Defender 110 (2001) ombouwen van grijs naar geel kenteken

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Daniel_laro

Defender 110 (2001) ombouwen van grijs naar geel kenteken

Berichtdoor Daniel_laro » 27 Mar 2019, 16:26

Dag allen,

Ik heb een vraagje: ik wil onze defender 110 SW ombouwen van grijs naar geel kenteken. Technisch niet zo'n uitdaging, ik heb de originele achterbank ook nog. Deze auto is meteen op grijs kenteken geregistreerd bij aflevering.

Nu het probleem: ik belde net met de RDW om door te spreken hoe de keuring verloopt. Tot mijn schrik kreeg ik echter te horen dat auto's op grijs kenteken die nooit als personenauto zijn geregistreerd, niet tot personenauto kunnen worden omgekeurd! Ik heb aangegeven dat deze auto af fabriek als personenauto is geleverd en hier in Nederland voor aflevering naar grijs kenteken is omgebouwd, maar dat zou allemaal niet baten.

Weet iemand hier meer van af? Het lijkt mij stug dat dit onmogelijk is? Heb ik de verkeerde gesproken?

Met vriendelijke groet,

Daniel

Ron63

Re: Defender 110 (2001) ombouwen van grijs naar geel kenteken

Berichtdoor Ron63 » 27 Mar 2019, 17:32

De laatste Defender’s werden op bedrijfskenteken geleverd ook al was hij als personen auto uitgevoerd. Auto voldoet dan niet meer aan de eisen en er werd Bpm betaald.
Misschien even navragen bij de blauwe brigade hoe het papiertechnisch moet.

Groet Ron
130-Td5 HCPU "Camper" 2007
110-Td5 X-tech 2006

Crusty

Berichtdoor Crusty » 27 Mar 2019, 17:48

Paar maanden geleden zelfde gedaan, van grijs naar geel.
Was geen probleem bij de RDW. Defender staat in het systeem als stationwagen
110 Td5
109 V8

Edward

Berichtdoor Edward » 27 Mar 2019, 18:16

Een stationwagon zou idd gewoon moeten kunnen. Td5's heb ik meerdere teruggebouwd naar geel. Die zijn ook nog gewoon als luxewagen geleverd. Later zijn ze idd alleen als bedrijfswagen geleverd ook al waren ze ingericht voor personenvervoer. Zoals Ron al aangeeft.

Als het een hardtop was kun je wel tegen problemen aanlopen want dan is er geen typegoedkeuring. Ook al is de SW identiek op wat plaatwerk na.....
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 27 Mar 2019, 18:17

Hoe het precies zit weet ik ook niet, maar een ex veearts hier wou vorig jaar zijn Toyota Hilux (dubbelcabine pick-up) ook naar geel laten omkeuren.
Ook hij kreeg van de RDW te horen dat ze dit niet deden en dat hij naar de belastingdienst moest gaan. Daar moest hij een leuk bedrag aan bpm aftikken en vervolgens was de bedrijfsauto een personenauto.
Nu is de verzekering lastig (dure personenauto) en moet hij een goedgekeurd alarm in laten bouwen, hetgeen gisteren gebeurt is.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Daniel_laro

Berichtdoor Daniel_laro » 27 Mar 2019, 21:07

Het gaat om de 32-vv-sj, een 110 td5 stationwagon uit 2001. De dame aan de telefoon van het rdw was - na overleg met de technische dienst - erg stellig: alleen auto's die al eens een geel kenteken hadden gehad konden weer van grijs naar geel. Ik zal morgen opnieuw bellen, kijken wat ik dan te horen krijg.

Ik begrijp dat het alternatief zou kunnen zijn om grijs te blijven rijden, maar dan zonder (meer) te voldoen aan de inrichtingseisen. Moet ik dat enkel regelen bij de belastingdienst? Het aantal geregistreerde zitplaatsen staat nu op 0, zou dat nog moeten worden aangepast?

Ik zie verder zo snel eigenlijk geen nadelen aan deze route, zelfs de wegenbelasting zou iets lager zijn dan bij een geel kenteken. Mis ik iets?

Met vriendelijke groet,

Daniel

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 27 Mar 2019, 23:51

Daniel_laro schreef:....
Ik zie verder zo snel eigenlijk geen nadelen aan deze route, zelfs de wegenbelasting zou iets lager zijn dan bij een geel kenteken. Mis ik iets?
....

Qua voor- en/of nadelen:
In principe is het mogelijk dat een grijskenteken auto aan net iets andere eisen en of regels onderhevig kan zijn.
Hoe het nu precies zit weet ik niet maar er was ooit sprake van een max snelheid van 80 km/u van een meer dan 2.8 ton voertuig in Duitsland (niet dat ik daar verder ooit iets over gehoord heb).
Met een aanhanger heb je ook net iets andere regels.
Verder is mijns inziens een duidelijk voordeel dat grijs kenteken maar geel belastingen vooral (of eigenlijk alleen) een belasting-zaak is, en dat maakt een en ander administratief een stuk makkelijker.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 28 Mar 2019, 00:12

Daniel_laro schreef:Ik begrijp dat het alternatief zou kunnen zijn om grijs te blijven rijden, maar dan zonder (meer) te voldoen aan de inrichtingseisen. Moet ik dat enkel regelen bij de belastingdienst?l

De ex veearts was bang voor een naheffing bpm en een fikse boete, dat had een collega (ook met een dubbelcabine pick-up) namelijk gehad (die auto zou niet aan de grijskenteken eisen van de belastingdienst voldoen).
Met grijs kenteken betaal je geen provinciale opcenten.
Maar ik zou toch wel graag het aantal zitplaatsen vermeld zien in de kenteken 'papieren' en uiteraard moeten die zitplaatsen voorzien zijn van veiligheidsgordels. Met een grijs kenteken mag je geen personen vervoeren in de laadruimte. En bij mijn 110 (2001) begint ongeveer halverwege de (achter)zijdeuren de laadruimte, alleen maar twee voorstoelen. Een verzekeringsmaatschappij zou vervelend kunnen gaan doen als er iets gebeurt met passagiers in de laadruimte.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Kees van der Velde

Berichtdoor Kees van der Velde » 28 Mar 2019, 08:36

Ik heb ongeveer vier jaar geleden exact hetzelfde gedaan. Een 08-2001 110 TD5 SW, die initieel als grijs-kenteken-auto de weg op gegaan is, omgekeurd naar geel. Dit kan dus zeker wel!

Cruciaal bij deze keuring was dat ik het 'Certificate of Conformity' (COC) voor mijn auto kon laten zien. Daarmee kan de RDW namelijk controleren of alle (gordel)punten voldoen aan de Europese regels. Ik had deze bij de eerste keuring niet bij me en kon helaas zonder nieuw kenteken retour.

Het COC heb ik bij Landrover Nederland opgevraagd aan de hand van het chassisnummer. De tweede keer keuren was geen enkel probleem, ik had dezelfde keurmeester en die wist nog dat het eerder niet gelukt was, dus COC checken, de weegbrug op en daarna was papierwerk en toen was het in orde.

Als je mazzel hebt, zitten alle bevestigingspunten nog gewoon in je auto en kun je die gewoon gebruiken. Gordels erin en klaar. (Niet vergeten BPM af te tikken met de Belastingdienst!)

Ik had er bij de keuring 5 gordels in zitten en heb dan ook 5 zitplaatsen op kenteken.
Defender 110 td5 2001
Spark Overland

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 28 Mar 2019, 09:00

Erik Peters schreef:
Daniel_laro schreef:Ik begrijp dat het alternatief zou kunnen zijn om grijs te blijven rijden, maar dan zonder (meer) te voldoen aan de inrichtingseisen. Moet ik dat enkel regelen bij de belastingdienst?l

De ex veearts was bang voor een naheffing bpm en een fikse boete, dat had een collega (ook met een dubbelcabine pick-up) namelijk gehad (die auto zou niet aan de grijskenteken eisen van de belastingdienst voldoen).
Met grijs kenteken betaal je geen provinciale opcenten.

Het eerste deel, nl geen naheffing, is relatief makkelijk te bereiken:
Bij de belastingdienst melden dat je graag voor geel wilt betalen, en dat je dus ook de resterende BPM wilt afdragen.
Ook al heb je niks echt zichtbaar/actief gedaan, door een grijskenteken-auto te kopen en door het grijze tarief als het juiste te accepteren heb je aangifte gedaan voor het grijze kenteken, en als dat niet klopt heb je dus een foutieve aangifte gedaan en loop je het risico op een (forse) naheffing.
Geef je aan voor geel te willen betalen dan moet dat makkelijk te regelen zijn.

Dan het aantal zitplaatsten: Voorheen stond dat aantal niet in de RDW-register, althans niet zichtbaar. De regels waren eerder ook soepeler, dus kan je je afvragen waaraan je precies moet voldoen, maar netjes bij de RDW genoteerd is natuurlijk de zekerste route.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”