GTL in je (diesel) Land Rover

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
deusjevo
Berichten: 162
Lid geworden op: 08 Okt 2016, 12:16

Re: GTL in je (diesel) Land Rover

Berichtdoor deusjevo » 06 Okt 2019, 16:10

Ik weet het bouwjaar van mijn 300TDI motor niet maar hij heeft dus ook geen Variabele Turbo Geometrie (VTG) of VNT?

En een EGR klep waar ik veel over hoor in het kader van dieselproblemen, heeft een 300TDI die ook?
Range Rover Classic 1972 in de kleur Epsom Green
Citroën Dyane 1968 in de kleur Blanc EWT

En ook nog wat modern gescharrel....

Landmarcs
Berichten: 6774
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: GTL in je (diesel) Land Rover

Berichtdoor Landmarcs » 06 Okt 2019, 16:38

deusjevo schreef:Ik weet het bouwjaar van mijn 300TDI motor niet maar hij heeft dus ook geen Variabele Turbo Geometrie (VTG) of VNT?

En een EGR klep waar ik veel over hoor in het kader van dieselproblemen, heeft een 300TDI die ook?

De EGR-klep geeft als alles verder goed is geen eigen problemen (hoogstens als de klep zelf blijft hangen).
Het inlaat-traject kan door de EGR vervuilen, maar dat is iets van lange termijn, schoonmaken iedere 200.000 km ... en zelfs dan hoeft het niet vuil te zijn.

Groeten MarcS

PS   Een "Puma" heeft een variabele turbo.
      De Td5, Tdi en daarvoor hebben dus allemaal een "gewone" turbo (als ze al een turbo hebben)
      Dat was - misschien een tikje cryptisch - de boodschap die ik met "Een "Puma" heeft een variabele turbo" bedoelde
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 06 Okt 2019, 17:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 5959
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: GTL in je (diesel) Land Rover

Berichtdoor Edward » 06 Okt 2019, 16:54

Landmarcs schreef:
PS   Een "Puma" heeft een variabele turbo.


En een 300TDI af fabriek nooit. Hooguit een aftermarket maar die kan is ook heel erg klein
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 1875
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: GTL in je (diesel) Land Rover

Berichtdoor Erik Peters » 06 Okt 2019, 16:58

deusjevo schreef:Ik weet het bouwjaar van mijn 300TDI motor niet maar hij heeft dus ook geen Variabele Turbo Geometrie (VTG) of VNT?
In principe niet.
deusjevo schreef:En een EGR klep waar ik veel over hoor in het kader van dieselproblemen, heeft een 300TDI die ook?
Erik Peters schreef:En verder een gewone turbo (dus zonder verstelschoepen) en uitlaatgasrecirculatie (de regelunit hiervoor zit onder het middenstoeltje of cubbybox).
De mijne heeft dus wel een ExhaustGasRecirculation klep.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

deusjevo
Berichten: 162
Lid geworden op: 08 Okt 2016, 12:16

Re: GTL in je (diesel) Land Rover

Berichtdoor deusjevo » 06 Okt 2019, 17:31

Edward schreef:
Landmarcs schreef:
PS   Een "Puma" heeft een variabele turbo.


En een 300TDI af fabriek nooit. Hooguit een aftermarket maar die kan is ook heel erg klein


Ik zou dus het beste de conditioner kunnen proberen?

http://www.forte-benelux.com/NL/Forte-P ... ioner.html

Stel je gooit het erin, dan wellicht het beste een goed rit van een paar honderd km maken bij bedrijfstemperatuur?
Is waarschijnlijk effectiever dan een paar kortere ritten?

Forté is in principe niet voor particulieren verkrijgbaar kom ik achter.
Range Rover Classic 1972 in de kleur Epsom Green
Citroën Dyane 1968 in de kleur Blanc EWT

En ook nog wat modern gescharrel....

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 5959
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: GTL in je (diesel) Land Rover

Berichtdoor Edward » 06 Okt 2019, 17:56

Een flinke rit is wel beter denk ik. Maar honderden kilometers is wel weer wat flink.

Forté staat hier gewoon bij de lokale automaterialenzaak.
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

deusjevo
Berichten: 162
Lid geworden op: 08 Okt 2016, 12:16

Re: GTL in je (diesel) Land Rover

Berichtdoor deusjevo » 07 Okt 2019, 21:36

Nou, het is Wynn’s geworden.

D4BF7005-0E28-49EB-9650-6B8185CD8448.png

.
Weet wellicht iemand hoeveel liter er nog in mijn brandstoftank zit als het reservelampje gaat branden?
Ik vind verschillende gegevens, variërend van 8 tot 14 liter.
.
FDA87332-5730-4393-B851-35F15DD32DA4.png
Range Rover Classic 1972 in de kleur Epsom Green
Citroën Dyane 1968 in de kleur Blanc EWT

En ook nog wat modern gescharrel....

Landmarcs
Berichten: 6774
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: GTL in je (diesel) Land Rover

Berichtdoor Landmarcs » 07 Okt 2019, 22:41

deusjevo schreef:....

Weet wellicht iemand hoeveel liter er nog in mijn brandstoftank zit als het reservelampje gaat branden?
Ik vind verschillende gegevens, variërend van 8 tot 14 liter.


Ik denk dat die cijfers wel ± kloppen (ik heb hier een bron die zegt 12 liter).
Ik denk ook dat je ze niet preciezer zal krijgen anders dan door de tank leeg te rijden (of leeg te hevelen).

Dat leeg hevelen is overigens zo gek nog niet bij een oudere auto waarvan je de historie niet kent -- dan weet je in ieder geval precies wat er in de tank zat, en welk deel je weer teruggegooid hebt. Bedenk dat je niks hebt aan een precieze maat voor de reserve-lampjes-hoeveelheid als daarvan misschien wel één liter waterige drab is.

Groeten MarcS

deusjevo
Berichten: 162
Lid geworden op: 08 Okt 2016, 12:16

Re: GTL in je (diesel) Land Rover

Berichtdoor deusjevo » 07 Okt 2019, 22:57

Ik zou de tank graag aftappen, had van de week zelfs al een opvangbak gekocht maar in m’n tank zit geen aftapplug. :lol:

Die plug heb ik volgens mij wel bij de benzinemodellen gezien die ik bekeken heb?

Dat wordt dus hevelen maar dat vraagt even wat meer voorbereiding.
Wellicht even opkrikken achter zodat je het evt. depot naar het diepste punt leidt en weg kunt hevelen.

Met een aftapplug kun je trouwens ook wat beter spoelen, met warme diesel oid.
Range Rover Classic 1972 in de kleur Epsom Green
Citroën Dyane 1968 in de kleur Blanc EWT

En ook nog wat modern gescharrel....

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 1875
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: GTL in je (diesel) Land Rover

Berichtdoor Erik Peters » 08 Okt 2019, 08:24

Met hevelen krijg je niet alle zooi uit de tank. Het laatste zul je eruit moeten zuigen.
Een vacuumpompje (op 220V) en een ouderwetse melk-emmer, daar daar doet een kennis het mee (ook bij grote voorraadtanks).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MSN [Bot] en 8 gasten