Chassis restaureren

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
wilzun

Re: Chassis restaureren

Berichtdoor wilzun » 31 Mei 2019, 09:54

Begrijp me niet verkeerd ik had ook liever het ori chassis behouden.

Frank AW

Berichtdoor Frank AW » 31 Mei 2019, 13:23

Edward schreef:
"Maar een oud Serie chassis kun je gewoon repareren en wegbrengen om te verzinken. Aan de binnenkant zit geen lak of conservering. Hooguit modder en vuil. Dat kun je prima spoelen. Oppervlakteroest komt in de baden wel los en is alleen maar betere hechting bij verzinken."

Edward, wat je schrijft dat de binnenkant niet geconserveerd is, daar schrik ik van. Ze hadden toen zeker nog goed staal, want op een achterbalk na en 2 dwarsbalken is het chassis nog erg goed, er is nooit aan gelast. Dus dit chassis wordt zeker niet vervangen maar ik begrijp dat elke situatie anders is.

Ik ben wel verbaast over de achterbalk, hoe dat in elkaar zit is vragen om roestproblemen, waarom hebben ze niet een dikkere UNP gebruikt of in ieder geval geen dichte platen maar met grote gaten aan de achterkant.

Ik heb ook de roesttest gelezen, Brantho Korrux komt als beste eruit, daarna Hammerite maar Hammerite is niet flexibel, BK wel. Overigens hebben ze alle legerkleuren (ook de zandkleur) als standaard kleur.

Ik ben er nog niet uit, verzinken of niet, groetjes Frank
Bijlagen
SAM_3980V.JPG

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 02 Jun 2019, 10:57

Ah, je hebt nog een chassis gelast uit vlakke plaat, da's helemaal makkelijk restaureren en je hebt geen randjes waar water in zou kunnen blijven staan.
Als je het chassis laat verzinken dan moet je het chassisnummer afdekken, of opnieuw laten inslaan.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Edward

Berichtdoor Edward » 02 Jun 2019, 13:31

Erik Peters schreef:Ah, je hebt nog een chassis gelast uit vlakke plaat, da's helemaal makkelijk restaureren en je hebt geen randjes waar water in zou kunnen blijven staan.
Als je het chassis laat verzinken dan moet je het chassisnummer afdekken, of opnieuw laten inslaan.

Groet,

Erik.

En er een hoop gaten inlassen om de zink er ook weer uit te laten lopen in het bad. ;)

En die achterbalk, dat slaat idd echt nergens op. Nog mooier is dat het tot de laatste Defender zo gebleven is. Paar weken terug een 110 uit 2010 een nieuwe opgelast. :lol: :lol:

Als je zo'n chassis ziet dan lijkt gewoon weggooien en een nieuwe eronder ineens wel een optie. Wat een bagger blik is dat :shock: :shock:

Overigens was mijn 130 toch al 3 jaar oud toen ik de eerste keer met de staalborstel en de kwast aan de slag kon......... Maar goed, mijn Hulco trailer made by Hapert had na 6 jaar ook gewoon de roest op de verzinkte vloerranden staan. Dus voor mij in verzinkt zeker ook niet zaligmakend......
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Frank AW

Berichtdoor Frank AW » 03 Jun 2019, 20:38

Erik Peters schreef:Ah, je hebt nog een chassis gelast uit vlakke plaat, da's helemaal makkelijk restaureren en je hebt geen randjes waar water in zou kunnen blijven staan.

Groet,

Erik.

Erik, wat bedoel je of eigenlijk hoe zijn dan de andere chassis?

Groeten Frank

Frank AW

Berichtdoor Frank AW » 03 Jun 2019, 20:55

Edward je schreef "Als je zo'n chassis ziet dan lijkt gewoon weggooien en een nieuwe eronder ineens wel een optie. Wat een bagger blik is dat :shock: :shock: " uh je bedoelt toch niet mijn chassis.

Wat gebruiken jullie om een chassis aan de binnenkant schoon te maken, een rioolrat?, die dingen zijn behoorlijk duur voor een keertje gebruik.

Wie heeft een goed adres voor verzinken in Twente en omgeving, ik ga gewoon de kosten eens in beeld brengen, wat ben ik uiteindelijk kwijt t.o.v. Mike Sanders vet voor de binnenkant en Brantho Korrux voor de buitenkant.

Groeten Frank

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 04 Jun 2019, 00:12

Frank AW schreef:Erik, wat bedoel je of eigenlijk hoe zijn dan de andere chassis?

Om te beginnen had Edward het over het 110 chassis uit 2010, dat was bagger, dat had na 9 jaar al een nieuwe achterbalk nodig, dus niet jouw chassis.

Mijn 109 uit 1973 had een chassis waarvan de langsliggers uit twee (gestanste) U-vormige profielen bestonden die met de open zijde in elkaar waren geschoven en dan vastgelast. Je hebt altijd een plek waar de twee plaatdelen op elkaar liggen en waar, in het chassis, water tussen kan kruipen met roest tot gevolg.
Schermafbeelding 2019-06-03 om 23.58.20.png
Jouw chassis bestaat uit 4 vlakke platen die op de hoeken aan elkaar gelast zijn (dus niet middenover zoals op de foto te zien is).

Groet,

Erik.

p.s. verzinken gaat meen ik per kilo, en er wordt gewogen na het verzinken. En hier in de buurt gaat men vaak naar IJsselmuiden (bij Kampen).
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 07 Jun 2019, 10:10

Edward schreef:....
En die achterbalk, dat slaat idd echt nergens op. Nog mooier is dat het tot de laatste Defender zo gebleven is. Paar weken terug een 110 uit 2010 een nieuwe opgelast.
.....

Tja ... mijn 2010 110 heeft denkelijk ook zo'n achterbalk, maar is (hopelijk) nog lang niet weggeroest.
Toen ik geheel nieuw er (oude) "Bumperettes" op schroefde was ik al bang de achterbalk-uiteinden plat te trekken ... toen het van binnen begon te kraken en knetteren ben ik maar gestopt met verder aandraaien ... een 2CV chassis is nog beter gemaakt.

Wat mij overigens verbaast is dat er geen markt is voor een degelijke tegenhanger, maar ik begreep zijn de zijn de meeste vervangingsbalken van het "originele" design.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 07 Jun 2019, 21:02

Landmarcs schreef:Wat mij overigens verbaast is dat er geen markt is voor een degelijke tegenhanger, maar ik begreep zijn de zijn de meeste vervangingsbalken van het "originele" design.

Groeten MarcS

Bij de originele trekhaak zitten bussen om tussen het uiteinde te doen om die niet plat te trekken. Die heb ik hier nog een paar, mag je wel hebben.

En er zijn diverse aanbieders die een 5mm zware variant aanbieden. Dixon Fabrication, Black Sheep (als die nog bestaat want het is iedere keer wel en dan weer niet) Devon 4x4 zijn er een paar van. Zijn er vast meer maar deze van deze gasten heb ik er wel eens gehad.
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

DAppeldorn

Berichtdoor DAppeldorn » 12 Jun 2019, 21:50

nog even over de binnenkant van de chassis.

Daar zat wel verf, zover ik weet is ieder chassis van de series gedompeld in een bad met verf.
Uiteraard zal veel wel zijn afgebladderd aan de binnenkant, maar vaak valt het wel mee.
Behalve de lagere bodem deel van het chassis.

Zelf had ik een series 2a van 65, ex boar.
Het chassis was nog vrij hard, op een paar puntjes na.
Ook zitten er genoeg gaten in voor het verzinken, anders kregen ze er ook geen verf in bij het dompelen.

Minder is om het chassis schoon te maken voor verzinken zou je de chassis eigenlijk moeten laten afbranden bij een beitserij.
Hier wordt onder temperatuur verf verwijderd.
Met een rioolrat krijg je niet alles er 100% eruit.

Een nadeel van zink is dat het niet hecht op verf/teer.
Zelf heb ik alles van de series opnieuw laten verzinken, maar elk plekje waar bijv nog teer ondercoating zat zat geen zink.
Nu waren dit maar kleine plekjes van de dorpels tussen de tub en schutbord en kon ik dit nbog bijwerken met zinga. (niet in zicht)
ook de nieuwe las trekt meer zink aan dan oud staal, had de gaten van de hoekstrippen van de achterlichten dicht gelast. Zag je na het verzinken precies waar de gaten hadden gezeten.

qua kromtrekken...…………………… geen idee. heb de hele s2 alle zinkwerk opnieuw laten verzinken. Was super gedaan.
Terwijl dit een groot zinkcoat bedrijf is die meer in industrie doeleinden werkt. ( nieuw amsterdam/veenoord.)

Ben wel een halve dag daar aan het labelen geweest :lol:

De prijs is wat je afspreekt per kg. Bij mij kwam het ontzinken erbij. Maar had voor beneden de 150 euro alles opnieuw verzonken wat origineel aan de series2a verzinkt is. plus wat extra onderdelen. zoals schutbordsteunen, alles van metaal wat contact maakt met aluminium e.d.

Als het maar schoon ijzer is, dan is verzinken een prima oplossing.

Terug naar “Techniek”