Defender 110 - Puma - ervaringen met vriendelijker vering

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
kuyperh

Re: Defender 110 - Puma - ervaringen met vriendelijker vering

Berichtdoor kuyperh » 05 Okt 2019, 11:27

Terug naar het topic:
Als reeds gemeld door Landmarcs in een bovenstaand bericht bleek mijn 110 dus wel stabilisatorstangen te hebben, zowel voor als achter. Er was even intensief "PB' contact voor nodig om dit goed uit te wisselen maar vervolgens heb ik de stabilisatorstang achter losgenomen en zo'n 100 km proefgereden over bochtige wegen en ook snelweg.

Een spectaculaire verbetering in weggedrag!

Het uitbreken in bochten is voltooid verleden tijd, de waarschuwing van gillende achterbanden heb ik niet meer gehoord, kortom hij heeft nu een sterk verbeterd weggedrag en een veel betrouwbaarder wegligging gekregen. En -als gezegd door Landmarcs -ik blijk dus ook standaard gasdempers te hebben en standaard tweetraps veren, paars/bruin.

Inmiddels heb ik de hele constructie verwijderd (en die ga ik ook niet meer terugplaatsen!) en ben ik ruim 2000 km verder. Ik heb uitgebreid getest door bochten wat uitbundiger te nemen dan ik gewend ben en op de snelweg wat harder te rijden dan ik normaal doe. Hij beweegt prettiger en het stuurt betrouwbaarder.

Kortom, het is er een andere auto van geworden!

In feite is die stabilisatorstang dus een onding; hoogstens functioneel bij zware belading. Ik zie geen aanleiding om de stang voor los te nemen; die laat ik zitten.

Landmarcs

Re: Defender 110 - Puma - ervaringen met vriendelijker vering

Berichtdoor Landmarcs » 05 Okt 2019, 16:38

kuyperh schreef:....
In feite is die stabilisatorstang dus een onding; hoogstens functioneel bij zware belading. Ik zie geen aanleiding om de stang voor los te nemen; die laat ik zitten.

Ik denk dat de stabilisatorstang vóór bij de "Puma" een nuttig ding is.
Het "Puma" motorblok is weliswaar iets lichter als de Td5 of Tdi maar het "Puma" motorblok hangt nogal hoog en omdat het slechts een compacte 4 cilinder is zit het nogal ver naar achter ... er past nog makkelijk een 5º en wellicht zelfs een 6º cilinder vóór.
De "Puma" heeft door de andere gewichtverdeling een wat nerveuzer karakter ... en dat compenseer je deels met iets meer onderstuur (met alleen de stabilisatorstang vóór heb je wat meer onderstuur, de auto wil wat meer rechtuit).

Groeten MarcS

PS   Ik zie nog aankomen dat de tweede-hands markt overstroomd wordt met achter-stabilisatorstangen.
      Voor wie zijn Defender heeft uitgerust met een zware daktent, of omgebouwd naar een "topzware" camper, zijn ze vast en zeker heel nuttig.
      Is de camper alleen "topzwaar" dan volstaan waarschijnlijk de standaard tweetrapsveren, is de camper een zwaargewicht dan wil je stuggere veren.

Terug naar “Techniek”