Vochtprobleem Discovery III

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
WytzeVennema

Vochtprobleem Discovery III

Berichtdoor WytzeVennema » 20 Feb 2019, 21:59

Goedenavond

ik heb sinds de aanschaf van mijn Discovery begin januari ontzettend veel vocht aan de binnenkant van de ramen en onder de zonnekleppen zelfs.
Nu kwam ik er toevallig van het weekend achter dat de vloerbedekking aan de bijrijderskant helemaal doorweekt is.

Ik heb geen idee waar dat vandaan kan komen. Heb de goot bij het voorraam en de deurrubbers gecheckt , daar komt het niet weg volgens mij.

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn of soortgelijk probleem gehad ??

Ik hoor het graag , alvast bedankt !

Groet,

Wytze Vennema

Landmarcs

Re: Vochtprobleem Discovery III

Berichtdoor Landmarcs » 21 Feb 2019, 19:40

Dag Wytze,

Ik weet niet of het bij jou van toepassing is, maar ... waar er een zonnedak in de auto zit daar ligt een vocht-probleem op de loer.
De verborgen afvoertjes willen verstopt raken en dan eindigt de afvoer vaak in het tapijt van de bijrijder.

En dan ... hebben we nu mooi weer met koude nachten en dus heb je condens daar waar de auto het sterkste afkoelt.

Groeten MarcS

rrover

Berichtdoor rrover » 21 Feb 2019, 20:15

Bekende Discovery 3/4 lekkageproblemen:

Afvoerslangen schuifdak verstopt, danwel los, of gescheurd, of bij het afvoerpunt achter het zijscherm (L&R) nog niet aangepast (opening groter maken). Er zitten 4 slangen aan het schuifdak, 1 op iedere hoek. De voorste 2 gaan achter de A pilaar bekleding naar een grommet achter het betreffende spatbord L of R.
Lekkage voorruit door niet originele (LR of Pilkington) vanwege onjuiste kromming voorruit
Lekkage door A pilaar (onder de afschermkap moeten sealtjes aan de clips zitten en 2 gaten zijn afgeplakt)
Lekkage via kachelinlaat onder de zwarte plastic afscherming onder de voorruit

Oorzaak vinden kan lastig zijn en gaat het beste door de A pilaar bekleding aan de binnenzijde af te nemen en ook de hemel aan de voorzijde. Dan met water buiten nat maken en kijken waar het water binnendringt.

https://www.youtube.com/watch?v=16x02kh7IAg
Nog wel meer filmpjes op utube te vinden
One Ten 300Tdi
Ninety 200Tdi

Edward

Berichtdoor Edward » 21 Feb 2019, 22:04

Best briljant, bovenstaand verhaal kun je ongeveer ook 1 op 1 schrijven voor een Discovery 1, bij de Discovery II kom je exact dezelfde punten tegen. Gelukkig luistert JLR goed naar hun klanten en dealers zodat bij de 3 & 4 de problemen aangepakt zijn....... :shock: :shock:

Zelf ben ik er altijd nog mee weggekomen om bij iedere beurt de slangen van het dak even goed door te spoelen, maar wat een sof dat een probleem van het eerste model drie modellen later (tussentijdse facelifts etc buiten beschouwing gelaten) nog steeds aanwezig is.
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Roger

Berichtdoor Roger » 22 Feb 2019, 11:10

mijn 3 had het ook.
slangen in de A pilaar verstopt.
links komt ie in de luchtinlaat uit waar ook nog een stuk zwart geluidsisolatieschuim de zaak blokkeert.
opening groter maken en schuim heb ik verwijderd.
de slangen zijn blijkbaar niet waterdicht genoeg zodra er water in blijft staan. en dat loopt je voetenbank in. en de hele dorpel waar de enorme kabelboom in ligt staat gegarandeerd ook onder water waardoor het wachten op andere klachten is.
inderdaad de 4 uitstroomopeningen van je zonnedak schoonmaken en er een flexibele draad doorheen voeren om de verstopping te verhelpen.
maar vooral daar waar het water de leidingen verlaat zit een soort 'ventieltje' dat totaal niet werkt. open boren of wegsnijden zodat het water makkelijker de leiding kan verlaten.
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
Toyota Hilux D4
UNIC 75 PC camper 4x4 truck

Mivida

Berichtdoor Mivida » 24 Feb 2019, 12:49

Zou het bij jou misschien ook bij je ramen vandaan kunnen komen? (sealing)
Zie mijn topic https://forum.lrch.nl/viewtopic.php?f=14&t=11782

Ik heb toen ik die tip hier kreeg de tuinslang op het dak laten lopen en zo kon ik de oorzaak opsporen.
Discovery 2 V8 4.0l - 2001

Mivida

Berichtdoor Mivida » 24 Feb 2019, 13:32

Roger schreef:inderdaad de 4 uitstroomopeningen van je zonnedak schoonmaken en er een flexibele draad doorheen voeren om de verstopping te verhelpen.
maar vooral daar waar het water de leidingen verlaat zit een soort 'ventieltje' dat totaal niet werkt. open boren of wegsnijden zodat het water makkelijker de leiding kan verlaten.

Ben ik nu heel blind? 8-) Ik zie de openingen van de slangen niet bij mijn Disco 2 dakraam. Waar zitten deze "verstopt" (foute woordkeuze nu :lol: )
Discovery 2 V8 4.0l - 2001

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 24 Feb 2019, 17:20

Mivida schreef:Ik zie de openingen van de slangen niet bij mijn Disco 2 dakraam.

Roger schreef over de Discovery 3 die hij gehad heeft
Roger schreef:mijn 3 had het ook.
Dan zal het bij de Discovery 2 net iets anders zitten.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Edward

Berichtdoor Edward » 24 Feb 2019, 18:14

Bij een D2 zitten ze in de A-stijl en achter bij de achterlichten. Wellicht ook nog in de b en c stijl maar daar ben ik nog nooit geweest dus da weet ik nie zeker nie.

De afvoer van het condenswater bij mijn Range Rover zat op de tunnel en daar zaten van die afsluitende uiteinden op. Als die dichtrotten met rommel (en dat doen ze) loopt het condenswater over de tunnel de voetenruimte in. Dus wellicht dat er twee oorzaken zijn. (Als dat bij een D3 net zo klote gemaakt is)
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Roger

Berichtdoor Roger » 27 Feb 2019, 11:19

bij een D3 net zo klote gemaakt.
die afsluitende uiteinden slippen van 2 zandkorrels al compleet dicht of ze verliezen hun flexibiliteit na een paar jaar en blijven gewoon dicht zitten.
wellicht gebruik ik trouwens een foute terminologie.
ik schreef A stijl maar daarmee bedoel ik eigenlijk de raamstijlen links en rechts van de voorruit.
:D
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
Toyota Hilux D4
UNIC 75 PC camper 4x4 truck

Terug naar “Techniek”