GTL in je (diesel) Land Rover

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
deusjevo

Re: GTL in je (diesel) Land Rover

Berichtdoor deusjevo » 16 Nov 2019, 20:39

Zit inderdaad verschil in.
Van de site van den Hartogh gepikt:
Neste MY is een HVO

Verschillen GTL en HVO

Tussen GTL en HVO zitten niet veel verschillen. Eigenlijk is er maar één verschil.

Zoals hierboven genoemd zorgen beide brandstoffen voor minder fijnstof-, stikstof- en zwaveluitstoot. Doordat HVO geproduceerd wordt uit biomassa wordt er minder CO2 verbruikt in het productproces. Dit verschil kan bij het gebruik van 100% HVO zelfs oplopen van 89% tot 100% CO2 besparing. Bij GTL, wat geproduceerd wordt van aardgas, treed dit voordeel niet op.

De verbranding van de verschillende brandstoffen is dus identiek. Doordat HVO anders geproduceerd wordt bespaard u CO2 uitstoot ten opzicht van fossiele diesel.
Range Rover Classic 1972 in de kleur Epsom Green
Citroën Dyane 1968 in de kleur Blanc EWT

En ook nog wat modern gescharrel....

deusjevo

Berichtdoor deusjevo » 29 Nov 2019, 14:18

Wat een verschil in prijs ook trouwens....

Bij de Calpam op de Lyonweg in Rotterdam betaalde ik vorige week 1,49 euro per liter en bij de Esso Express in Heinenoord 1,67 euro per liter.
Als je er dan 55 liter injast loopt het verschil toch op. 8-)

Ben er nog steeds tevreden over, loopt prima en ruikt veel minder.
Denk dat er nu nog maximaal 5% diesel in m’n brandstof zit.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 29 Nov 2019, 19:43

deusjevo schreef:Ben er nog steeds tevreden over, loopt prima en ruikt veel minder.
Denk dat er nu nog maximaal 5% diesel in m’n brandstof zit.

Ah, dan is het ook nog eens terecht dat je volgend jaar geen fijnstoftoeslag hoeft te betalen :!:

Ik heb gisteravond de tank van de Td5 nog even volgegooid, gewoon met diesel (€ 1,339/l).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Edward

Berichtdoor Edward » 29 Nov 2019, 19:47

Weet nie hoor, maar 1,67? Dat betaal je hier voor een liter benzine. Dat scheelt 37 cent per liter tov gewon diesel. Dan moeten er wel hele grote voordelen aan zitten. Want dat is een flinke schep geld extra op jaarbasis.

Dan is 15% mrb opslag (dat is ongeveer 90 euri voor de D2) ineens heul voordelig....... :shock: :shock:
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

deusjevo

Berichtdoor deusjevo » 29 Nov 2019, 20:34

Die 1,67 van de Esso express ga ik natuurlijk niet blijven betalen, de 1,49 van Calpam vind ik prima.

Vreemde is dat de gewone diesel daar bij de Esso express maar 1,29 per liter was.
Weinig concurrentie met HVO diesel daar nog denk ik.

Jammer dat de accijnzen niet wat aangepast worden in het voordeel van dit soort Iets milieu vriendelijker brandstoffen.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 21 Dec 2019, 18:41

Ik kwam nog een interessant artikeltje tegen over HVO (B100):
Vergeleken met diesel NEN-EN590 gemiddeld genomen 35 % minder roetuitstoot en ook 10% lagere NOx uitstoot.

Groet,

Erik.

p.s. er staan 2 fabrieken in Finland (daar is nog hout genoeg).

p.s.2 Gister een gesprek gehad met mijn brandstofleverancier en die vertelde dat momenteel tot 7% bio-componenten worden toegevoegd (in de vorm van palmolie, zonnebloemolie <frituur>, koolzaadolie, etc.) Meer dan 7% van dat soort producten kan niet omdat de diesel dan niet meer voldoet aan de NEN-EN590 norm.
Hij zei dat volgend jaar 12% bio-componenten moest worden toegevoegd, dus zou er dan 12% HVO bijgemengd gaan worden, dan voldoet de diesel wel aan NEN-EN590. B20 en B30 voldoen wel aan NEN 590, maar B100 niet, dus zou je van de motorfabrikant toestemming moeten krijgen dat B100 NEN-EN15940 gebruikt mag worden in de betreffende motor.
(Uit een TNO rapport: TNO 2018 R10231) Moderne motoren (Euro VI) hebben geavanceerdere motorregelingen en emissiecontrolesystemen, waardoor deze voertuigen niet automatisch goed overweg kunnen met brandstoffen die buiten de EN590-norm vallen.
En ook: Vrachtwagendieselmotoren met een bouwjaar voor 2013 (Euro V en lager) zijn veelal vrijgegeven voor hogere blends.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 21 Dec 2019, 20:11

Erik Peters schreef:.... dat momenteel tot 7% bio-componenten worden toegevoegd (in de vorm van palmolie, zonnebloemolie <frituur>, koolzaadolie, etc.) .... .

Qua renewable moet je overigens niet blij zijn met palmolie of koolzaadolie.

Zonnebloemolie, en andere oliën en vetten uit de frituur en aanverwant is "beperkt" renewable, dwz een hergebruik van een niet of moeilijk elders bruikbare grondstof. Bedenk evenwel dat het ook hier nog steeds om een down-cycling gaat: plantaardige en/of dierlijke oliën en vetten gebruiken als brandstof is en blijft een laagwaardige toepassing.

Palmolie is het toppunt van triest: Tropisch regenwoud wordt gekapt op - vaak slechts tijdelijk - oliepalmen te cultiveren.
De CO2 uitstoot die de regenwoud-kap en daaropvolgend de bodem-degradatie met zich meebrengt wordt niet gauw geëvenaard door de "renewable" palmolie, dus in veel gevallen is het zelfs "achteruit fietsen".

Rond de koolzaadolie zijn er iets minder negatieve effecten, maar ook daar geldt dat de rendementen erg laag zijn en we snel niet genoeg hebben aan één planeet.

Groeten MarcS

deusjevo

Berichtdoor deusjevo » 24 Dec 2019, 21:19

Vandaag weer eens getankt, kwam uit op een gemiddeld gebruik van 1 liter op 10,9 km en dat vond ik niet tegenvallen.
Nu GTL bij de Shell getankt.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 24 Dec 2019, 21:55

deusjevo schreef:Vandaag weer eens getankt, kwam uit op een gemiddeld gebruik van 1 liter op 10,9 km en dat vond ik niet tegenvallen.
Nu GTL bij de Shell getankt.

Tja, of het mooie cijfers zijn hangt af van je rijstijl, en van wat je waar aan kilometers gereden hebt.

Met de "Puma" (en de "stroomlijn" van een 110) haal ik als jaarrond-gemiddelde iets in de buurt van 1:10,6 -- 1:10,7.
Met de Td5 (deels met overdrive) haalde ik betere cijfers. Een 300Tdi moet in dezelfde regionen (kunnen) zitten.

Het is overigens opletten: is de kilometerteller echt "on the spot" ?
Ik zag de nominale ± 2% verschil tussen 7.5x16 en de 235/85x16 banden terug in de gemiddelden ... de 235/85x16 bleek bij mijn Defender de kilometerteller echt "on the spot" te helpen (nu ja, voorzover "on the spot mogelijk is, er zit sowieso al bijna 3% verschil tussen geheel opgesleten en nieuwe banden).

Groeten MarcS

PS   Ik ben 'm even kwijt, maar is is een website waar "fundamentalo's" alle (verbruiks)kosten braaf invullen. Op die website kan je dus ook zien wat er aan verbruikscijfers haalbaar is (haalbaar in zowel positief als negatief). De beste haalde langjarig ongelooflijk mooie cijfers -- zodanig dat je ging twijfelen aan hetzij jezelf danwel die cijfers.

deusjevo

Berichtdoor deusjevo » 25 Dec 2019, 11:24

Tja, is een mix van stads, buiten wegen en snelweg ritten.
Op snelweg rijd ik meestal 105 a 110, nooit harder eigenlijk, dan rijdt hij niet prettig meer.
Ben een rustige rijder met de RaRo en heb een redelijk stabiel rechtervoetje.

Heb tov standaard banden een afwijkende bandenmaat van 245/75R16, is ook niet helemaal eerlijk waarschijnlijk.
Snelheidsmeter geeft tov GPS ca 5% meer aan.

Verkoper had al aangeven dat hij ca 1 op 10 reed en ik vermoed dat hij wat harder doorrijdt dan ik doe.
Heb verbruik op ouderwetse diesel nooit berekend dus heb geen vergelijk met gebruik van HVO en GTL nu.

Die site is spritmonitor denk ik?

https://www.spritmonitor.de/de/uebersic ... owerunit=2

Terug naar “Techniek”