Hallo,
Hopelijk kan iemand mij in de juiste richting wijzen voor een oplossing van dit probleem:
Vorig jaar bij de APK kwam mijn Defender zonder problemen door de CO2-meting. Dit jaar blijkt de gemeten waarde ruim boven de toegestane waarde. Ik heb minder dan 1500km gereden afgelopen jaar dus ben onaangenaam verrast. Twee jaar geleden is er een nieuwe catalisator onder gegaan want toen was de waarde ook (iets) te hoog.
Mijn lokale garage heeft weinig ervaring met de 2.0 MPI maar er rijden er nu toch wel een paar dozijn rond in nederland dus ik hoop dat iemand een suggestie heeft hoe ik dit probleem aan moet pakken cq oplossen.
Alvast bedankt!
Def 90 2.0MPI CO2-waarde veel te hoog
-
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 06 Jun 2011, 00:21
Re: Def 90 2.0MPI CO2-waarde veel te hoog
De goedkoopste optie is om vóór de apk het hok een keer te gebruiken. Stilstaan is moordend voor iedere vorm van techniek
Ma heeft een Opeltje dat we nieuw gekocht hebben in 1994 en dat nu bíjna de 80K aantikt. Die rot ook gewoon dicht en geeft hele foute metingen en waarden als ik die zo naar de apk breng. Tis nog een automaat ook dus soms duurt het een kilometer voor ie überhaupt schakelt. Ze komt met het ding de 30km zone niet uit.....
De oplossing is om voor de apk even een rondje snelweg te doen en het ding in alle versnelling laten loeien tot en met. Dan volgas terug naar huis en hij komt glansrijk door de apk.
Ma heeft een Opeltje dat we nieuw gekocht hebben in 1994 en dat nu bíjna de 80K aantikt. Die rot ook gewoon dicht en geeft hele foute metingen en waarden als ik die zo naar de apk breng. Tis nog een automaat ook dus soms duurt het een kilometer voor ie überhaupt schakelt. Ze komt met het ding de 30km zone niet uit.....
De oplossing is om voor de apk even een rondje snelweg te doen en het ding in alle versnelling laten loeien tot en met. Dan volgas terug naar huis en hij komt glansrijk door de apk.
Re: Def 90 2.0MPI CO2-waarde veel te hoog

Groet Ron
130-Td5 HCPU "Camper" 2007
110-Td5 X-tech 2006
110-Td5 X-tech 2006
-
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 06 Jun 2011, 00:21
Re: Def 90 2.0MPI CO2-waarde veel te hoog
Bedankt voor de suggesties.
Heb met de garage afgesproken dat ik hem morgenochtend even een half uur flink warm ga stoken en daarna meteen de CO2 meting doen.
Wordt vervolgd!
Heb met de garage afgesproken dat ik hem morgenochtend even een half uur flink warm ga stoken en daarna meteen de CO2 meting doen.
Wordt vervolgd!
-
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 06 Jun 2011, 00:21
Re: Def 90 2.0MPI CO2-waarde veel te hoog
Jullie tip heeft gewerkt. Ik ben 45 minuten lang de snelweg op en neer ge-raced, vervolgens direct de CO2 meting gedaan en zonder problemen door de meting en APK gekomen.
Bedankt!
Bedankt!
Re: Def 90 2.0MPI CO2-waarde veel te hoog
Top!, nu maar wat meer gaan gebruiken
Groet
Ron

Groet
Ron
130-Td5 HCPU "Camper" 2007
110-Td5 X-tech 2006
110-Td5 X-tech 2006
Re: Def 90 2.0MPI CO2-waarde veel te hoog
Ron63 schreef:Top!, nu maar wat meer gaan gebruiken![]()
Groet
Ron
Sluit ik mij helemaal bij aan. Top!
-
- Berichten: 6760
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Def 90 2.0MPI CO2-waarde veel te hoog
The_Dutchman schreef:Jullie tip heeft gewerkt. Ik ben 45 minuten lang de snelweg op en neer ge-raced, vervolgens direct de CO2 meting gedaan en zonder problemen door de meting en APK gekomen.
Ik denk overigens dat het meer een CO probleem was als CO2.
CO2 ontstaat door het volledig verbranden van benzine, CO is het gevolg van een slechte verbranding.
Groeten MarcS
- Erik Peters
- Berichten: 1871
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: Def 90 2.0MPI CO2-waarde veel te hoog
Landmarcs schreef:Ik denk overigens dat het meer een CO probleem was als CO2.
De CO waarde was ook (veel) te hoog toen ik mijn VW bus (met 2,1 l WBX motor) liet keuren gisterochtend (CO ± 1,17). Tja, zei de keurmeester dat mag ik zo niet goedkeuren. Een collega had wel een oplossing; lambda-sonde en katalysator verwijderen, dan moet de CO waarde onder de 3,5 liggen. Bij het bouwjaar van mijn VW bus is het niet verplicht om een lambda-sonde en katalysator te hebben, maar als het erop zit dan moet het wel werken.
Er af slopen daar had ik geen zin in, dan raakt het computertje misschien van slag. En het is een U9 motor, dus in Duitsland zou ik nog een grüne Plakkete kunnen krijgen.
Ja, zei de keurmeester, jij bent vanochtend natuurlijk gewoon van huis gereden hier naar toe, motor afgezet en net naar binnen gereden, dus hij is nog niet goed warm. Dat de motor niet goed warm is weet ik wel zeker zei ik. Dan moest ik hem eerst maar goed warm rijden. Dat gaat niet want de bus is nog geschorst en dan mag ik alleen naar de APK en terug.
Ik moest maar even gas geven en de motor met 2000-2500 toeren laten draaien en na een minuutje of zo zag je de CO waarde zakken (ook bij 2000 motortoeren). De elektrische fan sloeg aan, dus toen was e.e.a. warm genoeg. Stationair draaiend een CO waarde van 0,02-0,03.
Inmiddels heeft de VW bus weer een geldige APK.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten