Niet direct een "technische" vraag maar ik zou ook niet weten waar hem anders te plaatsen. Heeft iemand ervaring met het gebruik van GTL ipv gewone diesel in zijn Land Rover en voor mij de vooral ervaring met een oudere diesel zoals een 2.25 motor.
Groet,
Willem
GTL in je (diesel) Land Rover
GTL in je (diesel) Land Rover
*** Voor wie wacht komt alles steeds te laat ***
Land Rover Lightweight 1981 FFR ex-KL
Land Rover Lightweight 1981 FFR ex-KL
- Erik Peters
- Berichten: 2107
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: GTL in je (diesel) Land Rover
macwlem schreef: en voor mij de vooral ervaring met een oudere diesel zoals een 2.25 motor.
Is al wat meer over geschreven (even de zoekfunctie gebruiken) o.a. hier: https://forum.lrch.nl/viewtopic.php?f=14&t=10750#p81598.
En ik weet niet of GTL-diesel schraler is dan 'normale' diesel, maar toen ik (10-tallen jaren geleden) de Lucas-CAV-inspuitpomp van mijn 109 liet reviseren werd mij verteld dat die CAV-pompen ook gebruikt werden voor benzine inspuiting (toen werd wel gebruik gemaakt van loodhoudende benzine).
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Re: GTL in je (diesel) Land Rover
Je hebt gelijk, stom van mij om niet even eerst te zoeken. Dank je voor de link meteen.
Groet,
Willem
Groet,
Willem
*** Voor wie wacht komt alles steeds te laat ***
Land Rover Lightweight 1981 FFR ex-KL
Land Rover Lightweight 1981 FFR ex-KL
Re: GTL in je (diesel) Land Rover
Ik heb t laatst in de td5 gegooid, merkte weinig verschil. Iets minder vermogen. Enige dat echt opvallend was, is het stoppen met roken! Tank nu weer gewoon stookolie en alleen voor de roetmeting tank ik m vol met gtl 

Re: GTL in je (diesel) Land Rover
Heb ook een paar keer GTL met mijn TD5 getankt.
Niet merkbaar verschil wbt vermogen, wel duidelijk minder stank/rook.
Helaas is het niet echt makkelijk verkrijgbaar in de buurt hier, dus tank maar weer goedkoop over de grens...
Paar weken voor de apk weer eens een aantal keren gtl tanken....
Niet merkbaar verschil wbt vermogen, wel duidelijk minder stank/rook.
Helaas is het niet echt makkelijk verkrijgbaar in de buurt hier, dus tank maar weer goedkoop over de grens...
Paar weken voor de apk weer eens een aantal keren gtl tanken....
110 Td5 2001
Re: GTL in je (diesel) Land Rover
Als een Td5 gaat roeten of roken is het tijd om even een flesje toevoeging bij de gewone diesel te gooien. Forté, Würth, etc. Kost minder dan het verschil tussen gtl en diesel en werkt merkbaar langer dan een enkele keer gtl tanken.
Edward van Vugt
http://www.AtelierHout.nl
http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004
http://www.AtelierHout.nl
http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004
Re: GTL in je (diesel) Land Rover
Iemand al meer ervaring met de GTL of Blauwe Diesel?
Als ik de Range gestart heb in de parkeergarage hangt er toch een bedenkelijke geur
, moet beter kunnen denk ik.
Als ik de Range gestart heb in de parkeergarage hangt er toch een bedenkelijke geur

Range Rover Classic 1972 in de kleur Epsom Green
Citroën Dyane 1968 in de kleur Blanc EWT
En ook nog wat modern gescharrel....
Citroën Dyane 1968 in de kleur Blanc EWT
En ook nog wat modern gescharrel....
-
- Berichten: 7335
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: GTL in je (diesel) Land Rover
deusjevo schreef:Iemand al meer ervaring met de GTL of Blauwe Diesel?
Als ik de Range gestart heb in de parkeergarage hangt er toch een bedenkelijke geur, moet beter kunnen denk ik.
Tja ... ik denk dat je verbrandingsproblemen beter van de andere kant aanpakt.
De slang bij z'n staart pakken is niet de beste manier (bij de kop overigens ook niet, beter net achter de kop).
Als een wat oudere 300Tdi bij de start een slechte verbranding vertoont zou ik als eerste denken aan de verstuivers.
Verder zou het natuurlijk kunnen dat een vorige eigenaar de brandstof-inspuiting ook nog wat heeft opgedraaid.
< Misschien nog eens even navragen bij de verkoper, hij weet het nodige van de 300Tdi. >
Groeten MarcS
Re: GTL in je (diesel) Land Rover
De motor loopt en rijdt prima verder.
Alleen de turbodruk is iets opgedraaid als ik het goed heb.
Alleen de turbodruk is iets opgedraaid als ik het goed heb.
Range Rover Classic 1972 in de kleur Epsom Green
Citroën Dyane 1968 in de kleur Blanc EWT
En ook nog wat modern gescharrel....
Citroën Dyane 1968 in de kleur Blanc EWT
En ook nog wat modern gescharrel....
-
- Berichten: 7335
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: GTL in je (diesel) Land Rover
deusjevo schreef:De motor loopt en rijdt prima verder.
Tja, misschien is het normaal, of normaal bij een 300Tdi met een zekere gebruikshistorie.
Misschien is er een wat vermoeide verstuiver. Misschien is er een verminderde voorgloei-werking.
Bij een goed warme motor zal een minder ideale verstuiver-werking niet of nauwelijks merkbaar zijn, een wat zwakkere voorgloeiwerking merk je bij warme motor al helemaal niet.
Maar goed, ik zou eerst eens investeren in zo'n flesje "wondermiddel" zoals Edward noemt.
Groeten MarcS
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten