LR 90 V8 1987 Remprobleem

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Tom90

LR 90 V8 1987 Remprobleem

Berichtdoor Tom90 » 25 Jun 2019, 12:10

Onze LR 90 V8 uit 1987 mag voor de APK weer twee jaar rijden, echter veel zin om te stoppen heeft ie niet..

Probleem: remt niet (of alleen op de achterwielen). Stopt in ieder geval niet
Rempedaal zakt na starten weg (dus bekrachtiger werkt), maar na paar keer pedaal te hebben ingetrapt blijft het pedaal hard en zakt langzaam weer terug.
Na starten remt auto goed, maar als pedaal hoog staat bijna niet. Vandaar het vermoeden dat ie op dat moment alleen op de achterremmen remt.

Moet ik het zoeken in de klauwen voor? Of toch de HRC eens gaan vervangen?
1987 Land Rover 90 V8

Ron63

Re: LR 90 V8 1987 Remprobleem

Berichtdoor Ron63 » 25 Jun 2019, 12:35

Ik zou simpelweg eerst eens beginnen met de wielen er af en klauwen losmaken. Dan weet je werkelijk wat de staat is van de voorremmen, anders blijf je in het verhaal misschien dit en misschien dat hangen.
Achter nazien zou ik dus ook gelijk even doen.

Groet

Ron
130-Td5 HCPU "Camper" 2007
110-Td5 X-tech 2006

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 25 Jun 2019, 13:18

Tom90 schreef:Onze LR 90 V8 uit 1987 mag voor de APK weer twee jaar rijden
Hieruit maak ik op dat de LR net APK goedgekeurd is.
Dan was er geen groot remverschil tussen links en rechts en ook bleven de remmen niet hangen (als gevolg van verroeste en vastzittende zuigers in de remklauwen). Tevens was er tijdens de APK voldoende remvertraging.
Tom90 schreef:Na starten remt auto goed, maar als pedaal hoog staat bijna niet. Vandaar het vermoeden dat ie op dat moment alleen op de achterremmen remt. Of toch de HRC eens gaan vervangen?
Ik vermoed dat het probleem in de hoofdremcilinder zit. Maar er kan ook nog een remdrukverdeler op zitten die mogelijk dwars ligt, en die zal waarschijnlijk rechts onderaan tegen het schutbord zitten. Heb je achter nog trommels?

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 25 Jun 2019, 14:41

Mag de test nog op de weg worden gedaan? zoja dan zie de verschillen niet. 10jaar geleden papiertje laten verlopen en daarna nooit meer iets mee gedaan, geen idee dus of dat ding nog gebruikt mag worden

Groet Ron
130-Td5 HCPU "Camper" 2007
110-Td5 X-tech 2006

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 25 Jun 2019, 19:07

Ron63 schreef:Mag de test nog op de weg worden gedaan? zoja dan zie de verschillen niet.

Volgens mij (maar ik ben ook geen keurmeester) is het tegenwoordig verplicht dat een remtestbank gebruikt wordt (of dat een platen testbank of een rollenbank is dat maakt niet uit).
Zo'n 5 jaar geleden, toen mijn Td5 voor de keuring moest, zette de keurmeester de auto op de rollenbank, ondanks mijn tegensputteren dat dat niet kon.
Maar, zei de keurmeester, ik laat een stel rollen andersom draaien dan doet het middendifferentieel niks en gaat dan niet kapot. Rollenbank draaide en de ETC greep in en remde beide voorwielen fors af. De keurmeester wist niet wat hem overkwam "de auto remt zelf". Dat is de ETC die ingrijpt omdat de achterwielen stilstaan zei ik. Ik zei toch dat het niet kon.
Toen werd er dan maar een remproef op de weg gedaan. Ook de keurmeester van het RDW (er kwam dus een steekproef) wilde de auto op de rollentestbank hebben. Na wat praten toch maar op de weg getest.
Ik heb nu een schakelaartje gemaakt waarmee ik simpel de ABS/ETC kan uitschakelen dus nu moet ie gewoon weer op de rollenbank. Alleen krijg ik nu de vraag of het abs lampje wel uit gaat.....(want die blijft branden met uitgeschakelde ABS/ETC).

Groet,

Erik
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Edward

Berichtdoor Edward » 25 Jun 2019, 19:14

Erik Peters schreef:Ik heb nu een schakelaartje gemaakt waarmee ik simpel de ABS/ETC kan uitschakelen dus nu moet ie gewoon weer op de rollenbank. Alleen krijg ik nu de vraag of het abs lampje wel uit gaat.....(want die blijft branden met uitgeschakelde ABS/ETC).

Groet,

Erik

Gewoon een apk garage met fatsoenlijke platenbank opzoeken is te simpel? :shock: :shock:

Hier apk bij de lokale shop. 19,95 in de btw mét fatsoenlijke remmentest. :roll:
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 26 Jun 2019, 00:31

Dat is natuurlijk de andere mogelijkheid, maar ongeacht de APK wenste ik toch de mogelijkheid om de ABS/ETC desgewenst uit te kunnen schakelen. En dat kan nu.
Dat is overigens een zeer goedkoop APK adresje.

Groet,

Erik

Tom90

Berichtdoor Tom90 » 26 Jun 2019, 09:21

Erik Peters schreef:
Tom90 schreef:Onze LR 90 V8 uit 1987 mag voor de APK weer twee jaar rijden
Hieruit maak ik op dat de LR net APK goedgekeurd is.
Dan was er geen groot remverschil tussen links en rechts en ook bleven de remmen niet hangen (als gevolg van verroeste en vastzittende zuigers in de remklauwen). Tevens was er tijdens de APK voldoende remvertraging.
Tom90 schreef:Na starten remt auto goed, maar als pedaal hoog staat bijna niet. Vandaar het vermoeden dat ie op dat moment alleen op de achterremmen remt. Of toch de HRC eens gaan vervangen?
Ik vermoed dat het probleem in de hoofdremcilinder zit. Maar er kan ook nog een remdrukverdeler op zitten die mogelijk dwars ligt, en die zal waarschijnlijk rechts onderaan tegen het schutbord zitten. Heb je achter nog trommels?

Groet,

Erik.

LR is net weer gekeurd ja. Paar afkeurpunten als vastzittende rechterachterrem en lagerspeling.
Heeft voor dat wij deze kochten een aantal jaren stil gestaan, en ook bij ons is er de afgelopen anderhalf jaar erg weinig mee gereden.
Dus vastzittende onderdelen en dergelijke kan dan voorkomen natuurlijk.
De "achterremmen zijn gerepareerd". Heb de factuur van de daadwerkelijke werkzaamheden even niet bij de hand nu. Zal ik er vanavond even bijpakken :)
Wiellagers bleek achteraf mee te vallen en zijn naar mijn weten opnieuw afgesteld.
Nog trommels achter ja.

Als ie remt, dus na net starten en niet paar keer het pedaal ingetrapt te hebben remt de auto goed. Het is meer dat de dan opgebouwde niet meteen wegvalt wat je normaal zou verwachten.
1987 Land Rover 90 V8

conny

Berichtdoor conny » 26 Jun 2019, 11:03

Met draaiende motor rem stevig indrukken, indien rempedaal langzaam zakt, is hoofdremcylinder lek. Niet rubbertjes kopen en gaan rommelen; heel de zooi in een keer vervangen. ;)

Tom90

Berichtdoor Tom90 » 26 Jun 2019, 20:28

Tom90 schreef:De "achterremmen zijn gerepareerd". Heb de factuur van de daadwerkelijke werkzaamheden even niet bij de hand nu. Zal ik er vanavond even bijpakken :)

Info op de factuur:
- LA wiellager speling en geluid wiellagers vervangen en remvoering en trommel vervangen met nieuwe veren ivm versleten
- RA wiel zit vast, remmen versleten en trommel versleten. Nieuwe remvoering en remtrommel gemonteerd met nieuwe veren
Remmen achter afgesteld.

Vooras is niks aan gedaan, enkel swivels gevuld met olie..
Er vabuit gaande dat achter dus alles in orde zou moeten zijn, blijft voor over. Klauwen die blijven plakken oid. Hrc verwacht ik eerder pedaal dat wegzakt ipv druk vasthouden.

Zal de klauwen eens inspecteren
1987 Land Rover 90 V8

Terug naar “Techniek”