Nieuwe Accu Def TD5

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Dragon

Nieuwe Accu Def TD5

Berichtdoor Dragon » 21 Aug 2019, 12:17

Hallo allemaal,

Na 17 jaar trouwe dienst wordt het nu echt tijd om de originele Laro accu te vervangen.(Def 90 TD5, 2002)
Hoewel de auto nog wel gewoon start 's ochtends kan ik mijn Engel koelkast niet echt meer gebruiken.
Uiteindelijk wil ik twee accu's met een regelaar er tussen, maar eerst maar even 1 nieuwe er in zetten.
Zelf denk ik gewoon een ordinaire loodaccu, 80 ah...

Wat denken jullie?

Groet, Ruben
Def 90 TD5, 10 x de wereld rond moet toch kunnen

Landmarcs

Re: Nieuwe Accu Def TD5

Berichtdoor Landmarcs » 21 Aug 2019, 13:23

Dag Ruben,

Ik weet nog niet zeker wat ik moet denken of adviseren .... ik heb sinds kort een lood-accu alternatief "op proef", een LiFePO-accu.

Op basis van de eerste resultaten kan ik alleen maar zeggen dat het heel prettig werkt, maar ja, het is nog geen winter geweest.

Die 17 jaar trouwe dienst is een ruim meer dan bovengemiddelde prestatie, zou een volgende loodaccu net zo duurzaam zijn dan is een LiFePO-accu veel te duur want een LiFePO heeft weliswaar het schier eeuwige leven en ook een enorm veel grotere nuttige capaciteit, maar tegen 17 jaar trouwe dienst kan niemand op.

Goed dan even de eiegenschappen tegenover elkaar gezet:
Een loodaccu verliest snel aan levensduur wanneer hij onder de 80% lading komt (bij koude telt dit extra zwaar aan).
Bij een LiFePO-accu kan je probleemloos 80% van de capaciteit benutten.
Een loodaccu levert 12 V - iets meer als ie echt in top-conditie is - en de spanning zakt snel in bij belasting, bij koude etc
Bij een LiFePO-accu is de klemspanning ruim 13 V en die spanning zakt nauwelijks tijdens het ontladen.
Dit betekent dus dat je met 8% minder stroom hetzelfde vermogen levert, en bij dezelfde stroom dus ± 8% extra vermogen hebt.
Een loodaccu laadt met - vuistregel - 10% van zijn nominale capaciteit, maar bijna vol, of bij koude is de laad-efficiëntie veel lager.
Bij een LiFePO-accu heb je te maken met een lage inwendige weerstand en dat levert zowel weinig inzakken van de klemspanning als ook snel laden.
En dan tenslotte:
Een LifePO-accu is ± 60% lichter en ± 25% kleiner als een loodaccu met vergelijkbare specificaties.
Alleen ... moet je rekenen met 4-5 x de aanschafprijs (als je de LiFePO in China bestelt).
Wil je alleen voldoende start-capaciteit dan kan je natuurlijk ook een heel veel kleinere LiFePO-accu monteren, dan is de aanschafprijs natuurlijk een stuk interessanter, en de gewicht- en ruimte-winst een stuk groter.
Als mijn opsomming nog niet genoeg is dan is er hier: een commercieel verhaal, en hier de Duitse wikipedia

Zoals gezegd: ik heb nog geen ervaringen bij koude. Ik had om te beginnen bedenkingen, vooral omdat er vaak bij de specs iets staat over de temperatuurrange bij het laden ... echter, nader onderzoek wijst uit dat bij koudere (dus de onder nul) temperaturen de laadstroom/laad-efficiëntie inzakt, maar er nog steeds beter geladen wordt als bij een normale loodaccu (ik vond een studie waarbij getest werd met de temperaturen die in een satelliet normaal zijn, de LiFePO accu doorstond de beproeving).

Maar goed, als het een brug te ver is ... kijk dan eens naar deze loodaccu: https://www.site4cars.nl/artikel/Varta-LFD90-1139392
Varta - LFD90
90 Ah -- EN 800 A
LxBxH -- 353 x 175 x 190
Volgens mij een interessant prijs/specs-aanbod

Je koopt beter een lood-accu met wat meer gewicht (meer lood) en minder vermogen (in Ah en CCA) want dan zitten er dikkere platen in, platen die een minder optimaal oppervalk hebben .... met de tijd erodeert zo'n extra efficiënt opgebouwd-plaatoppervlak en dus mag je verwachten dat de vlgs de specs beste accu door de jaren heen het meest aan capaciteit zal verliezen.

O ja, verkijk je niet op de koudstart-prestaties (de cold-crancking Amps, of te wel de "crampertjes"): de verschillende normeringen geven heel verschillende waarden, zie bijv CCA Omrekentabel of hier: CCA-normering

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 21 Aug 2019, 15:01

Dit voorjaar stond ik in twijfel of ik een nieuwe loodcalcium accu voor mijn VW bus zou kopen of een LiFePO4 accu.
De accubak in mijn bus is niet zo groot/diep dus de keuze is, wat dat aangaat, beperkt.
Mijn oude loodcalcium accu zat er al 9 jaar in, en na opladen was ie niet eens slecht. Maar ik had startproblemen, dus ik heb 'uit voorzorg' een nieuwe accu gemonteerd. En dat is toch maar weer een (zelfde) loodcalcium accu geworden, omdat die niet duur was en ik er geen maand op hoefde te wachten (zoals bij een LiFePO4 accu uit China). Kon ik verder met het oplossen van mijn startprobleem. En misschien verkoop ik de VW bus nog eens, en dan is zo'n lithium accu 'weggegooid geld'.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 21 Aug 2019, 16:50

Erik Peters schreef:.... en ik er geen maand op hoefde te wachten (zoals bij een LiFePO4 accu uit China).

Ik kan uit ervaring melden dat die wachttijd makkelijk nog meer dan een maand is ... het verzendmoment is nogal ongewis.
Je moet daarbij dan nog optellen de tijd die verloopt bij het afstemmen van je wensen-pakket.
Zo wil je met een moderne Defender een wat groter BMS (= battery-management-system). De dynamo kan - in ieder geval nominaal - zoveel leveren dat je met een standaard BMS het risico loopt dat het BMS de laadstroom afkapt, en ik weet niet of de electrickery van een moderne Defender de spanningspiek die je door zo'n afkap kan krijgen wel leuk vindt. Wil je ook nog eens langduriger kunnen lieren, en eventueel ook nog eens tijdelijk op alleen de accu de lier gebruiken dan moet de BMS-kortsluit-beveiliging ook afgeregeld worden op een veel hogere max stroomsterkte.

Erger nog was dat toen ze uiteindelijk de accu opstuurden dat natuurlijk net op het moment was dat ik even niet thuis was.
Curieuzerwijze hebben ze een afspraak met de verzender gemaakt waarbij het kennelijk normaal is dat de zending nog geen 7 werkdagen blijft liggen voordat ie teruggestuurd wordt -- zoiets lijkt mij erg onhandig, zowel voor de afzender als voor verzender, en in ieder geval is het voor de ontvanger ongemakkelijk. Extra onhandig is dat de afzender verwacht dat je uit eigener beweging bijhoudt of er al "beweging" is, want een mailtje met "Let op het pakket is vanaf nu onderweg" kon er niet af.

Het kwam overigens uiteindelijk en goed beschouwd heel snel weer goed. Of mijn accu nu werkelijk een keer extra op en neer naar China is geweest weet ik niet, gezien de snelheid van herbezorgen leek het op hetzij per omgaande weer terug dan wel tijdelijk ergens in Europa in depot.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 21 Aug 2019, 19:13

Voor de motoren die ik rij ook het advies gekregen om zo'n "geweldige, superieure, bla, bla, bla, lithium accu te monteren. In de 1200: drie keer kapotte accu. Drie keer een nieuwe gehad. Na de derde gewoon een originele gemonteerd. In de 1400 stond er één toen ik die kocht. Ook alleen maar gezeik en die ook in de recycle bak gesmeten en een originele gemonteerd.........

Op papier klinkt Marc z'n verhaal leuk, maar tenzij je het vermogen nodig hebt en ruimtegebrek hebt is ht het geld en gezeik niet waard........

Wellicht een kwestie van tijd. In het begin van de ledlampen die ook op de motort want "gaan niet stuk". Nee, de led niet maar bij de eerste generatie braken steevast de (soldeersels van de) printplaten en dan is het effect hetzelfde, geen licht :lol: :lol:
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 21 Aug 2019, 19:59

Edward schreef:...
Wellicht een kwestie van tijd. ...

Precies, de tijd zal het leren.
Zoals de oplettende lezertjes wel weten ben ik in het algemeen nogal terughoudend etc. met nieuwlichterij.

LED-lichtjes zijn overigens een goed voorbeeld ... inmiddels zijn er al heel wat goed werkende LED-oplossingen.

Of de LiFePO accu z'n beloften waar gaat maken?   Ik weet het pas over 10-15 jaar, althans, dan begint het duidelijk te worden.
Als je kijkt naar de prijzen die leveranciers in NL vragen dan zou ik er nooit aan beginnen.
De Chinese prijzen zijn interessanter, dwz. 4-5 maal de prijs van een lood-accu -- nog steeds veel maar in ruil krijg je ook veel meer vermogen en levensduur ... alleen dat laatste, die levensduur, die moet zich nog bewijzen.

De winst zit wat mij betreft in de combinatie van goede eigenschappen en "beloften". Niet alleen het grotere vermogen, maar ook het snellere/betere opladen en de bijna afwezige zelfontlading -- ik ga het aanzien.   De oude lood-accu vroeg - met mijn auto-gebruik - om het zo nu en dan uitrollen van de walstroom, zoiets is ook steeds weer "gedoe" (met het juiste beheer zoals regelmatig aan de druppellader kan je een loodaccu een heel lang leven geven, ben je een beetje nonchalant dan is een loodaccu binnen de 4-5 jaar al weer aan vervangen toe).
Het lagere gewicht was een ondergeschikte bijkomstigheid ('t is toch bijna 1 % op het totaal voertuiggewicht*), het net iets kleinere formaat is ook zo'n leuke bijkomstigheid (er kan ineens een boel meer "rommel" in de accubak).

*   Heb je een auto die bij keuring gewogen moet dan kan je met een (kleine) LiFePO accu wellicht een leuke winst maken.
       Jarenlang een belastingtarief-klasse lager kan aardig aantikken.

Maar goed, het hoeft allemaal niet, ik had - net als Erik met z'n VW-bus - bijna weer een gewone loodaccu gekocht.

Groeten MarcS

RaRo74

Berichtdoor RaRo74 » 21 Aug 2019, 20:17

Neem een Lotus accu van http://www.cranenbroek.nl/index.php/nl/ ... ingstijden.

Spotgoedkoop! Ze gaan jaren en jaren mee en ik spreek uit eigen ervaring.

Afbeelding
RaRo74
Het is een blauwe.............

Dragon

Berichtdoor Dragon » 23 Aug 2019, 09:54

Bedankt voor jullie uitgebreide, humorvolle en nuttige reacties!

Het wordt een doodgewone loodaccu!

Als ik de oude eruit haal en alles dus "gereset" wordt, is dan de code van de radio het enige wat ik in moet voeren, of zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden....
Def 90 TD5, 10 x de wereld rond moet toch kunnen

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 23 Aug 2019, 09:58

Dragon schreef:Bedankt voor jullie uitgebreide, humorvolle en nuttige reacties!

Het wordt een doodgewone loodaccu!

Als ik de oude eruit haal en alles dus "gereset" wordt, is dan de code van de radio het enige wat ik in moet voeren, of zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden....

Mogge,

Bij mij was het alleen de Radio, neem aan dat dit altijd het geval is.

Groet

Ron
130-Td5 HCPU "Camper" 2007
110-Td5 X-tech 2006

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 23 Aug 2019, 12:55

En om dat te voorkomen heb ik al eens een acculader op de klemmen gezet, zodat tijdens het verwisselen van de accu, er gewoon spanning blijft.
MAAR je dient dan wel heel voorzichtig te werk te gaan, geen kortsluiting veroorzaken en zorgen dat de klemmen van de acculader op de poolklemmen blijven zitten!

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Terug naar “Techniek”