezien iedere DAB+ antenne stroom nodig heeft. Een Hirschmann past die heb ik ooit gemonteerd.

Ik vind het niks want je hebt niet iedere tak in beeld en een telescoopantenne is gewoon zwak en breekt in een onvoorzien moment zo weer af. Beter is gewoon een ouderwetse starre antenne te monteren, die gaan nooit kapot.

Ik had op de 130 links een JEEP antenne en rechts een Firestick voor de 27mc bak. Waarom een JEEP antenne? omdat die perfect past bij de Firestick qua uiterlijk. :lol:
Edward van Vugt

http://www.AtelierHout.nl

Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa '04

Bowmore_and_more

Berichtdoor Bowmore_and_more » 10 Feb 2019, 13:06

Ik heb voor mijn DAB radio een haaienvin op het dak gemonteerd. Is wel wat werk om de bedrading achter het hemeltje te werken en is misschien niet helemaal hip, maar ik heb in ieder geval geen last van takken...
André Nagel

Lage sportwagens zijn best leuk... ze maken alleen van die lelijke krassen op je differentieel..

Freelander TD4 (verkocht)
Discovery TD5 (2004) (verkocht)

Defender 130 2.2 TD4 HCPU (2015)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 10 Feb 2019, 13:43

Bowmore_and_more schreef:Ik heb voor mijn DAB radio een haaienvin op het dak gemonteerd. Is wel wat werk om de bedrading achter het hemeltje te werken en is misschien niet helemaal hip, maar ik heb in ieder geval geen last van takken...

Dom .... ik had me nooit gerealiseerd dat die haaievinnetjes met de DAB vandoen hadden.

Als je een grijskenteken-dakje hebt dan kan je zo'n haaievinnetje wellicht zelfs onder het polyester-opplak-dak wegwerken.
(Want ja, die haaievinntjes zijn bepaald niet hip op een Defender.)

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”