GTL in je (diesel) Land Rover

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: GTL in je (diesel) Land Rover

Berichtdoor Landmarcs » 25 Dec 2019, 13:00

deusjevo schreef:Tja, is een mix van stads, buiten wegen en snelweg ritten.
Op snelweg rijd ik meestal 105 a 110, nooit harder eigenlijk, dan rijdt hij niet prettig meer.
Ben een rustige rijder met de RaRo en heb een redelijk stabiel rechtervoetje.

Heb tov standaard banden een afwijkende bandenmaat van 245/75R16, is ook niet helemaal eerlijk waarschijnlijk.
Snelheidsmeter geeft tov GPS ca 5% meer aan.

Verkoper had al aangeven dat hij ca 1 op 10 reed en ik vermoed dat hij wat harder doorrijdt dan ik doe.
Heb verbruik op ouderwetse diesel nooit berekend dus heb geen vergelijk met gebruik van HVO en GTL nu.

Die site is spritmonitor denk ik?

https://www.spritmonitor.de/de/uebersic ... owerunit=2

Precies, die spritmonitor ... waar je diep depressief van kan worden (afhankelijk van wat je opzoekt).

Bij het hoe en wat en waar etc. van de kilometers doel ik op meer kenmerken.
's Winters haal ik (ook) minder kilometers uit de liter, en in West-Nederland is het ook weer moeilijker kilometers te maken als in de rustiger delen.
Rijd je in het heuvelland dan wordt de auto nog weer zuiniger ... je kan dus in alle opzichten zeggen dat West-Nederland een dieptepunt is.
Langere einden achtereen zijn weer zuiniger (Nederland is dus snel te klein).

Groeten MarcS

PS   Dat (een) 110 prettig rijdt is ook mijn idee :ugeek:   straks wordt dat dan meer 110-min (want mijn snelheidsmeter is ± "on the spot")

deusjevo

Berichtdoor deusjevo » 25 Dec 2019, 13:26

Depressief valt wel mee, de zuinigste RaRo diesels van mijn link wijken niet eens zo veraf.

Deze is zelfs bijna spot on.

https://www.spritmonitor.de/de/detailan ... 71862.html

Van de zomer naar Frankrijk, 1100 km snelweg.
Ben benieuwd waar ik dan op uitkom.

GTL en HVO zijn voor particulieren niet krijgen in Frankrijk dus zal dan wel weer gewone diesel worden, weer geen vergelijkingsmogelijkheid tov GTL en HVO.
Range Rover Classic 1972 in de kleur Epsom Green
Citroën Dyane 1968 in de kleur Blanc EWT

En ook nog wat modern gescharrel....

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 25 Dec 2019, 16:04

deusjevo schreef:....

GTL en HVO zijn voor particulieren niet krijgen in Frankrijk dus zal dan wel weer gewone diesel worden, weer geen vergelijkingsmogelijkheid tov GTL en HVO.

Mijn ervaringen met de Franse diesel zijn niet slecht behalve dan de prijs* (en dat ik altijd vergeet om een kaartje te maken van de goedkoopte-eilanden - naar ik begreep is er (ook) een belasting-prijs-effect per departement).
  * Ik ga er geen geel hesje om aantrekken, ook al ben ik ook niet altijd blij met de politiek van Macron.

Groeten MarcS

bramholz

Berichtdoor bramholz » 18 Jan 2020, 12:30

Is er ook iemand met een 300tdi of ouder type motor die doorlopend Neste MY tankt?
Ik kan het nu in Den Haag bij Tamoil tanken en heb er inmiddels 1000 km mee gereden.
Rubbers in het brandstofsysteem zijn nog niet opgelost...
Toch spannend.
Hebben jullie ervaring met renewable diesel zoals Neste MY (is dus geen biodiesel, ander proces, en doordat je het 100% kan kanten veel schoner nog dan biodiesel).
Chrs,
Bram

Edward

Berichtdoor Edward » 18 Jan 2020, 17:29

Die rubbers of andere delen lossen ook heus niet binnen 1000 km of zelfs 10.000 kilometer op. Maar over vijf jaar kun je best het halve systeem moeten nakijken. Of wellicht niet.

Zolang de injectiepomp er maar geen last van heeft, de rest is vervangbaar.
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

deusjevo

Berichtdoor deusjevo » 18 Jan 2020, 18:16

bramholz schreef:Is er ook iemand met een 300tdi of ouder type motor die doorlopend Neste MY tankt?
Ik kan het nu in Den Haag bij Tamoil tanken en heb er inmiddels 1000 km mee gereden.
Toch spannend.
Hebben jullie ervaring met renewable diesel zoals Neste MY (is dus geen biodiesel, ander proces, en doordat je het 100% kan kanten veel schoner nog dan biodiesel).
Chrs,
Bram

Ja, ik heb nu met m’n 300TDI denk ik een 3000 km weg op blauwe diesel 100 en GTL.
Tot nu toe geen problemen.
Vanmorgen weer 80 liter getankt á 1,54 per liter bij een Q8 in Nieuwegein.
Was onderweg naar 4x4 terrein in Heerde en je moet af en toe wel zoeken naar een pomp die blauwe diesel 100 of GTL heeft.
Range Rover Classic 1972 in de kleur Epsom Green
Citroën Dyane 1968 in de kleur Blanc EWT

En ook nog wat modern gescharrel....

bramholz

Berichtdoor bramholz » 19 Jan 2020, 11:36

deusjevo schreef:
bramholz schreef:Is er ook iemand met een 300tdi of ouder type motor die doorlopend Neste MY tankt?
Toch spannend.
Chrs,
Bram

Ja, ik heb nu met m’n 300TDI denk ik een 3000 km weg op blauwe diesel 100 en GTL.
Tot nu toe geen problemen.
Vanmorgen weer 80 liter getankt á 1,54 per liter bij een Q8 in Nieuwegein.
Was onderweg naar 4x4 terrein in Heerde en je moet af en toe wel zoeken naar een pomp die blauwe diesel 100 of GTL heeft.

Thanks! Goed om te weten. Ik ga er voorlopig gewoon mee door dan.

Terug naar “Techniek”