LR 90 V8 1987 Remprobleem

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
kuyperh

Re: LR 90 V8 1987 Remprobleem

Berichtdoor kuyperh » 02 Jul 2019, 19:58

Zo'n 5 jaar geleden, toen mijn Td5 voor de keuring moest, zette de keurmeester de auto op de rollenbank, ondanks mijn tegensputteren dat dat niet kon.
Maar, zei de keurmeester, ik laat een stel rollen andersom draaien dan doet het middendifferentieel niks en gaat dan niet kapot. Rollenbank draaide en de ETC greep in en remde beide voorwielen fors af

Het is volgens mij bijna 'off topic' maar dit vind ik zo'n bizar verhaal, daar moet een reactie op komen. Mijn 90 TD5 met ABS/ETC wordt regelmatig op de rollenbank gezet voor de APK. Gaat prima, dit soort verschijnselen komt niet voor. Kan me er ook niets bij voorstellen; in de microprocessor van de ABS zit vast een programmaregeltje over niet ingrijpen als de auto stilstaat.

Is dit een broodje aap verhaal of heeft iemand dit eerder meegemaakt?

(Het enige waar ik altijd nerveus van wordt is de handremproef op de rollenbank. Ze doen op mijn verzoek wel voorzichtig en mijn achterdiff leeft nog steeds)

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 03 Jul 2019, 08:52

kuyperh schreef:Mijn 90 TD5 met ABS/ETC wordt regelmatig op de rollenbank gezet voor de APK. Gaat prima, dit soort verschijnselen komt niet voor.

Wanneer dat een 4 wiel rollenbank is, is er natuurlijk geen probleem.
Als de zekering voor de ABS/ETC verwijderd wordt dan werkt de ABS/ETC natuurlijk ook niet.
De handrem kan niet getest worden op de rollenbank.... tenminste niet als één stel rollen andersom loopt, dan staat de aandrijfas (en ook de handremtrommel) stil.
Meestal trek ik de handrem even goed aan als ik binnen rij en bijna stil sta, dan piepen de achterbanden even en dan weet de keurmeester al dat de handrem werkt.
En als de auto getest wordt op een 2-rollenbank, waar beide wielen (links en rechts) vooruit draaien, dan krijgt het middendifferentieel (in de tussenbak) op zijn donder en gaat een keer stuk.
Als de draaisnelheid van de rollenbank beneden de 5 km/u ligt dan mag deze, van Land Rover, kortstondig gebruikt worden. Dit zou dan niet schadelijk zijn voor het middendifferentieel.
Toen ik destijds mijn keurmeester vroeg wat de draaisnelheid van de rollenbank was, wist hij dit niet, maar hij had als oplossing een stel rollen andersom laten draaien, dat is mogelijk met die (toen nieuwe) rollenremtestbank.
En mijn 300 Tdi (zonder ABS/ETC) was op die manier prima te testen, de problemen kwamen met de ETC op de Td5 (dat lukt alleen met uitgeschakelde ETC).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 04 Jul 2019, 00:48

kuyperh schreef:Het enige waar ik altijd nerveus van wordt is de handremproef op de rollenbank. Ze doen op mijn verzoek wel voorzichtig en mijn achterdiff leeft nog steeds

Het is niet (alleen) het achterdifferentieel dat last heeft van een rollenbank-handremproef.

De handrem hoort op een helling getest, of anders heel voorzichtig met zeer lage snelheid.

Mijn oude Td5 werd indertijd met een praktijkproef op de weg getest, met de ABS en ETC gaat het mis.
Je weet met een tegengesteld draaiende rollenbank niet of de remmen links-rechts gelijk remmen.
En bij een één-as rollenbank grijpt de ABS/ETC in.

Overigens gaat het middendifferentieel niet zo gauw stuk, als één wiel doordraait (zonder ABS/ETC) dan draait het middendiferentieel ook even stevig "door".

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 04 Jul 2019, 12:58

Landmarcs schreef:Je weet met een tegengesteld draaiende rollenbank niet of de remmen links-rechts gelijk remmen.

Precies, daarom dient de keurmeester dan ook twee maal te testen, de tweede keer lopen de rollen precies andersom dan de eerste keer. Zodat beide wielen vooruit draaiend getest zijn.
Landmarcs schreef:Overigens gaat het middendifferentieel niet zo gauw stuk, als één wiel doordraait (zonder ABS/ETC) dan draait het middendiferentieel ook even stevig "door".
Om dat te voorkomen heb een sper op het middendifferentieel.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 04 Jul 2019, 14:36

Erik Peters schreef:
Landmarcs schreef:Je weet met een tegengesteld draaiende rollenbank niet of de remmen links-rechts gelijk remmen.

Precies, daarom dient de keurmeester dan ook twee maal te testen, de tweede keer lopen de rollen precies andersom dan de eerste keer. Zodat beide wielen vooruit draaiend getest zijn.

Ik snap dit best, tweemaal met tegengestelde draairichtingen testen ... maar ... of je dan werkelijk betrouwbare info hebt over het links rechts voldoende gelijk werken van de remmen, dat is maar de vraag. Nu loopt het bij een beetje onderhoud wel los, maar als het allemaal wat twijfelachtig is dan introduceer je op deze manier nogal wat extra ruis.

Erik Peters schreef:
Landmarcs schreef:Overigens gaat het middendifferentieel niet zo gauw stuk, als één wiel doordraait (zonder ABS/ETC) dan draait het middendiferentieel ook even stevig "door".
Om dat te voorkomen heb een sper op het middendifferentieel.

Dat weet ik natuurlijk ook, en ik heb ook nog eens ABS/ETC, maar onder gewoon alledaagse omstandigheden, en zonder ABS/ETC kan je maar zo hebben dat je kortstondig een wiel laat doordraaien. Dan te rap het middendifferentieel bedienen is nog erger als een even doordraaiend wiel ... de sper inschakelen wanneer er een serieus snelheidsverschil is is desastreus voor de sper. De reden dat het middendifferentieel niet (lang) werk mag verrichten is gelegen in de zeer bescheiden smering van dat differentieel, die smering is niet toereikend mocht het differentieel veel werk verzetten.

NB  Rijd je een bergweg met veel haarspeldbochten en met ook nog eens plaatselijk wat los grind dan leggen je voorwielen een beduidend langere weg af, zonder wielslip gaat dat verschil in de (theoretische) limiet naar 10% (daarom kán helling óp op een weg/pad met nog wat extra los zand/grind de ABS/ETC tegen je gaan werken: de voorwielen worden dan juist als ze je door de bocht moeten trekken afgeremd ... betere banden helpen dan, of DiffLock maar dat heeft ook zo z'n bezwaren).

Groeten MarcS

kuyperh

Berichtdoor kuyperh » 09 Jul 2019, 18:35

De diverse antwoorden volgend blijft over vast te stellen dat de Defender TD5 per versie 2002 betere ABS/ETC software heeft gekregen.

Wat de APK betreft: er wordt op een 2 wiels rollenbank getest of er wordt niet getest. Op de weg testen is geen optie. Handrem op een helling ook niet.

De ETC vindt het allemaal prima en doet niets.

Ik ben het met Marc eens dat de middendiff het wel overleeft, maar om met de handrem al die draaiende massa af te remmen...... een aandrijfas, twee steekassen, twee wielen, 4 rollen, 2 tandwielkasten en twee rotors van de elektromotoren.

Ik vind dat griezelig voor de achterdiff. (Maar als gezegd, hij leeft nog; die van de PUMA ook)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 09 Jul 2019, 19:46

Net vandaag de APK weer verlengd (er was niks aan te merken).

De remproef werd op platen gedaan, de handrem-proef ook (die handremproef dus met een nog lagere snelheid en ondanks dat waren de vertragingscijfers hoger, die handrem blokkeert dus bijna direct (als de handrem tenminste goed is).

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”