Hoofdpijn dossier Puma Motor

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Luke
Berichten: 816
Lid geworden op: 04 Dec 2006, 23:17
Contact:

Hoofdpijn dossier Puma Motor

Berichtdoor Luke » 01 Aug 2019, 16:26

Goede middag beste mensen,

Het is alweer een tijdje geleden sinds mijn laatste bezoek aan het forum ivm drukte en familie, maar dan nu toch weer de noodzaak.

Wat is het geval, ik heb hier een 110 puma van een klant met nogalwat problemen en een rot onderhoudsverleden.

Het is een lang verhaal maar ik zal het proberen beknopt weer te geven aangezien het verleden van belang is wat betreft oplossing van probleem mijns inziens.

Een zwaar verwaarloosde 110 puma uit ik meen 2010 is via een collega op mijn bordje gedumpt
Auto is voordat hij bij mij gedumpt is bij diverse garagebedrijven geweest (inclusief een aantal maanden bij plaatselijke dealer) die ieder op hun beurt hun deel "auto verkloten" op kundige wijze gedaan hebben. Initiele klacht van klant was (al voor dat de auto bij mij kwam) dat de auto geen vermogen had. bij ander garagebedrijf was daarom de turbo als schuldige aangewezen. vervolgens andere (niet nieuwe ) turbo gemonteerd daar , wat het probleem niet heeft verholpen , waarna het betreffende bedrijf, mede nav hoogoplopend conflict tussen klant en garagebedrijf de auto ongerepareerd aan klant geretourneerd heeft.
Vervolgens is de auto per bergingswagen naar mij gebracht. Zonder draaiende motor en met gedemonteerde turbo en nog een handvol losse delen.
Auto werd wel met nieuwe turbo in doos bij mij gebracht. Van belang is verder dat de klant vermeldde dat alle ellende feitelijk is begonnen nadat de cyl.kop is gewisseld (of gerepareerd, dat is me verder niet duidelijk geworden)

Goed de auto is dus bij mij gedumpt en naar eerste visuele inspectie werd al dierect duidelijk dat er een hoop verziekt is......catalisator verwijderd, andere niet originele dynamo gemonteerd met alle montagemodificaties van dien, en verder nogal wat bedrading verziekt (doorgeknipt) van motor kabelboom
Goed ik heb dus eerst de nieuwe turbo gemonteerd, en geprobeerd om de motor te starten. Helaas lukte dit niet , oa vanwege het feit dat ik geen diesel bij de verstuivers krijg
Omdat ik verder een donkerbruin vermoeden had dat die turbo in de eerste instantie helemaal niet het probleem was ook maar direct een diagnostische scan gedaan en de modules uitgelezen.
Daar kwam een klein waslijstje met foutcodes naar boven.Waarvan 2 turbo gerelateerd waren volgens mij.
Maar wat belangrijker is, ik krijg ook een P167B DTC - Injector Learning Not Done.
Volgens mij is dit het eerste probleem wat ik op mot lossn om tenminste die auto weer te kunnen starten
Ik vermoed dat deze genoemde foutcode het gevolg is van het demonteren van de verstuivers en het niet op de juiste plaats terug monteren, immers (naar wat ik ervan begrijp) elke verstuiver wordt in de ECU (module van de motor) geprogrameerd aan de hand van de code die op elke verstuiver staat....dz elke verstuiver heeft zijn eigen cyl en dat is in de ecu geprogrameerd, ga je dut vervolgens onderling verwisselen dan klopt de inividuele positie van de verstuiver niet meer tov hetgeen in de ECU is geprogrameerd. Wat ik nu wil weten is het volgende:
Is het feit dat er geen diesel vrijgegeven wordt naar de verstuivers een direct gevolg van onjuiste injector Learning? In andere woorden....geeft de ecu de diesel niet vrij omdat de verstuivers onderling zijn verwisseld?

Ik heb al flink wat zoekwerk op internet gedaan maar wordt niet veel wijzer. Het enige wat ik boven water krijg is dat de ECU evt het probleem kan zijn (afhankelijk van serie nummer ecu) iets wat ik nog moet controleren. Ik ben hier echter niet van uit gegaan omdat de auto volgens klant feitelijk altijd nog gelopen heeft (zei het slecht).

Afijn ik nog wat andere DTC's maar ik wil primair eerst die motor draaiend hebben en dus wil ik weten of die injector learning not done foutcode direct effect heeft op het niet vrijgeven van diesel op de verstuivers

Hopelijk zijn er op het forum wat puma specialisen die hier wat meer licht op kunnen werpen

ik ben benieuwd

gr Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

paul k
Berichten: 177
Lid geworden op: 10 Sep 2014, 12:30

Re: Hoofdpijn dossier Puma Motor

Berichtdoor paul k » 01 Aug 2019, 22:30

Ik wil geen enkele afbreuk doen aan je kennis, ik ken je alleen van dit forum, maar er zijn specialisten met de juiste apparatuur die je kunnen helpen. Denk aan Bas4cars en zo zijn er meer.
Defender 2004 TD5 130 HCamperPU
S3 1977 88"stawag ( in wording. ;) .)
S2a Santana 1967 halverwege 8-)
S2 1961 Dormobile
S1 1954 86"

Luke
Berichten: 816
Lid geworden op: 04 Dec 2006, 23:17
Contact:

Re: Hoofdpijn dossier Puma Motor

Berichtdoor Luke » 02 Aug 2019, 02:50

@ Paul K,

Dat wordt een beetje moeilijk Paul, ik zit nl in Brazilie ;)
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 1775
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: Hoofdpijn dossier Puma Motor

Berichtdoor Erik Peters » 02 Aug 2019, 08:29

Luke schreef: ik zit nl in Brazilie ;)

paul k schreef: ik ken je alleen van dit forum, maar er zijn specialisten met de juiste apparatuur die je kunnen helpen.

En volgens mij probeert Luke daar in Brazilië DE specialist te zijn/worden op Land Rover gebied. 8-)

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

JohanFreelander
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 Jun 2019, 20:09

Re: Hoofdpijn dossier Puma Motor

Berichtdoor JohanFreelander » 06 Aug 2019, 23:02

Verstuivers moet je wel inleren bij modernere diesels, maar zonder dat zou
de motor wel moeten kunnen lopen.

Gebruikersavatar
JoostKenya
Berichten: 600
Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
Contact:

Re: Hoofdpijn dossier Puma Motor

Berichtdoor JoostKenya » 08 Aug 2019, 12:56

Ik weet niet of dit een Europese of "Rest of the World" Puma betreft
De Afrikaanse Puma ECU is in ieder geval vrij vergevingsgezind.

De motor zou denk ik in principe alleen met een crank shaft position signaal moeten kunnen lopen.
Zie je een toerental op het dashboard wanneer je probeert te starten?

De luchtspleet tussen vliegwiel en sensor is vrij kritisch.
Is daar soms iets aan gedaan? Is de crank shaft position sensor uit de houder geweest?


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten