Electrisch probleem

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Morice

Electrisch probleem

Berichtdoor Morice » 20 Aug 2019, 19:18

Beste allemaal,

Heb dus een probleem met mijn discovery 2 diesel uit 2001, waar meerdere monteurs niet uitkomen :?
Mijn knipperlichten, alarmlichten, centrale vergrendeling, verlichting in de versnellingspook, doen het aanirt.
Echter, als ik de ruitenwisser aan zet, doet alles het WEL. Wanneer de ruitenwissers weer stil staan stopt alles te werken.
De lampjes knipperen wel in mn kilometerklok, maar doen het niet en geen klikkend relais. Ruitenwisser aan, ja hoor, alles werkt zoals het hoort.

Tot nu toe gedaan en laten doen:
- zekeringkast gecontroleerd op corrosie en losse contacten
-alle zekeringen nagekeken en vervangen
-bcu gecontroleerd op corrosie en losse contacten
- bekabeling en stekkers gecontroleerd
- lichtschakelaar (hendel) gecontroleerd op verbande contactpunten, niet het geval

Vanmiddag heeft een monteur ook de ruitenwisser armen eraf gehaald. Bij het handmatig draaien van de wisser armen doet alles het weer.
We ontdekten ook dat wanneer de ruitenwisser in het midden staat alles het doet. Bij nulstand van de wisser armen doet niks t meer. (omdat we continu aan het testen waren trok de monteur ook de stekker van de ruitenwisser hendel eraf terwijl de ruitenwisser motor aan t draaien was, en stopte hiermee de armen in t midden)

We hebben de stekker van de motor gecheckt op corrosie, niet het geval. Ook geen kabelbreuk.

We hebben de stekker van de ruitenwisser motor eraf gehaald. Dan doet niks t meer. Ook al zet je de hendel van de ruitenwisser op ‘on’.

Voordat ik allerlei onderdelen ga bestellen (ben al een nieuw deurslot verder omdat we dachten dat deze stuk was) hoop ik dat jullie met me mee willen denken. Misschien heeft iemand dit een keer meegemaakt. De monteurs kwamen er niet uit iig.

JohanFreelander

Re: Electrisch probleem

Berichtdoor JohanFreelander » 26 Aug 2019, 18:21

Zou het een gecorrodeerd massacontact kunnen zijn?

Landmarcs

Re: Electrisch probleem

Berichtdoor Landmarcs » 26 Aug 2019, 22:09

JohanFreelander schreef:Zou het een gecorrodeerd massacontact kunnen zijn?

Gezien de verschijnselen zou je zeggen dat de verschillende "Probleemzaken" (die het dus wel doen als de ruitenwissers aan staan) een massa vinden via de ruitenwissermotor.
Er zit een parkeer-schakelaar op de ruitenwisser -- eenmaal iets verdraaid is er kennelijk een stroomkring.

Het is dus een zoektocht naar een slechte massa. Je kan natuurlijk even een losse massa trekken om te kijken of het dan werkt - ik neem aan van ja - en daarna kan je stap voor stap met die losse massa het punt van die slechte massa terugzoeken: Zit je vóór het probleempunt dan helpt de massa-draad, zit je voorbij het probleempunt dan helpt massa-draad ineens niet meer.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”