GTL in je (diesel) Land Rover

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: GTL in je (diesel) Land Rover

Berichtdoor Landmarcs » 08 Okt 2019, 10:08

Erik Peters schreef:Met hevelen krijg je niet alle zooi uit de tank.

Het lukt wel maar met moeite en ongemak ... als je schone(re) diesel weer terug-gooit.

Het grootste ongemak is dan dat je daarna nog lang bezig bent met decanteren en filteren van de vervuilde diesel.

Een pompje is dan makkelijker en goedkoper.

Bij de regenton doe ik het volgens de "teruggooi-methode", maar daar heb je als voordeel dat kraanwater ongeveer niks kost, en het afhevel-sap bovendien makkelijk, natuurvriendelijk "verwerkt" kan.
Als je bij de brandstoftank vooral uit bent op een "verbetering" en niet per se op een volledige opschoning dan kan je overigens weldegelijk met hevelen werken: juist als er nog een zekere hoeveelheid "schone" diesel boven het grondsap staat kan je met een verzwaarde afhevelslang proberen om vooral dat grondsap af te tappen.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 08 Okt 2019, 11:39

Nou ben ik niet doorsnee maar als ik een oude auto of motor koop demonteer ik de tank. Maak hem leeg, schoon en controleer hem. Dan heb ik een mooi startpunt samen met een grote beurt nieuwe distributie etc.

De aankoop km stand is dan als het ware 0 om verder te gaan met de beurten etc. Zelfs bij de relatief jonge Td5 (2004) heb ik dat gedaan. En ook meteen de pomp, slangen en filterhouder vernieuwd. (en de brandplaatjes, engine wirig harnas, uitlaatspruitstuk, veren, schokbrekers, banden, wielen, ace stangen, turboslangen en de intercooler. Maar over de noodzaak daarvan is veel te zeggen :D :D )

Heb een hekel aan ouwe rommel :lol: :lol:
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 08 Okt 2019, 12:33

Landmarcs schreef:Het grootste ongemak is dan dat je daarna nog lang bezig bent met decanteren en filteren van de vervuilde diesel.

Dat scheiden van rommel, water en diesel gaat 'vanzelf'. Het kost alleen tijd. Simpelweg het mengsel een paar maand stil laten staan in een vaatje (met niet al te grote diameter) en vervolgens voorzichtig de schone diesel (van boven) afpompen of hevelen.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

RaRo74

Berichtdoor RaRo74 » 08 Okt 2019, 18:28

RRC?

Wat de onderkant van de tank lijkt is in werkelijkheid een beschermplaat en die moet je eerst demonteren. Mogelijk dat daar je aftapplug onder zit maar dat is tank afhankelijk.

Je brandstofleiding net voor de waterafscheider loshalen en daar aftappen is ook handig omdat dit een laag punt betreft. Auto voor het aftappen iets schuin zetten natuurlijk zodat ook de laatste restjes er uit lopen.

De waterafscheider zit links achter tegen de balk. Zie je zo zitten.

Nu je daar toch bezig bent, gelijk even water aftappen. Koop vooraf een nieuwe plastic vleugelmoer want die breken vaak af.
Filterhuis loshalen en inwendig reinigen. Er zit een herbruikbaar filter in maar kan eventueel ook gelijk vernieuwd worden.
Voor 15 euro heb je alle nieuwe afdichtingen, filters en een nieuwe vleugelmoer.
RaRo74
Het is een blauwe.............

deusjevo

Berichtdoor deusjevo » 08 Okt 2019, 20:17

Ik ga kijken of het geen afdekplaat is.

Verder ga ik even je waterscheiding tips visualiseren als ik er weer onder kruip.
Welke balk bedoel je trouwens?

Heb je wellicht een link naar die vleugelmoer en filter toe?

Dank!
Range Rover Classic 1972 in de kleur Epsom Green
Citroën Dyane 1968 in de kleur Blanc EWT

En ook nog wat modern gescharrel....

RaRo74

Berichtdoor RaRo74 » 08 Okt 2019, 21:04

Zoek naar dit ding en die kom je vanzelf tegen als je de leiding vanuit je tankt volgt naar de voorkant.

Afbeelding

Dat is de NRC9708 en bij Budget Parts kun je een setje bestellen. Vraag dan om afdichtingen, een filter en een plugje.
RaRo74

deusjevo

Berichtdoor deusjevo » 08 Okt 2019, 23:21

Dank je.

Jansen heeft dure postzegels zeg, 12 euro verzendkosten voor 5 gram :lol:

RaRo74

Berichtdoor RaRo74 » 08 Okt 2019, 23:34

Budget Parts stopt het voor je in een envelop tegen de werkelijke verzendkosten. :D
RaRo74

deusjevo

Berichtdoor deusjevo » 09 Okt 2019, 13:15

Nou, ik heb de Wynn’s https://www.wynns.nl/product/formula-go ... treatment/ toegevoegd in ca 15 liter brandstof die nog in de tank zat.

Daarna 30 liter Haan Powerplus Diesel getankt (is 2 cent duurder dan de gewone Diesel van Shell) dus 1 flesje op ca 45 liter.
Normale verontreinig is 1 flesje op 60 liter en erg verontreinigd of bij onbekende toestand 1 flesje op 30 liter toevoegen.
Ben dus lekker aan het “polderen” geweest.
Aansluitend een km of 60 gereden en toen de parkeergarage ingereden.

Was best een significant verschil in vieze dieselreuk toen ik uitgestapt was.
Voorlopig positief dus :!:

Die Wynn’s zelf stinkt naar iets wat ik niet helemaal thuis kan brengen, zal het lege flesje eens meenemen naar ons lab, dan weten we zo wat het hoofdbestanddeel is.
Het mooie is dat wij een klant hebben die dit soort goedjes ook laat mengen in NL, ik weet echter niet onder welke naam dat op de markt gezet wordt.
Zal volgende week even kijken wat de bestanddelen zijn, het zijn er zeker een stuk of 8 waarvan ik onder andere zeker ben van kerosine, hexane, lubrizol en een ketone.

Wordt vervolgd

Terug naar “Techniek”