olielek achteras

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
wiro

olielek achteras

Berichtdoor wiro » 24 Mar 2019, 09:47

Ik heb een lekkage uit de steekas van het achterwiel. (def 110-1985) Ik heb het wiel e.d. er al af gehaald en allen nagekeken maar kan eigenlijk geen keering ontdekken is versleten is. De vraag is ook waat de olie ( of vet) vandaan komt. Als deze via de steekas naar buiten loopt, waar zou deze dan af moeten dichten, Op de steekas zie ik geen geslepen vlak die voor en afdichting kan zorgen?
Defender 110 3.9i V8 1984 + Defender 110 2.5 NA 1985

http://www.accu-company.nl

Erik Peters

Re: olielek achteras

Berichtdoor Erik Peters » 24 Mar 2019, 10:58

Bij de oudere Salisbury achterassen zit geen keerring die de olie in de achteras tegen moet houden (zo ook bij de 110 uit 1984 die ik gehad heb). De wiellagers worden zo ook gesmeerd met asolie want die olie kan 'gewoon' de naaf in komen (net als bij een 109 met Salisbury achteras). Mijn 110 uit 1998 heeft wel een keerring in het aseind en een geslepen vlak (verdikking) op de steekas. Dan is het zaak de wiellagers goed te smeren met vet.
Er kan dus lekkage optreden langs de aandrijfflens (pakking of spiebanen) of de naafkeerring.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

gerben1

Berichtdoor gerben1 » 24 Mar 2019, 20:28

rubber dopje wat op de steekas zit versleten , nieuwe erop ( wel origineel landrover , de imitatie's schijnen niet zo best te zijn) en het lekken is weer over .

Everhard Mulder

Berichtdoor Everhard Mulder » 25 Mar 2019, 13:28

Bij mij was ooit het binnenwerk van de meenemer, die om de steekas zit, versleten. Gevolg: lekkage en niet zo weinig ook. Meenemer vervangen en probleem was opgelost.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 25 Mar 2019, 18:06

Bij mijn 300 Tdi (uit 1998) heb ik ook al de meenemers/aandrijfflens (van de achteras) moeten vervangen, die vertanding sleet in zo'n 100.000 km weg.
Met de 110 uit 1984 nooit last gehad, maar die splines werden dan ook gesmeerd met cardanolie (ook zijn die meenemers 'dikker', dus langere vertanding, groter draagvlak). Daar kwam ik achter toen ik meenemers, die ik nog had liggen van een oudere LR, wilde gebruiken op mijn 300 Tdi, dat paste niet dus moest ik toen nieuwe bestellen.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

vinciente

Berichtdoor vinciente » 21 Jan 2020, 23:02

Prachtig de zoekfunctie. Soms is een bericht wat ouder.

Bij mijn 1977 SIII lekt er ook een halve eetlepel per 100 km.
Meestal langs de trommel van de achterrem.
Remolie is het niet want de remcilinder is droog.
Bij demontage van het wiel / lager / naaf geen afdichting tegen gekomen.
De steekas zelf is 'droog'
Iemand niet een tekening van het diff met assen?

\
Vinciente
LaRo88KT1977
Mijn andere hobby Volvo:
XC90V8
480GTT3Turbo

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 22 Jan 2020, 13:01

vinciente schreef:Bij mijn 1977 SIII lekt er ook een halve eetlepel per 100 km.

Heb je de naaf dan wel van het aseind af gehaald?
Want achterin de naaf zit wel degelijk een keerring. Bij zo'n oude Series kan het wel zijn dat de keerring op het 'aseind' is in gesleten met het gevolg dat een nieuwe keerring ook maar tijdelijk afdicht. Maar bij een Series is het, meen ik, mogelijk om die ring (waar de keerring op afdicht) te vervangen.
Ik heb vroeger ooit eens een "speedy sleve" gemonteerd, maar dat liep ook niet zo lang.

Is de as-ontluchting nog wel open, d.w.z. is het kogeltje in het koperen huisje bovenop de as wel goed gangbaar (rammelen)?

Groet,

Erik.

vinciente

Berichtdoor vinciente » 23 Jan 2020, 23:40

Erik Peters schreef:
vinciente schreef:Bij mijn 1977 SIII lekt er ook een halve eetlepel per 100 km.

Heb je de naaf dan wel van het aseind af gehaald?
Want achterin de naaf zit wel degelijk een keerring. Bij zo'n oude Series kan het wel zijn dat de keerring op het 'aseind' is in gesleten met het gevolg dat een nieuwe keerring ook maar tijdelijk afdicht. Maar bij een Series is het, meen ik, mogelijk om die ring (waar de keerring op afdicht) te vervangen.
Ik heb vroeger ooit eens een "speedy sleve" gemonteerd, maar dat liep ook niet zo lang.

Is de as-ontluchting nog wel open, d.w.z. is het kogeltje in het koperen huisje bovenop de as wel goed gangbaar (rammelen)?

Groet,

Erik.

Ben ondertussen zover gekomen (google) dat er tekneningen online staan.
Het wiel had flinke speling op t lager en daardoor is de keerring ook versleten.
Volgende week vervangen en testen.
Heb meteen de ontluchting schoongemaakt. Leek redelijk werkend.
Thanks voor het fijne antwoord.
Vinciente
LaRo88KT1977
Mijn andere hobby Volvo:
XC90V8
480GTT3Turbo

Terug naar “Techniek”