carbon cleaning

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Edward

Re: carbon cleaning

Berichtdoor Edward » 09 Aug 2019, 23:33

Houston schreef:Ok en hoe verklaar je mijn verstopte inlaat?

Daar is geen universele verklaring voor denk ik. Hoe verklaar je een kapotte versnellingsbak?

Maar 99 van de 100 keer is het omdat er niet gereden wordt met de auto maar gesukkeld. Veel korte ritjes en dan ook nog eens een heel rustige rijstijl doen meer kwaad dan de lompste trapper. ;)
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 10 Aug 2019, 00:10

Houston schreef:Ok en hoe verklaar je mijn verstopte inlaat?

Misschien is het hier net als met die instortende gebouwen ... het komt voor, de oorzaak is niet altijd even makkelijk of eenduidig aan te wijzen.

Even een tegenvraag: Wat is het diesel-verbruik van de "Puma" ?   Dat verbruik is net als dat instorten een deel toeval, maar ook iets van de man (of vrouw) achter het stuur.

Ik reed nu net weer twee tanks leeg, de ene 1:12 en de volgende zelfs 1:12,4 -- grote einden over de Franse binnenwegen (nu ja veelal de oude N-wegen, wegen die officieel 80 km/u zijn, in de praktijk toch vaak iets meer), deels ook vlottere wegen (met 110 over een opeenvolging van cols ... nee niet alleen met de 110 maar ook met 110 km/u).

De menig is erover verdeeld, maar ik denk dat motorvervuiling (ook) het gevolg is van het gebruik en/of misbruik van het gaspedaal.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 10 Aug 2019, 00:16

Landmarcs schreef:
De menig is erover verdeeld, maar ik denk dat motorvervuiling (ook) het gevolg is van het gebruik en/of misbruik van het gaspedaal.

Groeten MarcS

Misbruik vooral in de zin van geen gas geven dan. Want juist de te rustige rijder heeft last van vervuiling en zelfs kapotte blokken. Omdat veel mensen rustig rijden verwarren met op koppel rijden en dat is bv bij een koud blok juist funest.

Een kennis met een autotransportbedrijf heeft sinds de campagne van het "nieuwe rijden" een aangename toename van z'n werk gezien met de repatriëring van kapotte auto's van mensen die proberen om in z'n vijf tegen de berg op te sukkelen met een dikke caravan of vouwwagen.......
Edward van Vugt

Houston

Berichtdoor Houston » 10 Aug 2019, 09:58

Ik woon redelijk dicht bij m’n werk, ja en wissel fietsen af met korte ritjes met de Puma.
Ik trap m niet door tot in ‘t rood maar schakel bij 2500 toeren, ongeveer. De 6e versnelling gebruik ik dan niet, kom niet boven de 80.
Af en toe, wanneer ie op temperatuur is, mag ie ff ‘z’n benen strekken’
Verbruik ligt op dit moment rond 1 op 10. In de winter iets hoger. In de vakantie, met daktent en andere rommel op t dak, haal ik de 1 op 10 lang niet, op de stukken snelweg (110/u ofzo) maar binnendoor is ie dan weer zuiniger. Wat volgens mij logisch is, met al die weerstand. ;)
Maar aangezien ik niks aan de woon-werk afstand kan doen, met slecht weer en voor de lol toch met de auto naar t werk rijd, is de inlaat eens (laten) reinigen ‘t overwegen waard, dacht ik.
Overigens; ik weet dat een Defender kwalitatief nou niet de beste auto is, maar als je er geen korte stukken mee kan rijden, is t wel een hele waardeloze.
Dan toch maar een Berlingootje kopen? Want als die bij die postbodes al heel blijven... :)

Contribute to the scenery; drive a Land Rover!

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 10 Aug 2019, 10:19

Edward schreef:
Landmarcs schreef:

Misbruik vooral in de zin van geen gas geven dan. Want juist de te rustige rijder heeft last van vervuiling en zelfs kapotte blokken. Omdat veel mensen rustig rijden verwarren met op koppel rijden en dat is bv bij een koud blok juist funest.

Een kennis met een autotransportbedrijf heeft sinds de campagne van het "nieuwe rijden" een aangename toename van z'n werk gezien met de repatriëring van kapotte auto's van mensen die proberen om in z'n vijf tegen de berg op te sukkelen met een dikke caravan of vouwwagen.......

Er is niks tegen géén gas geven, je komt heel ver als je het gas loslaat ... bijv. bij een rood stoplicht, of als je eenmaal op de uitritstrook zit ... het is even wennen, - ik heb nog steeds aandrang om tussendoor nog gas bij te geven. Bij een heuvelende route is gas los zelfs de truuk om die 1:12 te halen.

Funest is de foutieve interpretatie van het "nieuwe rijden": traag optrekken en bij een laag toerental veel vermogen uit de motor wringen - vooral als de turbo nog geheel plat ligt - is moordend voor verbruik, en de motor (en het levert een geestdodende acceleratie).

Maak snelheid in de versnellingen waarbij het toerental rond/boven het max. koppel zit, en schakel daarna - eenmaal op snelheid - naar de hoogst acceptabele versnelling ... en rijdt dan gewoon ongeveer één snelheid, dwz laat de snelheid helling-af oplopen en helling op weer wat terug (en geef tijdig onderin alweer wat gas zodat je omhoog profijt van de turbo hebt < rijdt op een mentale cruise-control - en niet op een domme, die domme geeft te laat gas >.

Groeten MarcS

PS   Ik rem ook weinig, verslijt dus ook heel weinig remblokken en remschijven. Ook mbt de remmen geldt dat je die als je ze gebruikt ook gewoon goed moet gebruiken: zo nu en dan ook gewoon goed stevig remmen, een enkel keertje de ABS laten werken schudt alles weer "wakker". Aan de andere kant: als je je remmen goed heet hebt geremd dan niet met de voet op de rem bij het stoplicht blijven staan - alles moet ook weer netjes en gelijkmatig afkunnen koelen.
PS2 Er is niks tegen het gebruik van de 6º versnelling, zolang je maar geen vermogen vraagt .... als de auto niet meer vermogen nodig heeft om op de vlakke weg te blijven rollen dan gaat er niks mis, zelfs niet bij 1400 rpm.
PS3 Ik weet niet wat werk op "fietsafstand" wil zeggen: Het neemt echt meer dan 10 kilometer om het blok goed door en door warm te krijgen, zelfs al lijkt ie eerder al wel warm. De postbode-Berlingo wordt wel warm wat de postbode rijdt gedurende zijn dienst echt meer dan 10 km.
PS4 Koop een overdekte ligfiets, dan rijd je slapend en droog naar je werk.

Houston

Berichtdoor Houston » 10 Aug 2019, 11:14

Ik heb een hele leuke fiets dus nee, bedankt! ;)
En voor t geld dat zo eentje kost, kan ik de boel een paar keer laten reinigen. :lol:

Maar serieus; nee m’n auto wordt niet echt warm, tijdens woon-werk verkeer.
Maar met andere dieselauto’s is dat ook geen probleem dus...
Andere auto kopen? Nah...
Dan maar laten reinigen, af en toe?
Of doorrijden tot er iets stuk is en repareren?
Of ?

Contribute to the scenery; drive a Land Rover!

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 10 Aug 2019, 12:03

Houston schreef:....
Maar met andere dieselauto’s is dat ook geen probleem dus...
Andere auto kopen? Nah...
...

Wie zegt dat het met andere auto's geen probleem is ?

Een (veel) kleiner motorblok helpt (een beetje), en verder ... rijdt men zelden met een diesel alleen maar korte eindjes (dwz zo kort dat het op de fiets bijna net zo vlot te doen is), dus met andere auto's is het ook niet probleemloos. In Frankrijk zie je veel meer dieseltjes, die vooral als winkelwagentjes op en neer rijden; daar zou je meer problemen "verwachten", maar daar is de winkel gewoonlijk ook weer een stuk verder "fietsen".

Wellicht helpt het als je toch herhaald die kleine afstanden blijft rijden om een "motorvärme" in te bouwen en die dan tijdens het ontbijt aan te zetten. Bij de huidige buitentemperatuur scheelt dat weinig, echter zodra het blok 's nachts afkoelt naar temperaturen onder de 10º-15º is er een zekere winst te behalen met die eerste 220 V opwarming (vlgs "het boekje" begint het meetbaar te lonen onder de 10º).

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 10 Aug 2019, 12:19

Landmarcs schreef:Wie zegt dat het met andere auto's geen probleem is ?

Groeten MarcS

Niemand. De Corsa van ma heeft exact hetzelfde probleem. Die rijdt 1x in de week naar de supermarkt en komt dan de 30km zone eigenlijk niet uit. Dus elke ker als ik of m'n zus bij ma komt laten we het ding even "uit" door hem mee te nemen op een boodschap of familiebezoek. Soms duurt het wel een kilometer of 2 voordat ie overschakelt naar de 3e versnelling (het is een automaat) en het duurt altijd een kilometer of 20 voordat ie weer een beetje als normaal op het gas reageert. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Terug naar “Techniek”