GTL in je (diesel) Land Rover

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Edward

Re: GTL in je (diesel) Land Rover

Berichtdoor Edward » 06 Okt 2019, 12:54

Landmarcs schreef:Maar goed, ik zou eerst eens investeren in zo'n flesje "wondermiddel" zoals Edward noemt.

Groeten MarcS

Het is zeker geen wondermiddel maar gewoon een sapje met reinigende middelen erin. Die middelen zouden eigenlijk gewoon in de brandstof moeten/kunnen zitten. Bij veel garages is het standaard onderdeel van een beurt geworden. Ook bij benzine motoren is een injectiesysteem reiniger een aanrader. Als ik weer eens een andere auto of motor heb is naast een beurt het ook standaard geworden dit soort middelen eens door de brandstof te gooien en dan blijkt telkens weer hoe erg de systemen vervuilen met gewone brandstof.

Als je hoorbaar, voelbaar en zelfs meetbaar verschil waarneemt dan is het mij de minimale investering wel waard.
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

deusjevo

Berichtdoor deusjevo » 06 Okt 2019, 13:00

Heb wat gegoogeld maar er zijn behoorlijk wat merken en soorten addities/cleaners.
De een beloofd nog meer dan de ander, doe maar eens een voorzetje.
Range Rover Classic 1972 in de kleur Epsom Green
Citroën Dyane 1968 in de kleur Blanc EWT

En ook nog wat modern gescharrel....

Gerard90TD5

Berichtdoor Gerard90TD5 » 06 Okt 2019, 13:01

Onlangs met het oog op de roetmeting bij de Apk voor de 90Td5 , paar keer blauwe (b20) getankt en zelfde ervaring, minder roet.
Heb het gevoel, dat de motor iets mooier loopt, zoals gezegd het gevoel, kan er compleet naast zitten. B100 is hier nog nergens verkrijgbaar. Heb in het verleden ook wel een additief bij de diesel gedaan, zoals Edward aangeeft, met het zelfde effect, minder roet/rook.

Nu gewoon weer in Germanistan tanken.

Groet

Gerard90Td5

deusjevo

Berichtdoor deusjevo » 06 Okt 2019, 13:11

Ik vermoed dat de brandstof die je tanks toch wel behoorlijk wat uit kan maken.
Of je nou net over de grens mazout met 1000 ppm (volgens mij is die er trouwens niet meer?) tankt of een goede zwavelarme (10ppm) brandstof.

Edward

Berichtdoor Edward » 06 Okt 2019, 13:36

deusjevo schreef:Heb wat gegoogeld maar er zijn behoorlijk wat merken en soorten addities/cleaners.
De een beloofd nog meer dan de ander, doe maar eens een voorzetje.

In de Td5 gooi ik twee keer per jaar Forté of Würth. Net welke vertegenwoordiger er langs komt voor koffie. In de motoren gooi ik één keer per jaar Forté Moto power I en II.

Zowel met de Td5 als met de motoren is het prijsverschil in brandstof veel te groot om structureel betere brandstof te tanken.

Daarnaast rijdt een maat hooguit 3500 kilometer per jaar met z'n motor en die tankt alleen Shell supersap. Maar bij een kleine beurt toch maar Forté erin gemikt en ook die liep hoorbaar regelmatiger en hing veel mooier aan het gas. Maar doordat het ding meer stilstaat dan rijdt vind ik zijn conclusie "dat de betere brandstof dús niets toevoegt" wat voorbarig.
Edward van Vugt

deusjevo

Berichtdoor deusjevo » 06 Okt 2019, 13:42

Welke Forté gebruik je dan?

Zoiets?

http://www.forte-benelux.com/NL/Forte-P ... tment.html

De Premium brandstoffen zijn hier 15 cent per liter duurder geloof ik.

Edward

Berichtdoor Edward » 06 Okt 2019, 14:32

deusjevo schreef:Welke Forté gebruik je dan?

Zoiets?

http://www.forte-benelux.com/NL/Forte-P ... tment.html

De Premium brandstoffen zijn hier 15 cent per liter duurder geloof ik.

Na aanschaf gooi ik er een cleaner doorheen en daarna bij de beurten een conditioner. Dit kost me iets van 50 euri oid per jaar voor de Td5. Het hele jaar premium tanken kost me dik 300.

Wellicht werkt om de zoveel keer tanken een premium tanken ook maar dan moet ik dat bijhouden etc en dat vind ik gedoe. Al denk ik dat dat voordeliger is maar of het resultaat hetzelfde is weet ik dan weer niet. Dus ik hou het bij de beurtjes. :D
Edward van Vugt

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 06 Okt 2019, 14:41

Landmarcs schreef:Misschien is er een verminderde voorgloei-werking.

Dat is best mogelijk, de 300 Tdi start zonder voorgloeien ook prima. Bij mijn (Defender) 300 Tdi heb ik de gloeibougies ooit al eens vervangen.
Niet dat het starten niet ging, maar de motor moest een keer vaker rond voordat ie aansloeg. En de gloeibougies gloeien (automatisch) voor, na inschakeling van het contact, en gloeien ook (automatisch) na als de motor loopt. Dit om de rookontwikkeling zo veel mogelijk te beperken.
En nieuwe verstuivers heb ik ook al een keer gemonteerd (niet dat ik veel verschil merkte). Auto heeft nu ca. 210.000 km gelopen.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

deusjevo

Berichtdoor deusjevo » 06 Okt 2019, 14:43

Heeft een 300TDI eigenlijk een roetfilter af fabriek?

Lees hier iets over as dat achter kan blijven in het roetfilter.

https://www.amt.nl/werkplaats-onderhoud ... g-10117791

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 06 Okt 2019, 15:02

deusjevo schreef:Heeft een 300TDI eigenlijk een roetfilter af fabriek?

Mijn 300 Tdi heeft een katalysator (direct na het flexibele stuk vanaf de downpipe), maar ik heb één van de 'laatsten' (de Td5 kon al besteld worden).
En verder een gewone turbo (dus zonder verstelschoepen) en uitlaatgasrecirculatie (de regelunit hiervoor zit onder het middenstoeltje of cubbybox).

Groet,

Erik
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Terug naar “Techniek”