Welke caravanspiegels geschikt voor de Discovery 4

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
CoenB

Welke caravanspiegels geschikt voor de Discovery 4

Berichtdoor CoenB » 03 Jul 2019, 20:39

Recent overgestapt van Discovery 2 naar Discovery 4. Afgelopen weekend voor het eerst de Disco 4 met de caravan gereden. Rijd super! Hierbij mijn oude Repusel caravanspiegels gebruikt. Dat gaat wel (lange strippen gebruikt) maar door de sterk schuin aflopende ovale achterkant van de autospiegels, is er een reëel risico dat de Repusel spiegels van de autospiegels afglijden. Dit ondanks de extra zuignapjes. Wie heeft hier ervaring mee? Welke soort caravan spiegels worden door andere Discovery 4 rijders gebruikt? Kortom graag jullie ervaringen.

Groet Coen

CoenB

Re: Welke caravanspiegels geschikt voor de Discovery 4

Berichtdoor CoenB » 10 Jul 2019, 11:18

Is er echt niemand die hier ervaring mee heeft?
Gr Coen

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 10 Jul 2019, 14:22

sorry,

Ik ben nog niet verder dan een oude 109 zonder aanhanger ;)

groetjes, Fenna
Afbeelding

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 10 Jul 2019, 14:26

fenix2 schreef:sorry

Idem sorry, dwz hier een 110 zonder trekhaak (en daarbij ook geen BE-rijbewijs).

Groeten MarcS

PS Al wel eens gedacht dat BE toch maar eens te halen, je weet nooit of het ooit van pas komt.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 10 Jul 2019, 18:01

CoenB schreef:Is er echt niemand die hier ervaring mee heeft?
Gr Coen

Niet met een Discovery 4, wel met een 109 series 3 en een 110 en daarvoor heb ik een beugel die in de dakgoot geplaatst wordt, waaraan links en rechts een lange/uitschuifbare spiegelsteun zit met iets bolle spiegel. De beugel dient dan wel redelijk vooraan in de goot geplaatst te worden anders komt de voordeur bij openen tegen de spiegel aan. Maar die caravanspiegels zijn al heel oud en ik vermoed al lang niet meer te koop.
Dat vind ik een beter systeem dan iets aan de originele spiegels bevestigen en je hebt dan ook nog 'volledig' zicht in de originele spiegels. En af en toe ligt er wel eens een caravan spiegel langs de (snel)weg, dus verliezen is reëel.

Ook al heeft een Discovery 4 geen dakgoten er is vast wel een mogelijkheid om een dakdrager te monteren, waaraan caravan spiegels bevestigd zouden kunnen worden.

@ MarcS; Wat heb je aan een BE rijbewijs als je toch niet met een aanhanger op stap kunt, nl. geen trekhaak.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

CoenB

Berichtdoor CoenB » 10 Jul 2019, 20:46

Bedankt voor jullie meedenken! Het is blijkbaar een vraag waar niet zo 1-2-3 een eenvoudig antwoord op bestaat. Ik zal het internet nog eens verder afspeuren, en mocht ik een geschikte oplossing tegenkomen dan zal ik hem hier posten.
Gr Coen

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 11 Jul 2019, 08:11

De ANWB heeft een (youtube)filmpje over caravanspiegels waarin e.e.a. wordt verteld en ook tips worden gegeven m.b.t. de afstelling, maar dat kom je misschien nog wel tegen tijdens de zoektocht.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 11 Jul 2019, 11:07

CoenB schreef:Ik zal het internet nog eens verder afspeuren ....

Ik googlede onderzoeksgewijze eens « caravan mirrors Discovery 4 » en vond o.a. Clearview Towing Mirrors

NB Het is soms, als je niet goed weet wat je precies zoekt, dwz welk antwoord je precies wilt, handig om dan "afbeeldingen" te kiezen, dan krijg je een resultaten-selectie in plaatjes ... dat kan behulpzaam zijn bij het verder zoeken.

Ze zijn niet te geef, en of ze degelijk zijn weet ik ook niet, maar het oogt wel netjes.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 11 Jul 2019, 11:12

Mmmhh, hoewel ik met zeer grote regelmaat met karren rijd zou het mij te ver gaan om die lelijke te brede dingen permanent op m'n wagen te zetten. Probeer dan nog eens ontspannen een parkeergarage in te rijden........

Op mijn Range Rover had ik universele spiegels die met twee lippen boven achter de raamrubber vd zijdeur haakten en onder achter de onderrand vd deur. Bevestiging binnen 10 seconden, vast als een huis en simpel verstelbaar met de hand. En belangrijker: ook zo weer eraf voor de smalle paden en garages. Daarnaast geen schade of sporen omdat er bevestigd wordt op de rubbers en niet op gelakte delen.....

Maar dat had ik nog niet gemeld omdat merk en model mij onbekend zijn..... :(
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 11 Jul 2019, 12:29

Edward schreef:.... zou het mij te ver gaan om die lelijke te brede dingen permanent op m'n wagen te zetten. Probeer dan nog eens ontspannen een parkeergarage in te rijden........

Tja, twee maal 10 cm extra breedte is niet niks, maar ook weer niet waanzinnig veel.
Je zou kunnen kijken of het schuifstuk met 5 cm ingekort kan ... dat scheelt dan 2x 5 cm.
NB dat scheelt 2x 10 cm in uitgeschoven toestand -- die spiegelarm-lengte van 50 cm lijkt mij wat overdreven.
Vlgs de wikipedia-info is een Discovery 3/4 ruim 1m90 breed.

Of ze lelijk zijn is een kwestie van onbetwistbare smaak, ik vind het ook nogal "heavy stuff".
Je kan ook zeggen dat ze er lekker stoer uitzien, d'r zijn ook liefhebbers van woeste banden en velgen.

Het is evenwel een - zij het kostbare - oplossing.   De bolle onderspiegel lijkt mij een prettige bonus.

Overigens zou ík ook niet ontspannen met een grote caravan rondrijden.

Disco 3-4 Caravan Mirror.png

Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 11 Jul 2019, 16:02, 2 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Techniek”