HCPU bak 130 verwijderen/vervangen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
paul k

HCPU bak 130 verwijderen/vervangen

Berichtdoor paul k » 26 Mar 2019, 08:29

Ik weet niet helemaal of dit een technisch topic is of een project topic, maar begin met eerst hier de vraag te stellen;
ik ben mijn 130 aan het ombouwen en ik heb verschillende mogelijkheden;
- een verwisselbare unit, dus bak "opkrikken" en de 130 er onderuit rijden
- een vaste unit in/op de bestaande bak

Alhoewel de unit aan alle kwarttarrief eisen voldoet, is het mij niet zozeer om het belastingvoordeel te doen.
Door de unit als "lading "te gebruiken, kan deze, als ik van 130 zou willen wisselen om wat voor reden dan ook, meenemen naar een volgende 130.

Maar goed, ik heb nu een ingekorte HCPU bak op de 130( is vanaf achterklep tot vuldop 30 cm ingekort om de pukkel te vermijden) en deze wordt vervangen voor de (bijna) standaard 130 HCPU bak. Die bak voldoet aan de grijs kenteken eisen, alhoewel ik, met het rijden met de unit, de achterklep er af heb.
De unit kan ik in de schuur mbv kettingtakels of een heftruck van de HCPU bak afhalen.
Allereerst moet de oude bak er af en waar loop ik dan tegenaan? tips en tricks?

Groet! Paul
Defender 2004 TD5 130 HCamperPU
S3 1977 88"stawag ( in wording. ;) .)
S2a Santana 1967 halverwege 8-)
S2 1961 Dormobile
S1 1954 86"

HJK

Re: HCPU bak 130 verwijderen/vervangen

Berichtdoor HJK » 26 Mar 2019, 08:59

simpel te verwijderen door wat moeren / bouten onderkant los te draaien nadat je de stroomkabels licht hebt losgemaakt. Vrij simpel allemaal.
Bijlagen
IMG_5600.JPG
IMG_5605.JPG
IMG_5606.JPG

HJK

Berichtdoor HJK » 26 Mar 2019, 08:59

IMG_5674.JPG

Edward

Berichtdoor Edward » 26 Mar 2019, 09:37

Inderdaad erg simpel. twee stevige steunen met vier bouten aan de cabine kant, twee stevige steunen met 4 bouten aan de achterbalk en een paar overbodige showsteunen aan een hoeklijntje op de ahcterbalk.

Die laatste laat ik gewoon weg, kun je ook beter het chassis schoonspuiten tussen bak en chassis. Ik zou gewoon de originele steunen gebruiken. Wil je ooit de bak meenemen is het een paar bouten losdraaien en iig van tussentijds monteren net zo.

Niet de moeite waard om daar iets voor te fabriceren. Binnen 15 minuten staat ie naast de wagen.

Overigens zit aan grijs voldoen niet zozeer in de lengte alleen als wel in de hoogte. Een huif of overkapping en ook iets dat als camperunit dient moet minimaal 1300mm binnenhoogte hebben. Tenzij de camperunit als lading uitneembaar in de bak staat, dan zijn nauwelijks restricties zolang je binnen de maximale maten van lading blijft.
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

HJK

Berichtdoor HJK » 26 Mar 2019, 09:44

IMG_1488 (002).jpg

Hooguit gaan deze "counter plaatjes" los of kapot maar ook simpel na te maken. (zitten in de holle profielen bak).

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 26 Mar 2019, 17:35

Edward schreef:....

Overigens zit aan grijs voldoen niet zozeer in de lengte alleen als wel in de hoogte. Een huif of overkapping en ook iets dat als camperunit dient moet minimaal 1300mm binnenhoogte hebben. Tenzij de camperunit als lading uitneembaar in de bak staat, dan zijn nauwelijks restricties zolang je binnen de maximale maten van lading blijft.

Paul K. schreef dat zijn camper-unit tevens aan de kwarttarief-eisen voldeed vlgs mij is dan de binnenhoogte ook al minimaal 1m30.

Ik ben wel nieuwsgierig naar het aanzien van 130 met camper-unit.

Groeten MarcS

allard

Berichtdoor allard » 26 Mar 2019, 21:10

Ditto: nieuwsgierig naar foto's. Een verkorte 130 als camper, dan zou ik een "geïntegreerde" verwachten (laadruimte bij cabine getrokken), maar tegelijkertijd is de HCPU bak afneembaar...? Ik denk dat beelden meer zeggen dan woorden, dus ik zou wel wat foto's willen zien.
130 HCPU TD5 MY2000

paul k

Berichtdoor paul k » 27 Mar 2019, 08:05

@ Allard; De huidige bak is ingekort, de "nieuwe " niet, die heeft de gebruikelijke afmetingen. De 130 is niet verkort. De dubbele cabine blijft intact.
Als ik de auto om wat voor reden dan ook wil ruilen met een jongere, kan de unit meegenomen worden. Als ik m omkeur naar kwarttarief waardige camper, ben ik zowel de camperfaciliteiten én de 130 kwijt. Ik kan in zo'n situatie vóór verkoop de auto weer terug laten keuren naar grijs, maar vrees dan voor de regelgeving die steeds ingewikkelder is geworden tav grijs ( aldus de geleerden....)

Het concept is vergelijkbaar met een afzetunit, zoals wel vaker is toegepast bij Nissan king cab en Dodge's.

Zodra de unit én de hcpu bak is geplaatst, zal ik wat foto's posten.
( begint nu wel een "project" topic te worden.... ;) )

groet, Paul
Defender 2004 TD5 130 HCamperPU
S3 1977 88"stawag ( in wording. ;) .)
S2a Santana 1967 halverwege 8-)
S2 1961 Dormobile
S1 1954 86"

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 27 Mar 2019, 09:34

paul k schreef:@ Allard; De huidige bak is ingekort, de "nieuwe " n[size=85][size=85][/size][/size]iet, die heeft de gebruikelijke afmetingen. De 130 is niet verkort. De dubbele cabine blijft intact.
Als ik de auto om wat voor reden dan ook wil ruilen met een jongere, kan de unit meegenomen worden. Als ik m omkeur naar kwarttarief waardige camper, ben ik zowel de camperfaciliteiten én de 130 kwijt. Ik kan in zo'n situatie vóór verkoop de auto weer terug laten keuren naar grijs, maar vrees dan voor de regelgeving die steeds ingewikkelder is geworden tav grijs ( aldus de geleerden....)

Het concept is vergelijkbaar met een afzetunit, zoals wel vaker is toegepast bij Nissan king cab en Dodge's.

Zodra de unit én de hcpu bak is geplaatst, zal ik wat foto's posten.
( begint nu wel een "project" topic te worden.... ;) )

Qua omkeur-opties:
Je kan ook nog denken aan de chassis-cabine optie.

En qua terugkeuren:
Je zou eens goed bij de RDW moeten navragen maar vlgs mijn "moeten" ze altijd kunnen terugkeuren naar wat er oorspronkelijk gekeurd is*.
De enige "ingewikkeldheid" is dan de uitleg door de jaren heen van de verschillende lengte-maten (maar daarvoor heb je al de oplossing van de verkorte laadbak). Soms bedenken de "geleerden" het alleen maar extra moeilijkheden en is de werkelijkheid menselijker.
*   Ik heb meegemaakt dat ze bij de RDW een oorspronkelijk in NL geïmmatriculeerde Renault, die zo'n 10 jaar in Frankrijk ingeschreven was geweest, gewoon in de computer terugzochten en weer het oorspronkelijke kenteken teruggaven, er werd alleen gechecked of het werkelijk dezelfde auto van voorheen was (de APK werd overigens sympathiek vriendelijk uitgevoerd, twee kleinere gebreken werden slechts als "te verhelpen" genoemd en gaven dus niet direct een afkeur.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”