Defender td5 - problemen abs

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Daniel_laro

Defender td5 - problemen abs

Berichtdoor Daniel_laro » 27 Jun 2019, 15:16

Dag allemaal,

Onze defender (110 td5 uit 2001) rijdt sinds vorig jaar met drie brandende lampjes in het dashboard: de abs, tc en rem waarschuwingslampjes gaan niet uit, abs werkt ook daadwerkelijk niet.

Aangezien onze vaste (klassieker)garage niet de juiste apparatuur had om eea uit te lezen, is de auto hiervoor (en voor speling in de aandrijflijn) naar Bas van Slooten gegaan. Na drie weken was wel de speling weg (nieuwe meenemers en steekassen), maar het lukte Bas niet om de abs storing weg te nemen. De sensor linksvoor is vervangen, maar het probleem bleef. De foutmelding die blijft is "pump failure 2 (pump not running when actuated)".

Inmiddels heb ik besloten dit probleem zelf - met hulp van onze vaste garage - op te lossen. Ik heb een lynx evo besteld. Die bevestigt de foutcode. Ik kan de fotcode verwijderen, maar na een rit zonder melding komt de foutmelding terug bij het opnieuwe starten. Ook tijdens deze rit zelf kan ik de foutmelding veroorzaken door hard te remmen.

Mijn conclusie is dus dat de abs pomp daadwerkelijk niet werkt. Dat kan liggen aan de aansturing (bekabeling, ABS relais) of aan de pomp zelf. Ik ben bang dat het de pomp zelf is. Het relais werkt (voor de zekerheid heb ik er nog een nieuwe ingezet) en ook de aansluitingen zien er goed uit.

Ik wil nu een gereviseerde abs pomp bestellen bij ecutesting.com in Engeland. Kost 495 pond plus BTW, altijd nog minder dan een nieuwe.

Ben ik goed bezig, of mis ik een andere mogelijke oorzaak?

Met vriendelijke groet,

Daniel

Daniel_laro

Re: Defender td5 - problemen abs

Berichtdoor Daniel_laro » 28 Jun 2019, 17:43

Ik heb net 605 pond overgemaakt naar ecutesting.com (495 plus 60 statiegeld plus 50 verzendkosten via koerier, btw verlegd). Zij hadden 24 gereviseerde wabco pompunits voor de defender td5 op voorraad, dus ik verwacht de pomp begin volgende week binnen.

Goedkoper zou zijn om mijn eigen pomp die kant op te sturen voor een revisie, maar ik wil niet het risico lopen dat ik lange tijd zonder pomp kom te zitten.

Ben ik nu zo uniek met dit probleem?

Edward

Berichtdoor Edward » 28 Jun 2019, 20:56

Heb nooit een Defender Td5 gehad. Alleen 300Tdi en 2.4 Puma.

Maar wel al 9 jaar een Td5 Disco en daarmee nog nooit problemen gehad met de ABS. Geen idee of die pompen hetzelfde zijn maar bij de Disco is het alleen de 'pressure valve switch' die ooit problemen geeft en daarmee de 3 lampjes steeds laat oplichten. Oplossing is die te vervangen voor een nieuwe of simpelweg de draden buiten de blok om te leiden.

De eerste oplossing kost 350 euri en de tweede 35 cent.
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 29 Jun 2019, 08:21

Zo ook bij mijn Defender Td5 uit 2001 nog geen problemen met de ABS gehad. En ook de vorige eigenaar niet, dan was de reparatie wel vermeld op een nota (van de dealer).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Daniel_laro

Berichtdoor Daniel_laro » 30 Jun 2019, 07:20

De pressure valve switch is inderdaad een veelvoorkomend probleem bij de discovery. Daar dacht, als ik mij niet vergis, Bas van Slooten in eerste instantie ook aan. Dat lijkt hier echter niet het geval, ook gelet op de foutcode die ik krijg. Ik heb op Engelse fora gelezen dat de ABS pomp zelf wel kan sneuvelen, in die gevallen is de lagering van de pomp kapot.

Ik hoop begin aanstaande week de pomp binnen te ontvangen, wij zullen zien of dit daadwerkelijk het probleem is!

Daniel_laro

Berichtdoor Daniel_laro » 10 Jul 2019, 17:11

Nieuwe ABS pomp zit er in, maar foutmelding blijft terugkomen....zucht. Waarschijnlijk dus toch een probleem met de bekabeling, of de abs ecu?

wgdw

Berichtdoor wgdw » 12 Jul 2019, 11:12

Heb je al gekeken of een van de de ABS-sensor stoort? Dat heb ik namelijk een keer aan de hand gehad.
groeten Erik

Discovery 3 TDV6 HSE 2007
Discovery 2 Td5 2003
Freelander Td4 HSE 2005

Edward

Berichtdoor Edward » 12 Jul 2019, 20:59

wgdw schreef:Heb je al gekeken of een van de de ABS-sensor stoort? Dat heb ik namelijk een keer aan de hand gehad.

Dat is een optie, echter zou die bij uitlezen boven moeten komen. De ECU geeft dan aan dat er een signaal probleem is. dat kan de sensor zijn maar ook de draad daarvandaan.
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 12 Jul 2019, 21:24

Edward schreef:
wgdw schreef:Heb je al gekeken of een van de de ABS-sensor stoort? Dat heb ik namelijk een keer aan de hand gehad.

Dat is een optie, echter zou die bij uitlezen boven moeten komen. De ECU geeft dan aan dat er een signaal probleem is. dat kan de sensor zijn maar ook de draad daarvandaan.

In de eerste boodschap zegt de TopicStarter
Daniel_laro schreef:De foutmelding die blijft is "pump failure 2 (pump not running when actuated)".

Aangenomen dat de ruil-pomp een goede was blijft eigenlijk alleen de aansturing, dus de bedrading, over.
Ik heb nooit met dit soort problemen te maken gehad, maar wellicht is dit nu echt iets voor de betere dealer ? ... of voor iemand die het ABS/ETC beter kent als die betere dealer.

Groeten MarcS

Daniel_laro

Berichtdoor Daniel_laro » 17 Jul 2019, 18:07

Zeer frustrerend... De sensoren zijn het probleem niet, daar krijg ik ook geen foutmeldingen van.

Ik ga dit weekend proberen wat metingen aan de bedrading te doen. Ik ga beginnen met de nul draad, slechte aarding zou het probleem kunnen zijn. Ik houd jullie op de hoogte.

Terug naar “Techniek”