Defender 110 - Puma - ervaringen met vriendelijker vering

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Defender 110 - Puma - ervaringen met vriendelijker vering

Berichtdoor Landmarcs » 17 Aug 2019, 20:49

Nadat ik na tien jaar een standaard Td5 110 HardTop gewend was vond ik de "Puma" 110 HardTop een beetje stug.

Om te beginnen gaf ik de nieuwigheid en mijn onwennigheid de schuld, maar ook na jaren bleef de "Puma" stug.

Nu had mijn "Puma" af fabriek stabilisatorstangen voor en achter (volgens de 2010 folder had de HardTop die alleen in de Heavy-Duty versie).
De veren waren de normale standaard tweetrapsveren, en die zaten ook al onder de Td5, dus daar kon het niet aan liggen.
Eerder sprak ik hier al eens het vermoeden uit dat de stabilisatorstang, mede door zijn schuine "linkage" mijns inziens verdacht was.

Anyway, nu de Brexit in aantocht was en het pond zwakjes toch maar eens een stap gezet.
In plaats van de tweetraps-veren drietraps-veren besteld: die veren hebben dezelfde karakteristiek maar beginnen met een paar windingen die nog iets soepeler zijn. En bij de verenwissel de stabilisatorstang achter afgenomen.

Het is dus géén onafhankelijke test. Er zijn drie toestanden:
1º De oude Td5 - standaardveren & géén stabilisatorstangen (en slechts herinneringen)
2º De nieuwe "Puma" - standaardveren met stabilistaorstangen (en een toegift waarover verderop meer)
3º De nieuwe "Puma" - drietrapsveren en achter géén stabilisatorstang

Waarom achter géén stabilisator en voor wel: Volgens het boekje geeft deze set-up meer onderstuur.
Als je kijkt naar wat er mis gaat, met name aan eenzijdige ongevallen dan lijkt het erop dat de Defender (en de Defenderoïden) op een wat gladdere weg nog wel eens last hebben van overstuur en ongecontroleerd uitbreken achter.
Er zit evenwel een bescheiden risico aan deze truuk: De extra grip die géén stabilisatorstang achter oplevert kan natuurlijk ook net die grip zijn die de auto kan doen rollen ... ik neem dit risico voor lief want achter ongecontroleerd uitbreken leidt uiteindelijk vaak tot rollen, nl op het moment dat je achter alsnog grip vindt (bijv tegen een stoeprand, op in een zachtere/stroevere berm).

En dan de "toegift": Bij het losnemen van de schokdempers bleek dat de standaard schokbrekers van de "Puma" gasgevulde schokbrekers waren, schokbrekers met een bescheiden extra actieve veerkracht. Vrijwel zeker had de oude Td5 gewone passieve schokbrekers.
Dus ook op dit punt is de test nog weer iets minder onafhankelijk.

Nu de eerste resultaten.
Als eerste valt op dat ik met 5-10 km/u extra over verschillende verkeersdempels kan (er liggen achterin een aantal standaard items onder een luikje en een goede maat is het al dan niet loskomen van het luikje). Lastig is dat dit effect snel niet meer opvalt: je gaat heel snel rijden naar de nieuwe toestand, dwz zo hard dat het luikje toch soms weer los komt.
Verder valt er om te beginnen eigenlijk heel weinig op, gewone bochten blijven gewoon.
Rijd je echt wat sneller dan merk je iets meer: met wat steviger gas erop door de bocht vermoed ik een (duidelijker) onderstuur, bij gas wegnemen verdwijnt dit onderstuur, mijns inziens is dit prettig comfortabel, een beetje als een vergevingsgezinde Franse auto. Snel helling af krijg je iets last van dit effect, dwz als je remt in de bocht merk je dat dit remmen het stuur beïnvloedt - maar de Defender was nooit een snelle daler.

Als je de auto recht wilt zetten is géén stabilisatorstang achter handiger: de carrosserie wringt minder, de carrosserie volgt meer de stand van de vooras. En op slechte wegen ... is het vooralsnog eigenlijk alleen maar winst, de achterkant volgt makkelijker en hobbelt minder ... schuine goten geven bijv. veel minder een tweede slinger omdat de achterkant makkelijker volgt. Wel hoorde ik iets vaker/meer wat kraken en knarsen van de achtervering (misschien toch nog wat nieuwigheid).
Mijn herinnering mbt de oude Td5 zonder enige stabilisatorstang was overigens niet slecht, het was geen waggelende hobbelwagen. Géén stabilisatorstangen maken natuurlijk wel dat een Eland-proef gemakkelijk tot ongecontroleerde rolbewegingen en eventueel ook een echte rol aanleiding geeft (ik had me dan ook voorgenomen om bij een onvoorziene Eland om te beginnen de remmen te beproeven, uitwijken kan altijd nog).

Het veel gunstiger gedrag op verkeersdrempels en andere dwarse ribbels etc. wordt (waarschijnlijk) veroorzaakt door een samenspel van factoren.
De drietrapsveren hebben een soepeler eerste trap het eerste inveren en meer nog het laatste uitveren gaat dus lichter, de auto wordt dus in de "rebound" minder gelanceerd. Minstens zo belangrijk echter is denkelijk het effect van de stabilisatorstang, er is de bedoelde werking - die niet altijd prettig is, nl het links-rechts doorgeven van schokken -- daarnaast is er ook de onbedoelde - de schuine linkage, en heel belangrijk, die linkage bleek nogal stroef. Het afnemen van de stabilisatorstang neemt dus in een klap die eerste aanspreek-klap weg, de vering achter had een zeker bladveer-karakter: de eerste tik werd doorgegeven, en pas daarna deed de vering wat.
Dat de schokbrekers een extra actieve functie hebben bij de "Puma" is alleen maar winst: de achterkant is beslist niet te slap geworden.

Ik verwacht nu wel dat ik iets meer bandenslijtage vóór zal zien, met name aan de buitenzijde. De buitenbocht-voorwielen doen iets meer werk ... maar ik ben niet ontevreden over de slijtage van de Continental Contact Cross AT (iets in de buurt van 1 mm per 10.000 km), als de banden vóór dan iets sneller slijten dan moet dat maar, achter slijten ze dan iets minder.

O ja, als je achter (semi) permanent met een wat grotere lading rondrijdt dan zijn de drietrapsveren geen verstandige investering: de eerste trap is dan permanent ingeveerd en doet dan heel weinig, dwz alleen bij het ver uitveren.

Groeten MarcS

PS Wil je echt een goede test doen dan heb je een hele rij gelijke auto's nodig. Pas dan kan je echt vergelijkenderwijze testen hoeveel snelheidswinst je hebt bij welke modificatie en onder welke omstandigheden, en dus ook onder welke omstandigheden het extra comfort je parten speelt.

Landmarcs

Re: Defender 110 - Puma - ervaringen met vriendelijker vering

Berichtdoor Landmarcs » 02 Sep 2019, 13:08

Nog even een aanvulling.

Omdat door het verwijderen van de stabilisatorstang met zijn stroeve "linkage" de hinderlijke aanspreek-tik uit de vering weg is is er weinig tegen om de banden achter nog iets meer lucht te geven.   (Oplettende lezertjes weten dat is sowieso fan ben van ruim lucht, het rijdt zuiniger en de banden gaan langer mee.)
Iets meer lucht in de achterbanden verkleint overigens ook weer (deels) het effect van meer grip achter (het effect dat veroorzaakt werd door het afnemen van de stabilisatorstang).
NB  Een verborgen winst van meer lucht achter is dan ook nog weer dat de slijtage nog wat beter verdeeld wordt als je de banden voor<>achter wisselt: achter slijt vooral centraal, voor heb je meer dé-centrale slijtage.

Groeten MarcS

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 15 Sep 2019, 10:56

Tja, tot mijn genoegen zie ik dat dit "onderwerpje" veel bekeken wordt.
Tot mijn verbazing komen er geen vragen of opmerkingen.

Groeten MarcS

dormos

Berichtdoor dormos » 16 Sep 2019, 08:31

Misschien omdat de gemiddele Defender rijder niet zo bezig is met op een bijna Formule-1 achtige manier aan de "settings" van z'n auto te sleutelen:-)
Blkijkbaar vinden ze het wel vermakelijk om te zien hoe iemand anders daar wel mee bezig is.

Groet,

hans
110 2.5NA ex-MOD 1985 (verkocht)
Disco 2 TD5 2002 Automaat
Renault Twizy 2012
Dacia Logan MCV 0.9 TCe Bi Fuel 2017
Harley Davidson WLC 750 1950 (Liberator)

kuyperh

Berichtdoor kuyperh » 16 Sep 2019, 09:39

Ik wil best reageren, maar het voegt weinig toe:

Een hoogst interessant verhaal, dat ik zeker drie keer gelezen heb. Alleen heb ik niet gevonden wat ik hoopte.

Ook ik vind bij de Puma 110 crew cab het optredend onderstuur en het uitbreken van de kont in een bocht vervelend en wilde best de proef doen, zonder de stabilisatorstang, maar die stang is bij mij helemaal niet gemonteerd.

Verder was het plan al om ooit gasdempers te monteren om het wegcontact mogelijk nog wat te verbeteren, maar dat hoeft dus niet, want die zouden er al onder zitten.

Blijft over iets rustiger de bochten nemen. Is ook prima.

Maar daarmee blijft het artikel van Marc wel een interessante verhandeling!

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 16 Sep 2019, 10:09

kuyperh schreef:....

Ook ik vind bij de Puma 110 crew cab het optredend onderstuur en het uitbreken van de kont in een bocht vervelend en wilde best de proef doen, zonder de stabilisatorstang, maar die stang is bij mij helemaal niet gemonteerd.

Verder was het plan al om ooit gasdempers te monteren om het wegcontact mogelijk nog wat te verbeteren, maar dat hoeft dus niet, want die zouden er al onder zitten.

Blijft over iets rustiger de bochten nemen. Is ook prima.

Tja ... ik heb het "gevoel" dat een deel van de problemen door de "Puma" onder de motorkap veroorzaakt worden.
De Td5 was zwaarder maar lag lager en duidelijk meer naar voren ... dat zorgt voor een rustiger/betrouwbaarder stabiliteit.
En ... de "Puma" is ook wat "rapper", ik rijd er in ieder geval makkelijk iets harder mee.

Verder wat betreft de gasdempers:
Die zou je nog kunnen nakijken, je weet het bij de Solihull producties nooit, er werd gemonteerd wat er voorradig was.
Wellicht zijn er overigens ook betere (gas)dempers, ik heb geen idee hoe "goed" mijn gasdempers zijn.
Wat betreft dat naar "willekeur" monteren van een en ander: Stabilisatorstangen waren vlgs de 2010 folder géén onderdeel van de standaard uitrusting bij een 110 HardTop (bij de HardTop hoorden ze alleen bij de Heavy-Duty variant). Die willekeur kan nog doller: één van de ramen getint (dat overkwam mij bij mij Td5). Maar goed, heb je wél een stabilisatorstang vóór ... die geeft wat meer onderstuur.

En verder ... misschien zijn drietrapsveren (als je die nog niet hebt) nog een interessant experiment (een niet te duur experiment).
(Rijd je altijd met wat meer bagage dan hoef je die drietrapsveren niet te proberen, dan is de eerste trap nl bijna continu "verbruikt".)
Het goedkoopste waarmee je wellicht nog wat kan optimaliseren is de bandenspanning.
Paradoxaal genoeg ben ik blij met nogal harde banden achter, voor mijn gevoel geeft dat het betrouwbaarste stuurgedrag. Bij zachtere banden achter meen ik het over de banden "rollen" van de achterkant te voelen -- dat "rollen" geeft mij een ongemakkelijke "terugkoppeling".
Een prijziger experiment is kijken naar banden met betere dwarse grip (banden van een "modern" design scoren vaak beter/betrouwbaarder op dwarse grip).

En dan tenslotte: Gewoon rustiger rijden kan nooit kwaad.

Groeten MarcS

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 17 Sep 2019, 16:25

dormos schreef:Misschien omdat de gemiddelde Defender rijder niet zo bezig is met op een bijna Formule-1 achtige manier aan de "settings" van z'n auto te sleutelen:-)
Blijkbaar vinden ze het wel vermakelijk om te zien hoe iemand anders daar wel mee bezig is.

Tja, wie mij kent weet dat ik bepaald niet van de Formule-1 ben (in ongeveer ieder opzicht houd ik me daar verre van).
Ik wil wel graag een betrouwbaar, liefst vergevingsgezind, weggedrag -- zulk weggedrag is één kant van het "comfort", en de andere kant is gewoon het veer-comfort.

Het viel mij op hoeveel minder comfortabel de "Puma" was in vergelijk met mijn oude trouwe Td5, eigenlijk was ie minder comfortabel op ongeveer ieder valk.
Wat mij betreft was die Td5 heel acceptabel (en dan moet je weten dat ik aan het Franse comfort en de Franse vergevingsgezinde wegligging gewend was). En die Td5 was wat mij betreft acceptabel "ondanks" mijn duidelijke voorkeur voor 7.5x16, een band die vlgs ingewijden niet de beste was qua comfort of wegligging.

Dus dacht ik dat de "Puma" beter moest kunnen ... en ik denk dat ie beter is geworden, en dat met slechts een bescheiden investering en zonder het gebruik van exotische zaken, maar gewoon met standaard onderdelen.

Er zijn overigens ook mensen die racen (dwz rally's rijden) met de Defender. Wil je de auto optimaliseren voor een rally dan moet je echt meer doen, en denkelijk ook niet aan "comfort" denken.

O ja ik ben inmiddels al jaren geleden overgestapt op 235/85x16 banden, niet omdat ik de 7.5x16 niet mooi meer vind (in tegendeel) maar omdat de keuze in de smalle banden nogal smal wordt ... de overstap leerde me al wel dat de oude Michelin XPC aan de stugge kant was ... ik ben dan ook (bijna) om (dwz. ik vind die smallere banden nog steeds mooier passen onder een Defender, en in de sneeuw zou ik ze ook graag hebben alleen is er geen goede winterband in 7.5x16, verder moet ik zeggen dat er niks tegen, en zelfs zaken vóór 235/85x16 pleiten).

En dan tenslotte:
Het leek mij leuk en nuttig voor anderen. Wellicht doet er nog eens iemand z'n voordeel mee (en anders doe je er toch je achterdeel mee).
Wellicht komen er hier nog meer en/of andere ervarings-reacties of inzichten.

Groeten MarcS

diane01

Berichtdoor diane01 » 18 Sep 2019, 20:31

Hier een defender 110 HT (td5)

Zeer tevreden van volgende combinatie:

Achteraan, bfg mud 255/85/16, géén stabilisatorstangen, ome veren 754, koni “raid” dempers,(afgesteld op middelste stand)
vinden dit rijden zowel on als off-road prima!

Diane

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 18 Sep 2019, 20:51

diane01 schreef:Hier een defender 110 HT (td5)   Zeer tevreden van volgende combinatie:

Achteraan, bfg mud 255/85/16, géén stabilisatorstangen, ome veren 754, koni “raid” dempers,(afgesteld op middelste stand)
vinden dit rijden zowel on als off-road prima!

Ik vond de standaard set-up van de Td5 110 HardTop eigenlijk al prima.
Geen stabilisatorstangen, standaard tweetrapsveren en standaard 7.5x16 banden.
Alleen was duidelijk dat de XPC off-road aan de rand van zijn kunnen was.
De Td5 - dus het motorblok - is langer en ligt lager als een "Puma" waardoor de auto sowieso al niet zo "nerveus" en "hoekig" reageert als een verder gelijke auto met zo'n "Puma".

Mud-banden hebben vlgs mij eigenlijk altijd als nadeel dat ze op een gladde (nat, modder of sneeuw) verharde weg verraderlijk kunnen zijn.
Als je rekening houdt met de beperkingen van een Mud band resteert alleen de extra herrie.

Moderne AT-banden komen heel ver, en zijn soms zelfs beter als Mud-banden, een moderne AT is zowel qua geluid als qua weggedrag meestal te prefereren (behalve als je nooit off-road gaat, dan zijn je betere wegbanden, maar dan heb je eigenlijk ook geen 4x4 nodig).

Groeten MarcS

PS   Ik zou de veer-karakteristiek van de OME 754 veren moeten opzoeken.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 18 Sep 2019, 21:37

Landmarcs schreef:PS   Ik zou de veer-karakteristiek van de OME 754 veren moeten opzoeken.

Voor zover ik kan nagaan: achterveren voor 110/130; 420 lbs/inch, 10 windingen, niet progressief, 21 mm diameter verenstaal (en 5 cm verhoging).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Terug naar “Techniek”