Discovery td5 doet niets meer!

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
conny

Re: Discovery td5 doet niets meer!

Berichtdoor conny » 21 Aug 2019, 12:04

Hallo Brabo.

Is ondertussen bekend wat het probleem nou was met dat Engelse topproduct?

Brabo

Berichtdoor Brabo » 30 Aug 2019, 01:15

Nou... de auto staat bij mijn garage.
I.v.m. vakantiedrukte hebben ze er nog niet in detail naar kunnen kijken, maar ze hadden al wel vastgesteld dat de koppakking er uit lag. Ze gaan de kop er af schroeven om de schade te bekijken... maar het gaat er waarschijnlijk minimaal eentje worden van € 2.000,00 (of meer).
Automaat was in januari al gedaan (€ 3.500,00) dus ik moet er minimaal nog 10 jaar mee blijven rijden.
Gelukkig ben ik nog steeds gek op die auto.
Ik laat nog wel weten wat de uiteindelijke conclusies en kosten worden.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 30 Aug 2019, 20:10

't Is jammer maar het lijkt erop dat Edward weer eens gelijk heeft.

Niet dat ik Edward zijn gelijk misgun, maar het is jammer: koppakking en mogelijk/waarschijnlijk ook de kop.

Een goede kans dat een betere temperatuurmeter niet geholpen had, maar ... een betere had eventueel kúnnen helpen.

Groeten MarcS

vandeven

Berichtdoor vandeven » 08 Sep 2019, 09:41

hoy edward goede meters,oliedruk temp, turbodruk kunnen heel veel motorschade voorkomen

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 08 Sep 2019, 10:07

vandeven schreef: goede meters,oliedruk temp, turbodruk kunnen heel veel motorschade voorkomen

't Probleem is dan weer dat je ook op die meters moet letten.
Normaal is dat er nooit iets mis gaat ... totdat die ene keer er één meter binnen heel korte tijd een extreme waarde toont.
Je oog moet er dan maar net op tijd op vallen, zo niet dan is de motorschade niks minder als bij een Td5 zonder meters.
Eigenlijk gaat het alleen goed als je ook een alarmsignaal hebt bij een teveel afwijkende waarde.

Zo nu en dan de blik van een oplettende monteur kan ook heel nuttig zijn.
Bij mijn oude trouwe Td5 bleek de onderste radiatorslang ingesleten omdat hij zo gemonteerd zat dat hij soms tegen een naastgelegen poelie schampte. Gelukkig kwam dat aan het licht voordat de slang door(gescheurd) was.
Als die slang was doorgescheurd precies op het moment dat de motor echt hard moest werken, de druk het hoogst etc. dan denk ik dat het wegvallen van vermogen misschien wel het eerste symptoom was geweest van de dan al ernstige motorschade.
Om zoiets voor te zijn moet je ook nog een koelvloestof-druk sensor hebben, eentje die alarmeert als de druk ineens wegvalt. Het is nog maar de vraag of een normale temperatuursensor wel tijdig de oververhitting oppikt als er géén koelvloeistof meer is - die koelvloeistof zorgt immers voor een goede warmte/hitte-uitwisseling

Groeten MarcS

PS   Het is overigens jammer dat nog niemand een eenvoudige herprogrammering oid andere modificatie heeft bedacht om de driestanden-wijzer om te toveren in een ding dat min of meer de motor-temperatuur weergeeft. Ik kan me niet voorstellen dat de temperatuur-sensor een driestanden-signaal afgeeft ... dus zit er ergens onderweg een "ding" dat het signaal verminkt met de driestanden-uitlezing als gevolg. Bij de "Puma" is de temperatuur-wijzer net zo beroerd, misschien zelfs nog beroerder.

vandeven

Berichtdoor vandeven » 09 Sep 2019, 18:32

hallo normaal gaat bijna elke km je oog eens over de meters dit is maar een fraktie van een seconde doe je dit niet dan hebben een hele rits meters geen enkel nut deze dienen ter voorkoming van schade
mvg luc

Terug naar “Techniek”