Pagina 1 van 3

Chassis restaureren

Geplaatst: 30 Mei 2019, 13:39
door Frank AW
Hallo allen,

Ik ben mijn Lightweight aan het restaureren en sta binnenkort voor de beslissing of ik het laat verzinken of niet.

Maar of ik het laat verzinken of niet eerst zal ik het van binnen schoon moeten maken.
Ik had gehoopt dat als ik de bumper eraf haal je in de chassisbalken kan komen, helaas dat zit dicht zeker bij een LW waar als extra versterking een bumper achter de bumper zit, vastgelast.
In de achterste chassis balk, die vervangen moet worden, zitten dan wel 2 kleine openingen, maar om het via die openingen schoon te maken, laat staan te controleren hoe het met de roestduivel zit.
Of moet ik de achterste balk eraf slijpen, moet er toch af maar mijn bedoeling was eerst reinigen van binnen en buiten, dan zandstralen en dan pas de slechte delen eruit slijpen en nieuwe stukken erin.
Wie o wie kan mij goede raad geven.

Volgende vraag is hoe je kan beoordelen hoe goed of slecht je chassis is.
Uiteraard waar er gaten zitten is dat duidelijk maar waar je niets ziet wil nog niet zeggen dat het staal van binnen al een stuk dunner is geworden en dus zijn sterkte heeft verloren.
Zijn er meters die de dikte kunnen aangeven van het staal? of bij twijfel gat boren om dikte te beoordelen?
Hoe doen andere het.

En dan de grote vraag, verzinken of niet.
Stel na het zandstralen en lassen, spuit ik het chassis vol met Mike Sanders vet en de buitenkant verf ik met BRANTHO-KORRUX 3in1 anti roest verf, wat op een booreiland wordt gebruikt met succes is ook goed voor mijn LW chassis, wat heeft verzinken dan voor toegevoegde waarde.
Het heeft nu ook 39 jaar redelijk volgehouden (althans dat denk/hoop ik met een slechtere afwerking).
Ik begrijp van eerdere forums dat verzinken ook nadelen met zich mee brengt, al denkt een ieder daar weer anders over.
Wie wil hier op reageren.

Volgens mij is het belangrijker om het schutboard te verzinken, dat is dunner en roest gevoeliger.

Groetjes Frank

Re: Chassis restaureren

Geplaatst: 30 Mei 2019, 16:57
door OttoVink
Waarom geen nieuw (verzinkt) chassis, scheelt een hoop werk en gedoe, en nieuw is nieuw.

Re: Chassis restaureren

Geplaatst: 30 Mei 2019, 17:42
door Edward
OttoVink schreef:Waarom geen nieuw (verzinkt) chassis, scheelt een hoop werk en gedoe, en nieuw is nieuw.



Serieus mee oneens. Alle aftermarket Series chassis die ik gezien heb zijn veel mindere kwaliteit dan het origineel. Snap ook heel die verzinken manie niet.

Het originele chassis is met weinig bescherming 40 jaar oid oud geworden en is nooit helemaal slecht. Dus ik vervang gewoon de rotte delen en schilder heel het ding weer netjes.

Maar een oud Serie chassis kun je gewoon repareren en wegbrengen om te verzinken. Aan de binnenkant zit geen lak of conservering. Hooguit modder en vuil. Dat kun je prima spoelen. Oppervlakteroest komt in de baden wel los en is alleen maar betere hechting bij verzinken.

Als ik echt twijfel over de staat dan zaag ik gewoon een luik in het chassis waardoor ik kan inspecteren en schoonmaken en dat las ik gewoon weer dicht als ik toch aan het lassen ga met de achterbalk, voorpoten en outriggers.

Re: Chassis restaureren

Geplaatst: 30 Mei 2019, 19:59
door OttoVink
Edward schreef:
OttoVink schreef:Waarom geen nieuw (verzinkt) chassis, scheelt een hoop werk en gedoe, en nieuw is nieuw.



Serieus mee oneens. Alle aftermarket Series chassis die ik gezien heb zijn veel mindere kwaliteit dan het origineel. Snap ook heel die verzinken manie niet.

Het originele chassis is met weinig bescherming 40 jaar oid oud geworden en is nooit helemaal slecht. Dus ik vervang gewoon de rotte delen en schilder heel het ding weer netjes.

Maar een oud Serie chassis kun je gewoon repareren en wegbrengen om te verzinken. Aan de binnenkant zit geen lak of conservering. Hooguit modder en vuil. Dat kun je prima spoelen. Oppervlakteroest komt in de baden wel los en is alleen maar betere hechting bij verzinken.

Als ik echt twijfel over de staat dan zaag ik gewoon een luik in het chassis waardoor ik kan inspecteren en schoonmaken en dat las ik gewoon weer dicht als ik toch aan het lassen ga met de achterbalk, voorpoten en outriggers.

Als je er hobby in hebt om voor elke of om de anderste apk te gaan liggen bakken en braden ben ik het met je eens.

Re: Chassis restaureren

Geplaatst: 30 Mei 2019, 22:14
door wilzun
:D dat ik ook de rede dat ik gelijk voor een nieuw chassis ha.

Re: Chassis restaureren

Geplaatst: 30 Mei 2019, 22:57
door Edward
Behalve dat iets simpelweg vervangen geen restaureren is slaat het helemaal nergens op dat je bij een goed gerestaureerd chassis iedere apk wel weer zou moeten lassen. Eenmaal goed aangepakt kan ie er gewoon weer 40 jaar tegen met net zoveel aandacht (waarschijnlijk geen) als de afgelopen 40-50-60 jaar.

Maar goed, een chassis repareren kost iets van 500 onderdelen en een dag of wat werk plus niet te vergeten 50 euri voor een pot Brantho Corrux. Een nieuw pisbakken chassis kost 2000 euri.

Gaan jullie maar fijn geld verbranden onder het mom "het is hobby" en bla bla bla. Mij zal het echt niet jeuken. :roll: :roll:

Mijn Serie II is al 18 jaar niet buiten geweest en het zal nog wel een paar jaar duren voordat ie klaar is. Dus roesten zal de mijne sowieso niet. :lol: :lol:

Re: Chassis restaureren

Geplaatst: 31 Mei 2019, 00:17
door Erik Peters
OttoVink schreef:Als je er hobby in hebt om voor elke of om de anderste apk te gaan liggen bakken en braden ben ik het met je eens.

Tja, als je alleen de roestgaten dichtlast dan blijf je inderdaad bezig.
Frank AW schreef:Stel na het zandstralen en lassen, spuit ik het chassis vol met Mike Sanders vet en de buitenkant verf ik met BRANTHO-KORRUX 3in1 anti roest verf, wat op een booreiland wordt gebruikt met succes is ook goed voor mijn LW chassis,

Dat schijnt inderdaad goede verf te zijn, mits je de standaard af fabriek geleverde kleuren gebruikt (want tegenwoordig zijn zo'n beetje alle kleuren leverbaar zelfs met hoogglans, maar dat wordt allemaal bijgemengd). Iemand heeft allerlei roestwerende smeerseltjes uitgetest: http://oldtimerautosite.nl/update_roest_test_4_maart_2019.htm en Brantho Corrux is een van de betere.

Met verzinken is het van belang dat er geen lucht achterblijft in het chassis (ondergedompeld in het zinkbad) want daar komt geen zink. Ook kan het chassis vervormen door de hitte.

Groet,

Erik.

Re: Chassis restaureren

Geplaatst: 31 Mei 2019, 07:25
door wilzun
In mijn geval is het verstandiger een nieuw chassis te gebruiken.
Na vele las werkzaamheden door de jaren heen zijn er aardig wat stukken vervangen.
Dit heeft bij elkaar zeker meer gekost als een nieuw chassis.
Nu is het wel zo dat de eerste eigenaar hem gebruikte voor zijn vakantie woning op Terschelling.
Mn chassis zal daardoor ook meerdere keren hebben volgestaan met zeewater.
Inmiddels is er nu zoveel aan gelast dat ik steeds minder vertrouwen heb in de stevigheid ervan.
Nog steeds kom ik plekjes tegen die van binnenuit aan het roesten zijn.

Re: Chassis restaureren

Geplaatst: 31 Mei 2019, 09:17
door trix G4
En indien je hem dat toch al he;emaal gestript hebt zou ik hem zeker ook helemaal vervangen inderdaad

Op een gegeven moment is een chassis gewoon op
Even slikken....en een mooie nieuwe eronder
Als je die een beetje bijhoudt dan kan die er 60 jaar onder blijven.....als je dat nog mag meemaken ;)

Re: Chassis restaureren

Geplaatst: 31 Mei 2019, 09:49
door wilzun
Zeker had het beter gelijk kunnen doen was ik de helft kwijt geweest.
Maar ja dat is achteraf.